Tähti tekee paluun

• Uusi Mercedes-Benz S Cabriolet jatjaa S-sarjan avoautoperinnettä

• Tähtien tähti tekee paluun 44 vuoden jälkeen Frankfurtissa

• Muotoilu, materiaalit ja matkustusmukavuus alan terävimmältä huipulta

Uusi Mercedes-Benz S Cabriolet:

Frankfurtin autonäyttelyssä syyskuussa esiteltävä uusi nelipaikkainen Mercedes-Benz S Cabriolet jatkaa S-sarjan vaativaa avoautoperinnettä, jota edellisen kerran edustivat mallisarjojen 111 ja 112 cabrioletit vuosina 1961–1971. Vaikka ensiesittelyjen välissä on 44 vuotta, perusperiaatteet ovat ennallaan: uusikin malli erottautuu vertaistensa joukosta eksklusiivisella muotoilulla, hienoimmilla materiaaleilla ja oman aikansa ehdottomalla huipputeknologialla.

”44 vuoden jälkeen voimme taas tarjota merkkimme ystäville S-sarjan avoautoversion. Uusi malli heijastelee haluamme varmistaa asiakkaillemme yksilöllinen ja ajattoman ylellinen ajokokemus”, Mercedes-Benzin myyntijohtaja Ola Källenius linjaa.

Mercedes-Benz halusi toteuttaa uutuusmallissa vaativan tavoitteen: S-sarjan Cabrioletin piti olla maailman mukavin avoauto ajaa – myös katto alhaalla. Tämän varmistavat automaattinen Aircap-tuulisuojain, kaulaa ja niskaa lämmittävä Airscarf-ilmalämpöhuivi, lämmitettävät käsinojat ja takaistuimet sekä älykäs täysautomaatti-ilmastointi.

Mercedes-Benzin avomallit kuuluvat automaailman halutuimpiin ja arvokkaimpiin

Uusi S Cabriolet jatkaa Mercedes-Benzin pitkää ja menestyksekästä avoautoperinnettä, jonka juuret ulottuvat aina 1920-luvulle saakka. Sodanjälkeisenä aikana tarjolle saatiin monia Mercedesin huippumallien avokattoisia versioita kuten 170 S (W 136) vuonna 1949, 220 (W 187) 1951 ja 300 S (W 188) 1952. ”Ponton”-avomalleja 220 S (W 180) ja 220 SE (W 128) valmistettiin 1956–1960.

Vuonna 1961 lanseerattiin erityisen elegantti, avokattoinen ja nelipaikkainen 220 SE Cabriolet (W 111), jonka muotoilu on vielä tänäänkin ajattoman kaunista ja kestävää. Kymmenen vuotta jatkuneen valmistuksen aikana Mercedes-Benzin valikoimiin kuului kaikkiaan viisi avoautomallia: 220 SE, 250 SE, 300 SE (W 112), 280 SE ja – sarjan viimeisenä huippumallina ­– 8-sylinterinen 280 SE 3.5. Yhteensä näitä viittä avokattoista mallia valmistettiin Sindelfingenissä 7013 kappaletta. Niiden jälkeen ylellisimpien avoautojen perinteitä on edustanut mallistossa esimerkiksi kaksipaikkainen Mercedes-Benz SL (W 107).

Mercedes-Benzin cabrioletit kuuluvat nykyisin kaikkein halutuimpien klassikkoautojen joukkoon – ja se näkyy myös niiden hinnoissa. Esimerkiksi mallisarjan 111 cabriot on arvostettu huippuhintoihin American Hagerty Insurancen hintakatalogeissa. Hagertyn arvion mukaan vuosimallin 1971 280 SE 3.5:n arvo hyväkuntoisena nousee noin 290 000 dollariin, kun hinta 10 vuotta sitten oli vielä 115 000 dollaria. Eikä tämä ole vielä edes ennätys: elokuussa 2014 saman mallin huippukuntoisesta yksilöstä maksettiin RM Auctionsin järjestämässä huutokaupassa 429 000 dollaria.

Hagerty arvioi viimeisen huippukuntoisena säilyneen 6-sylinterisen 280 SE:n (1969) hinnaksi nyt noin 75 000 dollaria, kun hinta 10 vuotta sitten oli 45 000 dollaria. Varhaisimpien 220 SE –yksilöiden hinta asettuu nykyisin suunnilleen samalle tasolle, arvion mukaan 84 000 dollariin.

Kuvassa uusi S Cabriolet ja S-sarjan Cabriolet W111.

Veho-konsernin media-arkisto, tiedotteet ja pienet kuvat löytyvät osoitteesta www.cisionwire.fi/veho-group

Lisätietoja myös www.veho.fi ja www.mercedes-benz.fi ja http://media.daimler.com/.

Isot kuvat tehtaan sivuilta http://media.daimler.com/

Karin Bäcklund, Veho Group Oy Ab, tiedotuspäällikkö, puh. 010 569 2202, karin.backlund@veho.fi

Pauli Eskelinen, Mercedes-Benz henkilöautoryhmä, tuotepäällikkö, puh. 010-569 2530,

pauli.eskelinen@veho.fi