smart Geneven autonäyttelyssä

smart forspeed – sähköautoilun iloisempi puoli

smart esittelee Geneven autonäyttelyssä epätavallisen tutkielman modernista, sähkökäyttöisestä kaupunkiautosta, jossa ajamisen riemu ja vapaus on viety äärimmilleen. Kaksipaikkaisessa smart forspeedissa ei ole kattoa eikä sivuikkunoita, ja tuulilasikin on korvattu matalalla ilmanohjaimella vanhojen potkurilentokoneiden tapaan. smartin visio lähitulevaisuuden sähköautosta on puristinen, urheilullinen ja puhdas sekä aerodynaamisesti äärimmäisen tehokas.

“smart forspeed on aivan uusi avaus siihen, kuinka hauskaa sähköllä ajaminen voi olla. Siinä yhdistyvät voimakas muotoilu, tehokas moottori ja paikallisesti päästötön ajaminen. Kun ebike, escooter ja smart fortwo ed lasketaan mukaan, smart on toteuttanut kaikki muunnelmat sähkökäyttöisistä ajoneuvoista. smart ei ole pelkästään käytännöllinen kaupunkiauto, vaan suuri, kokoava idea”, smartin johtaja Dr. Annette Winkler vakuuttaa.

smart on modernin sähköisen liikkumisen pioneeri. Toisen sukupolven smart fortwo ed –sähköautoja on toimitettu asiakkaille loppuvuodesta 2009 lähtien noin 1500 kappaletta 18 maassa. Autosta saatua palautetta on hyödynnetty laajasti smart forspeed –mallin suorituskyvyn parantamisessa ja latausjärjestelmän kehittämisessä.

smart forspeed kiihtyy 0­–60 kilometriin 5,5 sekunnissa ja saavuttaa 120 km/h huippunopeuden. 30 kilowatin tehoinen sähkömoottori on sijoitettu taakse. Keskikonsolin napista painamalla kuljettaja saa käyttöönsä hetkellisen 5 kW:n lisätehon esimerkiksi ohitustilanteisiin. 16,5 kW:n tehoinen litium-ioniakku on helppo ladata mistä tahansa 220-volttisesta pistorasiasta. Täyteen ladattu akku riittää jopa 135 kilometrin ajomatkaan. Akun pikalataus 80 prosentin täyttöasteeseen kestää vain 45 minuuttia. Etuilmanohjaimeen on sijoitettu lisäksi pieni aurinkopaneeli, jolla tuotetaan virtaa auton omille sähköjärjestelmille ja –varusteille kuten smartphone –puhelimen akulle.

Yksi tyylikäs kokonaisuus ulkoa ja sisältä

smart forspeedin kevytrakenteinen kori on valmistettu lasikuituvahvistetusta muovista, mikä takaa autolle loistavan teho-painosuhteen. Aerodynamiikkaa parantavat pehmeät, kaartuvat muodot, saumojen ja liitosten puuttuminen – esimerkiksi keulaosa on valmistettu yhdeksi kappaleeksi – sekä kahvattomat ovet ja takaluukku. Korin väri on korkeakiiltoinen metallinvalkoinen.

Etu- ja takavalojen muotoilu on hyvin erottuva. Valoumpioiden kehyksiä valaisevat led-lamput, kun taas umpioiden keskiosa on valkoinen. Suuntavilkut kurkottavat led-valojen kehästä ulospäin kuin nuolet. Etu- ja takapuskureiden ilmanottoaukoissa on hunajakennomainen rakenne. Eturenkaiden koko on 205/35 R18 ja vetävän taka-akselin renkaiden koko 235/30 R18 mahdollisimman hyvän pidon takaamiseksi.

smart forspeedin ulko- ja sisäosat on suunniteltu yhdeksi kokonaisuudeksi. Auton selkärangan muodostaa tridion-turvakori, joka jatkuu istuinten takaa turvakaarista aina matkustamon etuosaan saakka. Matkustamon kahdessa nahkaistuimessa on nelipisteturvavyöt, joiden väri on pirteä vihreä. Sekä kuljettajalla että matkustajalla on edessään pyöreät putkimaiset mittaristot: kuljettajalla nopeusmittari, matkustajalla kommunikaatio- ja navigointinäyttö. Matkustajan näyttöä voidaan kallistaa 90 astetta ja näin kääntää se tarvittaessa myös kuljettajan suuntaan.

smart forspeedissa kuten muissakin smart-malleissa voidaan käyttää iPhone-puhelimen smart-sovellusta, joka mahdollistaa handsfree-puhelut, nopean navigoinnin sekä Car Finder –toiminnon kuljettajan palatessa autolleen esimerkiksi kauppakeskuksen pihassa.

Kaikki kuljettajan useimmiten käyttämät hallintalaitteet kuten ohjauspyörä, vaihteenvalitsin ja ovenkahvat on päällystetty ruskealla nahalla. Matkustamon pääväreinä käytetään metallinvalkoista ja mattahopeaa sekä vihreää ovissa ja kojelaudan alapuolella sijaitsevassa säilytyshyllyssä. Keskeltä kojelautaa löytyy kymmenen led-valon ryhmä, jotka syttyvät autoa käynnistettäessä ja kertovat akun varaustason.

smart forspeedin sisäosat voidaan suojata sateelta ja auringolta pehmeällä suojakatteella, joka kiinnitetään hihnoilla auton runkoon. Katteen voi avata keskeltä vetoketjulla, jolloin kuljettajan paikka on yhä käytettävissä. Jos matkustamoon pääsee vettä, se ohjataan ulos lattian vesikanavien kautta. Kaikki sisäosien materiaalit ovat vedenkestäviä.

Tiedotteeseen liittyviä kuvia osoitteesta:

www.mercedesmedia.fi

Käyttäjätunnus: mercedes