Taksi tuo defibrillaattorin paikalle

• Taksi Helsingin taksitarkastajan autossa oleva kannettava defibrillaattori täydentää ensihoidon valmiutta
  • Vuosittain 3500 suomalaista saa äkillisen sydänpysähdyksen sairaalan ulkopuolella – vasteaika ratkaisee
  • Laite ohjaa käyttäjäänsä toimimaan oikein
  • Taksitarkastajan autoa suunnitellaan mukaan HUS-Akuutin FirstAED projektiin

Kuka tahansa voi saada äkillisen sydänpysähdyksen ilman aikaisempaa sydänsairautta. Sydänpysähdyksen tapahtuessa kyse on ajasta: jokainen minuutti, jonka aikana puhallus-painanta elvytys ja defibrillaatio viivästyy, heikentää potilaan ennustetta selviytyä. Suomessa maallikko-defibrillaattorit yleistyvät kauppakeskusten ja suurien työpaikkojen tiloissa, mutta vielä meillä on pitkä matka Tanskan ja Ruotsin lukuihin. Tanskassa on tällä hetkellä 12 000 ja Ruotsissa 11 000 maallikko-defibrillaattoria. Näistä taustoista lähti liikkeelle ajatus sijoittaa laite taksitarkastajan autoon, jolloin laite yhdessä koulutetun kuljettajan kanssa täydentää omalta osaltaan ensihoidon valmiutta.

Taksi Helsingin ja Suomen Ammattiliikenne Akatemian pilottihanke

Defibrillaattorin sijoittaminen autoon, joka liikkuu siellä missä ihmisetkin liikkuvat eniten, on virallisen taksiliikenteen oivallista hyödyntämistä myös niiden henkilöiden hyväksi, jotka eivät juuri sillä hetkellä ole taksien asiakkaina. Painelu-puhallus-elvytys (PPE) on elvytystilanteessa erittäin tärkeää. Tehokkain sydänpysähdyksen ensiapu saadaan kun yhdistetään PPE-hoito laadukkaan defibrillaattorin antamaan apuun. Tilastojen mukaan suurin osa sydänpysähdyksistä tapahtuu kello 07 – 13 välillä, eli aikana jolloin ihmiset ovat paljon liikkeellä.

-        Toistaiseksi ”Deffa” on taksitarkastajan autossa, jonka avulla hankimme kokemuksia laitteen käytöstä. Seuraava luonnollinen askel olisi laitteistomäärän kasvattaminen. valottaa projektin seuraavia askelia Taksi Helsingin toiminnanjohtaja Anssi Roitto.

Laite opastaa ja neuvoo

Taksi Helsingin valitsema laite on ZOLL AED Plus. Laite tunnistaa kammiovärinän ja ohjaa käyttäjää ääni-, teksti- ja kuvaohjein toimimaan oikein koko elvytyksen ajan. Laite myös tallentaa ja mittaa elvytyksen laatua taustatiedoksi sairaalassa tehtäviä jatkotoimenpiteitä varten. Laadukas ja mahdollisimman keskeytymätön paineluelvytys yhdessä nopean defibrillaation kanssa, nostaa potilaan selviytymismahdollisuuksia kertoo laitteen maahantuoja Medidyne Oy.

Helsingin taksitarkastajat ovat saaneet ammattiliikenteen kouluttamiseen erikoistuneelta Suomen Ammattiliikenne Akatemialta kohdennetun koulutuksen elvytykseen sekä defibrillaattorin käyttöön

-        ZOLL Defibrillaattori mittaa myös elvytyksen rytmiä ja syvyyttä. Laite ohjaa elvytystä koko elvytystapahtuman ajan selkein äänikomennoin. Koulutus vastaa uusia elvytyksen ohjeita kertoo kouluttaja (SH/Ensihoitaja) Ari-Pekka Aarnio Suomen Ammattiliikenne Akatemiasta.

Ari-Pekka Aarnio, Suomen Ammattiliikenneakatemia Oy, 010 2790 604, ari-pekka.aarnio@liikenneakatemia.fi

Anssi Roitto, Helsingin Taksiautoilijat ry, 040-503 4201, anssi.roitto@taksihelsinki.fi