• Veho Oy Ab/

smart Frankfurtin autonäyttelyssä: Alhaisten hiilidioksidipäästöjen mestari fortwo cdi sekä ylelliset ja urheilulliset fortwo Brabus ja smart fortwo Brabus Xlusive

Helsinki 11.9.2007

smart fortwo cdi edustaa nykyaikaisen moottorisuunnittelun huippua. Maailman pienin dieselmoottori hyödyntää parasta yhteispaineruiskutustekniikkaa saavuttaakseen äärimmäisen alhaiset kulutuslukemat.

Ainoastaan 3,3 litran yhdistetyllä kulutuksella sataa kilometriä kohden ja vain 88 gramman hiilidioksidipäästöillä kilometrillä se ansaitsee CO2-mestarin tittelin. smart fortwo cdi tuottaa vähiten hiilidioksidipäästöjä sarjatuotannossa olevista polttomoottorikäyttöisistä henkilöautoista.

33 kW/41 hv tehoinen moottori kiihdyttää smart fortwo cdi:n 135 km/h huippunopeuteen. Edelleen kehitetyn moottorin piirteitä ovat huomattavan korkea 1600 barin ruiskutuspaine ja erittäin tarkka monivaiheinen polttoaineen annostelu 7-reikäisten suuttimien kautta.
smart fortwo cdi:n teho ja vääntö ovat kasvaneet 10 prosenttia samalla kun kulutus on alentunut peräti 13 prosenttia. Moottorin nopeasta reagoinnista vastaa osaltaan pakosarjaan integroitu turboahdin. Sen ahdinpyörän läpimitta on ainoastaan 33 millimetriä. Silti se pyörii jopa 280 000 kierrosta minuutissa ja kykenee tuottamaan 1,2 barin ahtopaineen.

smart fortwo Brabus ja Brabus Xlusive:
urheilulliset mallit täydentävät smart fortwo -tuoteperheen

smart yhdistää urheilullisuuden ja ylellisyyden fortwo-mallistonsa huippumalleissa. Edelleen kehitetyt 72 kW/98 hv moottorit kuluttavat erinomaisesta suorituskyvystä tinkimättä vain 5,2 litraa bensiiniä sadalla kilometrillä. Hiilidioksidipäästöt on onnistuttu painamaan 124 grammaan kilometrillä. Silti fortwo Brabus on edeltäjäänsä 30 prosenttia tehokkaampi. Kolmisylinterinen moottori tuottaa turboahtimen avustuksella yhden litran tilavuudesta peräti 140 newtonmetrin väännön.

Urheilullinen kaksipaikkainen smart Brabus kiihtyy nollasta sataan 9,9 sekunnissa. Huippunopeus on elektronisesti rajattu arvoon 155 km/h. Auton sporttinen luonne käy ilmi ensi silmäyksellä. Kirkkaille kevytmetallivanteille asennetut renkaat, edessä kokoa 175/50 R 16 ja takana 225/35 R 17, kertovat omaa kieltään tavallista huomattavasti vauhdikkaammasta smart fortwo -mallista. Leveämmät pyöränkotelot, keskelle sijoitettu ruostumattomasta teräksestä valmistettu pakoputken ulostulo ja kymmenen millimetriä laskettu alusta kertovat myös omaa kieltään.

Sisällä erikoismittaristo, urheilupolkimet ja nahkapäällysteinen kolmipuolainen ohjauspyörä vaihteensiirtimineen viimeistelevät sporttisen olemuksen. Vaihteensiirto ja jousitus on myös säädetty urheilullisemmaksi. smart fortwo Brabus on saatavana kaikilla värivaihtoehdoilla.

smart fortwo Brabus Xlusive tarjoaa vieläkin enemmän luksusta ja vaikuttavaa silmänruokaa. Etuspoilerin ilmanottoaukot ovat suuremmat, sivuhelmat näyttävät ja takahelma on maalattu korin väriin. Musta/musta tai hopea/hopea -väriyhdistelmillä voi entisestään korostaa smart fortwo Brabus Xlusive -mallin erottuvuutta.

Xlusiven lämmitettävät istuimet on päällystetty hienoimmalla nahalla, ja kojelautaa koristavat alumiininväriset somisteet.

Brabus-mallisto saapuu Suomeen syksyllä ja hinnat vahvistetaan myöhemmin.

Tiedotteeseen liittyviä valokuvia osoitteesta:
www.mercedesmedia.fi
käyttäjätunnus: mercedes
salasana: press
Karin Bäcklund, tiedotuspäällikkö, Veho Group Oy Ab
tel. 010 569 2202, karin.backlund@veho.fi

Tiedotteeseen liittyviä valokuvia osoitteesta:

www.media.daimlerchrysler.com (vaatii rekisteröitymisen).