• Veho Oy Ab/

smart crosstown esittäytyy Frankfurtin autonäyttelyssä 2005 - smartin myynti on kaksinkertaistunut Suomessa

smart oli Euroopan automarkkinoilla viime vuonna yksi menestyksekkäimmistä merkeistä ja sen maakohtaisesti laskettu myynti nousi jopa 50-75 prosenttia. smartin suosio Suomessa on myös vahvassa kasvussa, sillä tammi-elokuun aikana tänä vuonna meillä ensirekisteröitiin yhteensä 270 smartia. Merkin menekki on kaksinkertaistunut vain vuoden aikana. smart tuo Frankfurtin kansainväliseen autonäyttelyyn koko kiinnostavan mallistonsa sekä tulevaisuutta viitoittavan uutuuden: smart crosstownin. Läheistä sukua fortwo-mallille oleva crosstown-konseptiauto osoittaa mahdollisuudet kaksipaikkaisen kaupunkiauton kehitykselle myös jatkossa. crosstownissa on muun muassa irrotettava tuulilasi ja hybridimoottori.

smart oli viime vuonna yksi Euroopan menestyksekkäimmistä automerkeistä ja onnistui lisäämään menekkiään peräti 22 prosenttia 152 000 kappaleeseen. Keväällä 2004 ensiesitelty smart forfour saavutti kahdeksassa kuukaudessa 60 000 kappaleen myynnin ja valittiin omassa kokoluokassaan Vuoden tulokkaaksi 2004. DaimlerChrysler uskoo jatkossakin vahvasti smart-konseptin elinvoimaisuuteen ja odottaa smartin edustaman pienten autojen kokoluokan muodostavan jo puolet maailman automarkkinoista vuonna 2010. Pienten autojen kysyntä kasvaa yhtiön ennusteen mukaan 4-4,5 prosentin vuosivauhdilla, kun koko automarkkinoilla jäädään 2,5 prosentin kasvuun. Pikkuautosegmentti on myös yhtiölle strategisesti kiinnostava, sillä peräti 80 prosenttia smartin tavoittamista 800 000 asiakkaasta on DaimlerChryslerille uusia. ”smartilla on vahva nimi, johon liittyy paljon positiivisia mielikuvia ja joka on saavuttanut kulttimaineen monilla markkinoilla”, sanoo smartin pääjohtaja Ulrich Walker. ”smartia ei osteta siksi, ettei olisi varaa isompaan autoon, vaan koska se edustaa autona omistajansa nuorekkaita arvoja ja maailmankuvaa.” Jatkossa smart keskittyy fortwo- ja forfour-malleihin, sillä smart roadster- ja roadster-coupén valmistus päättyy tämän vuoden lopussa. Yhtiö tehostaa myös taloushallintoaan; esimerkiksi pääkonttorista Saksan Böblingenistä haetaan 30 prosentin kustannussäästöjä. smartin 900 myyntipisteessä 36 eri maassa toimintaa suunnataan uudelleen niin, että vilkkaimmille markkina-alueille varataan eniten resursseja. Samalla tutkitaan mahdollisuuksia myös myyntiverkoston laajentamiseen. Kaksipaikkaisen smart fortwon seuraajan suunnittelu jatkuu keskeytyksettä. Nykyinen fortwo-mallin sai loistavan vastaanoton Kanadassa, ja niinpä sen seuraajan suunnitellaan täyttävän myös smartin kokoluokalta Yhdysvalloissa vaadittavat tyyppihyväksyntä- ja rekisteröintimääräykset. Suomessa smart on koko alkuvuonna ollut vahvassa vedossa ja kasvattanut suosiotaan kolmanneksi eniten kaikista automalleista, 103 prosenttia. Yhteensä 270:stä asiakkaille tammi-elokuun välisenä aikana toimitetusta smartista 195 oli forfour-, 57 fortwo- ja 18 roadster-mallia. Vuoden 2004 vastaavana aikana smarteja myytiin yhteensä 137 ja koko viime vuonna 190 kappaletta. Suomessa smartin on tarkoitus puolitoistakertaistaa myyntinsä vuonna 2006. smart crosstown näyttää kaksipaikkaisen kaupunkiauton huomisen Frankfurtissa esiteltävä smart crosstown –konseptimalli osoittaa, mitä jatkokehittelyn mahdollisuuksia kaksipaikkaisella smart fortwolla taitavien suunnittelijoiden käsissä on. Verrattuna fortwohon crosstown on kasvanut kokoa hieman joka suuntaan. Sen pituus on noin 268 (+18), leveys 158 (+7) ja korkeus 158 (+3) senttimetriä. Akseliväli on 190 cm (+9). crosstownin etuylitys on edessä vain 40 ja takana 39 senttimetriä. smart crosstownissa on hybridivoimanlähde, joka koostuu 23 kilowattia (31 hv) tuottavasta sähkömoottorista sekä 45 kW:n (61 hv) tehoisesta bensiinimoottorista. Tuttua 698 kuutiosenttimetrin bensiinimoottoria käytetään jo smart fortwossa. Vaikka crosstownin paino on lisääntynyt fortwohon verrattuna 85 kiloa 825 kiloon, hybridimoottori säästää polttoainetta noin 15 prosenttia. crosstownin yhdistetty kulutus on 4,7 litraa sadalla kilometrillä. Polttomoottori sammuu kokonaan esimerkiksi seisahduttaessa punaisiin valoihin, ja sähkömoottori huolehtii voiman tuottamisesta myös vaihteiden siirron aikana. smart crosstownin huippunopeus on rajoitettu 135 kilometriin tunnissa. Tulokkaan erityisominaisuuksiin kuuluu myös irrotettava tuulilasi. Se voidaan nostaa pois paikoiltaan, kun sähköisesti toimiva katto on avattu. Tuulilasille löytyy paikka konepellin alta. Autolle luovat erottuvaa ilmettä lisäksi 205/50 R16-renkaat, etuvaloryhmiin ja ovipeileihin sijoitetut suuntavilkut sekä sivuovien ja konepellin ulos näkyvät saranat. crosstownissa käytetään samaa erikoiskovasta teräksestä valmistettua tridion –turvakoria kuin muissakin smarteissa, mutta crosstownissa sen värinä on mattatitanium. Irrotettavat koripaneelit ovat puolestaan mattametallinvihreät. smart crosstownin sisätilat ja mittaristo on suunniteltu täyttämään Yhdysvaltojen tekniset määräykset. Uusina piirteinä kojelaudassa ovat iso lukittava tavaralokero sekä mittaristosta löytyvät PDA- ja USB-liitännät. Sisustus vivahtaa kuluneeseen nahkaan, ja polkimet muistuttavat maastopyörän polkimia. Tehokkaissa dieseleissä tukeva vääntö ja pieni kulutus smart ei ole vielä päättänyt, hyödynnetäänkö muussa mallistossa crosstownissa esiteltävää hybridivoimanlähdettä. smart-mallistolle on jo nyt ominaista pitkälle viety taloudellisuus; esimerkiksi etuvetoisen smart forfourin mallivalikoimassa on Suomessa kolme bensiini- ja kaksi tehoversiota erittäin säästeliäistä 1,5-litraisista cdi-dieseleistä. Kolmisylinteristen, 50- ja 70-kilowattisten dieselmoottoreiden keskikulutuskulutus jää vain noin 4,5 litraan sadalla kilometrillä. Vääntövoima on silti vakuuttava: 160 ja 210 newtonmetriä 1600 ja 1800 minuuttikierroksen kohdalla. Dieselvoimaa on tarjolla myös pienimpään smart fortwo-malliin. smart fortwon dieselmoottori on 799 kuutiosenttimetrin iskutilavuudellaan maailman pienin sarjatuotannossa oleva suoraruiskutusdiesel. Cdi-dieselillä smart fortwon keskikulutus jää ainoastaan 3,4 litraan sadalla kilometrillä. Lisätietoja: Karin Bäcklund, tiedotuspäällikkö, Veho Group Oy Ab tel. 010 569 2202, fax. 010 569 2208 Ville Silvennoinen, Veho Group Oy Ab, myyntipäällikkö, 010 569 2507 Tiedotteeseen liittyviä valokuvia osoitteesta: www.mercedesmedia.fi käyttäjätunnus: mercedes salasana: press tai www.daimlerchrysler.com/mediaservices