Tehokas, uusi Mercedes-Benz SLK-roadster täynnä innovaatioita ja intohimoa

Uusi SLK roadster ensiesiteltiin Geneven autonäyttelyssä maaliskuun alussa.Kolmannen sukupolven SLK jatkaa edeltäjiensä menestystä.Vahva muotoilu liittää SLK:n roadster-klassikoihin ja uusiin Mercedes-malleihin.Magic Sky Control –toiminnolla lasikatto tummenee ja kirkastuu hetkessä.Uudet entistä taloudellisemmat ja suorituskykyisemmät suorasuihkutusmoottorit.Tarkka ja turvallinen ajettava, kuljettajan vireystilan valvonta vakiovarusteena.

Uusi Mercedes-Benz SLK

Vuonna 1996 ensi kertaa esitelty Mercedes-Benz SLK on 15 vuodessa ehtinyt kasvaa yhdeksi autoteollisuuden kulttimalleista. Uutuus sävähdytti heti ensi hetkistä alkaen vario-katolla, joka napin painalluksella muutti avoauton kiinteäkattoiseksi roadsteriksi muutamassa sekunnissa. Toisen sukupolven SLK puolestaan ensiesiteltiin Airscarf-ilmahuivi, joka lämmittää matkustajien niskaa ja hartiaseutua silloinkin kun autolla ajetaan katto alhaalla.

SLK:n kolmannen sukupolven uutuus, lasikaton Magic Sky Control –toiminto, vie roadsterin matkustusmukavuuden ja laatutason jälleen askelen pidemmälle. Samalla uusi SLK on luokkansa taloudellisin ja ympäristöystävällisin automalli ja täydellisen sopiva kaikkiin sääolosuhteisiin ja käyttötarkoituksiin – todellinen Mercedes-Benz SLK:n geeniperimän jatkaja.

Ulkonäössä ja sisustuksessa viitteitä Mercedes-Benzin roadster-klassikoista

Klassisten roadstereiden tapaan SLK:n ulkonäköä hallitsevat pitkä konepelti, varsin taakse sijoitettu kompakti matkustamo sekä lyhyt takaosa. Auto on 31 millimetriä pidempi ja 33 milliä leveämpi kuin edeltäjänsä. Jäähdyttäjän isokokoinen säleikkö on hyvin pysty ja etuosastaan kromattu. SLK:n led- etuvalojen muotoilussa on vaikutteita 1950-luvun 190 SL –mallista ­– autosta jota moni pitää eräänlaisena alkuperäisenä SLK:na. Keulassa on vahvaa sukunäköä myös SLS AMG:n sekä CLS:n kanssa.

1950-luvun Mercedes-roadstereiden peruja ovat etulokasuojien tuuletusaukot, josta alkava kylkilinja johtaa kohti auton vahvaa takaosaa. Korimuotoilun onnistumisesta kertoo se, että huolimatta entistä jyrkemmästä ja laajemmasta keulastaan uuden SLK:n Cd-ilmanvastuskerroin on vain 0.30 (ennen 0.32). Konepelti ja lokasuojat ovat alumiinia.

Kompaktin matkustamon tilankäyttö on esimerkillistä ja valitut materiaalit tyylikkään urheilullisia ja korkealuokkaisia. Viimeistelyä leimaa puristinen tarkkuus ja taidokas käsityö. Jopa perusmallissa keskikonsoli ja koristelistat ovat harjattua alumiinia. Lisävarusteena pinnat voi viimeistellä korkeakiiltoisella, tummanruskealla saksanpähkinällä tai mustalla saarnilla.

Suurikokoiset, pyöreät mittarit, kojelaudan neljä galvanoitua tuulettimen aukkoa sekä keskelle jäävä pyöreä analoginen kello (valinnaisvaruste) liittävät uuden SLK:n Mercedesin vahvaan roadster-traditioon. Keskeltä löytyy myös värillinen monitoiminäyttö, josta säädellään auton mukavuus- ja hyötytoimintoja.

Varustelistan helmiä ovat nahkapäällysteinen, halkaisijaltaan 375-millinen monitoimiohjauspyörä, matkustamon tunnelmavalaistus, jo edellisestä mallista tuttu Airscarf-ilmahuivi sekä törmäysvoimia vaimentavat Neck-Pro-pääntuet. Nahkaverhoiluun on tarjolla myös auringonsäteitä heijastava nahkalaatu, joka rajoittaa merkittävästi matkustamon kuumenemista auringonpaisteessa.

Ainutlaatuiset Magic Sky Control ja Airguide

Mercedes-Benz tarjoaa ensimmäistä kertaa SLK-malliin kolme versiota nopeatoimisesta vario-kattorakenteesta. Perusversiossa katto on maalattu korinväriseksi. Sen vaihtoehtona on tummennetuilla laseilla toteutettu panoraamakatto. Kolmas vaihtoehto on automaailman uutuus: panoraamakatto Magic Sky Control –toiminnolla. Tämä lasikatto muuttuu kuljettajan toiveiden mukaan tummaksi tai kirkkaaksi napin painalluksella. Kirkkaana katto on täysin läpinäkyvä, tummana se varjostaa autoa ja estää sitä kuumenemasta auringonpaisteessa. Sisätilat säilyvät näin jopa 10 astetta viileämpinä kuin normaalia tummennettua kattolasia käytettäessä. Katon avaaminen ja sulkeminen onnistuu alle 20 sekunnissa.

Katto alhaalla ajettaessa matkustamon ilmavirtauksia voi vähentää Airguide-vetosuojalla. Airguide on muovilevy, joka kiinnitetään painokiinnikkeillä ympäripyörähdyssuojakaarien taakse. Suoja vähentää ilman pyörteilyä ja alentaa matkustamon melutasoa. Tavaratilan suuruus vaihtelee 225–335 litran välillä riippuen katon asennosta.

Kolme taloudellista suorasuihkutusmoottoria

Lanseeraushetkellä SLK:sta on saatavana kolme uusiin suorasuihkutusmoottoreihin perustuvaa versiota. Nelisylinteriset SLK 200 BlueEfficiency ja SLK 250 BlueEfficiency tarjoavat 135 kW (184 hv) ja 150 kW (204 hv) tehon. Moottorin koko on 1796 kuutiosenttimetriä.

SLK 200 BlueEfficiency on luokkansa taloudellisin urheiluauto: 7G-Tronic Plus –automaattivaihteistolla (lisävaruste) kulutus jää vain 6,1 litraan/100 kilometriä ja CO2-päästöt 142 grammaan/km. Malli kiihtyy 0–100 km/h 7 sekunnissa, ja huippunopeus on 237 km/h (käsivalintaisella vaihteistolla 240 km/h).

SLK 250 BlueEfficiencyssä on vakiovarusteena 7G-Tronic Plus –automaattivaihteisto. Kulutus on 6,2 l/100 km ja CO2-päästöt 144 g/km. Malli kiihtyy 0–100 km/h 6,6 sekunnissa. Huippunopeus on 243 km/h.

SLK 350 BlueEfficiencyssä iskutilavuus on 3498 cm3 ja teho 225 kW (306 hv). Keskikulutus on 7,1 l/100 km ja CO2-päästöt 167 g/km. 0–100 kilometriin auto kiihtyy 5,6 sekunnissa, huippunopeus on 250 km/h. V6-moottori on suunniteltu kokonaan uudelleen. Se hyödyntää 3. sukupolven piezo-ohjattua suorasuihkutusta ja MSI-monikipinäsytytystä.

SLK-malliston kulutuslukemat ovat laskeneet jopa neljänneksellä. Moottoritekniikan kehityksen lisäksi tähän on päästy ECO start/stop –pysäytysautomatiikalla, joka on kaikissa versioissa vakiovaruste ­– myös 7G-Tronic-automaattivaihteiston yhteydessä. SLK:n normaali 60 litran tankillinen riittää mallista riippuen 800–900 kilometrin matkalle, valinnaisvarusteena on tarjolla myös 70 litran suuruinen tankki.

Ainutlaatuisen tarkka ajettavuus vaativimmissakin olosuhteissa

SLK:hon on saatavana myös kolme jousitus- ja iskunvaimennusversiota. Vakiotasolla on perinteinen teräsjousitus, ja sen vaihtoehtona urheilujousitus kovemmilla jousilla ja vaimentimilla. Lisävarusteena on saatavana Dynamic Handling –paketti, jossa vaimennus ja alustan toiminta perustuu sähkötoimiseen, jatkuvasti säätyvään jousitukseen. Rengaskoko on moottorista riippuen 16 tai 17 tuumaa, urheilujousituksen yhteydessä 18 tuumaa.

Dynamic Handling -pakettiin kuuluu myös Direct Steer –ohjaus, joka tarjoaa normaaliohjausta välittömämmän tuntuman tiehen sekä vähentää ohjaamiseen tarvittavaa fyysistä voimaa pysäköitäessä. Paketti sisältää niin ikään Torque Vectoring –jarrutoiminnon. Se vakauttaa aliohjautuvaa autoa kaarteissa jarruttamalla kevyesti sisämutkan puoleista takapyörää.

SLK:n turvavarustelu on kattava, sillä esimerkiksi Attention Assist –vireystilavalvonta on vakiovaruste. Lisävarusteena autoon saa ennakoivan Pre-Safe-turvajärjestelmän sekä Pre-Safe-jarrut, älykkään ILS-valojärjestelmän viidellä eri valotoiminnolla sekä nopeusrajoitusavustimen, joka tunnistaa liikennemerkit ja näyttää niiden mukaisen nopeusrajoituksen mittaristossa.

Uudesta Mercedes-Benz SLK:sta on saatavana myös Edition 1 –erikoismalli, jonka tunnistaa kirkkaanharmaasta Shape-erikoisväristä ja AMG-korisarjasta. Edition-mallin vakiovarusteisiin kuuluvat vario-panoraamakatto, Dynamic Handling –varustepaketti sekä kaksivärinen designo nappanahka-sisustus.

Mercedes-Benz SLK:n vakiovarusteet:

• Uuden sukupolven 4- ja 6-sylinteriset suorasuihkutusmoottorit
  • Mukautuva jarruvalotoiminto
  • Attention Assist –vireystila-avustin
  • Audio 20 CD 5.8-tuumaisella värinäytöllä, Bluetooth handsfree, USB-liitäntä
  • Neck-Pro-pääntuet
  • ECO start/stop-toiminto
  • Sähköinen seisontajarru (EPB)
  • Päätä suojaavat turvatyynyt ovissa
  • LED-takavalot
  • Ilmastointi
  • Tavaratilan säädettävä lattia ja kiinnitysnauhat matkatavaralle
  • 7G-Tronic-automaattivaihteisto SLK 350 BlueEfficiency –mallissa
  • Rengaspaineen valvontajärjestelmä
  • Huomiovalot edessä
  • Integroidut antennit, myös GPS-paikannukselle
  • Somistelistat harjattua alumiinia jo perusmallissa

SLK:n uudet valinnaisvarusteet

• Solar red –sävyinen matkustamon tunnelmavalaistus
  • AMG Sports –varustepaketti
  • Kojelaudan analoginen kello
  • Valaistus ovipaneelit
  • Comand Onlinen internet-yhteydellä ja 7-tuumaisella värinäytöllä
  • DAB-radiovastaanotin (Digital Audio Broadcast)
  • Distronic Plus –etäisyysavustin Pre-Safe-jarruilla
  • Dynamic Handling –paketti säätyvällä jousituksella, Direct Steer –ohjauksella ja Torque Vectoring –jarrutoiminnolla
  • Becker Map Pilot –navigaatiojärjestelmä
  • Nopeusrajoitusavustin
  • ILS-valojärjestelmä kaksoisksenonvaloilla
  • Keyless-Go-avainjärjestelmä
  • Nappanahkasisustus
  • Parktronic-etäisyystutka Park Assistance –toiminnolla
  • Pre-Safe-turvajärjestelmä
  • Auringonvaloa pois heijastava nahkasisustus
  • Vario-panoraamakatto
  • Vario-panoraamakatto Magic Sky Control -toiminnolla
  • Flex-pullonpidikkeet
  • Ympäripyörähdyssuojat
  • Airguide-vetosuoja

Uuden SLK roadsterin hinnasto osoitteessa  www.mercedes-benz.fi.

Suomen markkinoille uusi SLK lanseerataan 9.-10.4.2011.

Tiedotteeseen liittyviä kuvia ja lisätietoja

www.media.daimler.com (vaatii rekisteröitymisen)

Karin Bäcklund, Veho Group Oy Ab, tiedotuspäällikkö, puh. 010-569 2202, karin.backlund@veho.fi

Pauli Eskelinen, Mercedes-Benz henkilöautoryhmä, tuotepäällikkö, puh. 010-569 2530,