smart fortwo sai lisää voimaa, päästöt laskivat

smart fortwon kolmisylinteristä dieselmoottoria on kehitetty voimakkaasti mallivuodelle 2010. Moottori tuottaa nyt 21 prosenttia enemmän tehoa ja 18 prosenttia aikaisempaa enemmän voimaa. Keskikulutus ja CO2-päästöt ovat samalla laskeneet 3,3 litraan/ 100 km ja 86 grammaan/km. Kaikki smart fortwo –mallit täyttävät nyt myös EU 5 -päästönormit.

smart vuonna 2010 Vuoden 2010 smart fortwo –mallisto on entistäkin taloudellisempi ja ympäristöystävällisempi ¬– tinkimättä muista smartin perusarvoista kuten käytännöllisyydestä, innovatiivisuudesta ja elämän ilosta. Kolmisylinteriseen dieselmoottoriin tehdyt parannukset vahvistavat entisestään smartin asemaa luokkansa CO2-mestarina. smartin erinomaisista päästö- ja kulutusarvoista on jälleen onnistuttu tinkimään samalla kun moottorin teho ja voima ovat lisääntyneet merkittävästi. Dieselmoottorin teho on nyt 40 kW/54 hv ¬– 7 kW/9,5 hv eli peräti 21 prosenttia aikaisempaa enemmän. Moottorin huippuvääntö on 130 newtonmetriä, missä on kasvua 18 prosenttia. Auto kiihtyy 0¬–100 kilometriin 16,8 sekunnissa. Polttoaineen keskikulutus on silti vähentynyt desilitralla ja on nyt ainoastaan 3,3 litraa/100 km. Vastaavasti uusi CO2-päästöjen taso on nyt 86 g/km, missä on laskua 2 g/km. Monilla markkina-alueilla kuten Suomessa näin alhainen kulutus ja sitä seuraava päästötaso tuo selkeitä etuja autoverotuksessa. Lisäksi kaikki uudet smartit – myös Brabus-versiot – täyttävät jatkossa tiukimmat EU 5 –päästönormit. Moottorin voimanlisäys on seurausta pääosin mäntiin, polttoaineen ruiskutusjärjestelmään ja ahtimeen tehdyistä parannuksista. Koska huippuvääntö on noussut, 3-vaihteen välitystä on voitu pidentää 10 ja 4-vaihteen 11 prosenttia. Tämä rajoittaa moottorin käyntinopeutta yleisimmin käytetyillä kierroslukualueilla, millä on positiivinen vaikutus kulutukseen ja moottorin äänitasoon. smart fortwo cdi on varustettu lisäksi hiukkassuodattimella, joten auton haitalliset partikkelipäästöt jäävät paljon EU 5 –tasoakin pienemmiksi. Myös smartin ilmanvastuskerrointa on pienennetty laskemalla alustaa 7 millimetrillä. Uutta mukavuus- ja laatutasoa smartin matkustamoon luovat kiiltävän helmenmustat sisäverhouksen osat sekä lisävarusteena saatava kääntyvä kyynärnoja. Autoon on tarjolla myös audiojärjestelmään integroitu handsfree-järjestelmä värinäyttöineen. Järjestelmä sisältää monipuoliset multimedia-toiminnot kuten langattoman Bluetooth-yhteyden, ääniohjauksen ja valinnaisena iPod-yhteensopivuuden. Monipuolisia toimintoja voidaan ohjata keskikonsoliin sijoitetulla langattomalla kaukosäätimellä. smart fortwo on saatavana coupe- ja cabrio-malleina. Varustetesot ovat pure, pulse ja passion sekä ylelliset Brabus ja Brabus Xclusive. Vakiovarusteisiin kuuluvat esimerkiksi aina elektroninen ajonhallintajärjestelmä esp, lukkiutumattomat abs-jarrut, kaksi täysikokoista etuturvatyynyä, sivuturvatyynyt, Tridion-turvarunko sekä automaattinen drive lock –ovilukitus auton liikkuessa. smartissa on vakiona 5-vaihteinen sekventaalivaihteisto kickdown-toiminnolla. smart mhd on luokkansa ympäristöystävällisin Saksalaisen Ökö-Trend-instituutin mukaan smart mhd (micro hybrid drive) on ympäristöystävällisin auto omassa kokoluokassaan. Vuoden 2009 lopulla tehdyissä valinnoissa saman tunnustuksen saivat myös Mercedes-Benz S 400 Hybrid sekä maakaasukäyttöinen B 180 NGT. Avautuvalla katolla varustettu smart fortwo mhd voitti vertailun Convertible/Roadster-sarjan. Instituutin vertailu kiittää mhd-mallin start/stop-pysäytysautomatiikkaa, joka sammuttaa moottorin automaattisesti kuljettajan jarruttaessa ja nopeuden laskiessa alle 8 kilometriin tunnissa. Moottori käynnistyy välittömästi, kun kuljettaja siirtää jalan pois jarrupolkimelta. Tiheärytmisessä kaupunkiajossa pysäytysteknologialla voidaan saavuttaa jopa 20 prosentin kulutussäästöt, Ökö-Trend-instituutti kiittää. “Seuraava askeleemme on sähkötoiminen smart fortwo electric drive. Mallia on testattu Lontoossa kolme vuotta, ja 1000 kappaleen sarjatuotanto käynnistyi marraskuussa 2009. Vuodesta 2012 alkaen kuka tahansa voi toteuttaa unelmansa paikallisesti päästöttömästä autoilusta. Monet puhuvat sähköautosta, mutta meillä on sellainen jo liikenteessä. Tämä vahvistaa smartin roolia autoalan edelläkävijänä”, smartin toimitusjohtaja Marc Langenbrinck huomauttaa. smart-hinnasto, alkaen smart fortwo coupe 45 kW mhd pure 12 117,71 euroa smart fortwo coupe 40 kW cdi pure 13 990,93 euroa smart fortwo cabriolet 52 kW mhd pure 16 671,13 euroa smart fortwo cabriolet 40 kW cdi pure 17 514,94 euroa Tiedotteeseen liittyviä kuvia osoitteesta: www.mercedesmedia.fi Käyttäjätunnus: mercedes Salasana: press tai www.media.daimler.com