Suomen Puunkuormaajamestareita etsitään 30. kerran

Alan ammattilaisten keskuudessa suuren suosion saavuttanut vuosittainen Puunkuormaajamestarikilpailu käynnistyy 13.4, nyt jo 30. kerran.

Hiab Suomi, Veho Hyötyajoneuvot / Mercedes-Benz ja Suomen Kuljetus ja Logistiikka SKAL ry yhteistyökumppaneineen järjestävät kilpailukaravaanin, joka kiertää 16 paikkakuntaa aloittaen 13.4. Tampereelta ja päättyen toukokuun 28. päivänä Jyväskylään.

Jo 30. kerran järjestettävä kiertue on jo käsite alalla ja nyt sitä on uudistettu kilpailupaikkakuntien osalta. Kiertue on koko Suomen kattava ja nyt osassa paikkakuntia ollaan kaksi päivää, jonka ansiosta kaikki halukkaat pääsevät tekemään suorituksensa ja aikaa jää myös tuotteisiin tutustumiseen.

Alkukilpailujen jälkeen viisi lääninmestaria ja seitsemän nopeinta haastajaa kisaavat Suomen Puunkuormaajamestarin tittelistä 12. kesäkuuta kello 15 Logistiikka-Kuljetus 2015 messujen yhteydessä Helsingissä. Palkintoina on huomattava lahjakortti sekä kaksi Mercedes-Benz perehdytysmatkaa Saksaan. Alkukilpailujen aikojen perusteella palkitaan naistensarjan voittaja Metsäalan Kuljetusyrittäjät ry:n luovuttamalla palkinnolla. Alkukilpailujen aikojen perusteella selviää myös veteraanisarjan voittaja.

Mercedes-Benz kalusto

Vuoden 2015 puunkuormauksen mestaruuskiertueen lastausautona on Arocs 3663L 8x4 ohjaavalla takatelillä varustetuttuna. 76 tonnin painoon lastattuja koeajoyhdistelmiä on kaksi:

• Lastausauton kanssa lähes identtinen Arocs 3663L 8x4 pitkällä StreamSpace-ohjaamolla. Tässä autossa on autossa on ainutlaatuinen Turbohidastinkytkin, jonka kulumaton nestekytkin mahdollistaa erittäin pehmeät liikkeellelähdöt vaikeissakin olosuhteissa sekä suuren, jopa 720 kW:n jarrutustehon alamäissä.

• Toinen koeajoauto on Arocs 3763 8x4 keskipitkällä ClassicSpace-ohjaamolla, paraabelijousilla ja kahdella etuakselilla. Tässä autossa on sähköavusteinen ServoTwin ohjaus, jonka ansiosta ohjauspyörän kääntäminen suuremmallakin kuormalla auton paikallaan ollessakin on erittäin kevyttä.

Molemmissa koeajoautoissa on iso 15,6 litran OM473 Euro VI -moottori, jonka suurin teho on 460 kW (625 hv) ja vääntömomentti 3000 Nm. Tämän 6-sylinterisen rivimoottorin taloudellisuuden ja voiman takeena ovat Common-Rail yhteispaineruiskutus X-Pulse tekniikalla sekä Turbocompound. Vaihteistot ovat 16-portaiset, täysin automatisoidut MercedesPowershift G280-16 vaihteistot, joissa on puunajon tarpeisiin erinomaisen tiheä vaihdeväli.

Kilpailunosturit

Kilpailunosturina on Loglift 108Sti 96 kuormantuntevalla hydrauliikalla. Nähtävillä myös uusi ja ajankohtainen Z-tyypin Loglift 115ZT93 ohjaamonosturi sekä teho-painosuhteeltaan erinomainen Loglift 96ST97 ohjaamonosturi. Päällirakenteet ja pankot on toimittanut Alucar ja perävaunut Jyki.

Hiab Suomi                                                      Veho Hyötyajoneuvot

Tuotemyyntipäällikkö Henri Kitula                        Myyntijohtaja Rami Ainiala

puh. 0400 920276                                              puh. 010 569 3646

henri.kitula@hiab.com                                        rami.ainiala@veho.fi