• Veho Oy Ab/

Thomsonin kipparoima Hugo Boss Imoca 60 -kilpavene edustaa lajinsa huipputeknologiaa ja -suunnittelua

• Hiilikuidusta rakennettu Hugo Boss Imoca 60 on maailman nopein on yksi maailman nopeimmista avomerikilpailuihin suunnitelluista kilpapurjehdusveneistä
  • Veneen pituus on 60-jalkaa, sen masto nousee 29 metriin ja veneen huippunopeus kohoaa 40 solmuun
  • Thomsonin hallussa on neljä veneilyn maailman ennätystä

Britti Alex Thomson voitti historian nuorimpana osanottajana avomeripurjehduksen maailman ympäri -kilpailun vuosina 1998/1999. Voittonsa jälkeen Thomson on keskittynyt vain maailman kovimpaan yksinpurjehduksen kilpailuun Vendée Globeen, joka ei ole mikä tahansa purjevenekilpailu. Kilpailuun osallistuvat kilpailijat purjehtivat viidellä valtamerellä pysähtymättä 26 000 merimailia (46 300 km) maailman ympäri. Kahden keskeytyksen jälkeen Thomson sijoittui vuoden 2013 kilpailussa kolmanneksi ja tänä vuonna uudella Hugo Boss –veneellään toiseksi. Thomsonin hallussa on lajin neljä maailmanennätystä.

Alex Thomsonin ensimmäinen voitto viimeisimmässä kilpailussa jäi harmittavan lähelle. Numero 13 oli hänelle epäonnen luku, sillä kilpailun 13. päivänä johdossa purjehtinut britti oli ohittamassa Etelä-Afrikan Hyväntoivonniemeä, kun yön pimeydessä Thomson heräsi 20 minuutin unitauolta valtavaan pamahdukseen. Tyyrpuurin eli veneen oikeanpuoleinen foili eli kantosiipi oli osunut vedessä tuntemattomaan kiinteään kappaleeseen ja repeytynyt irti. Thomson menetti johtopaikkansa ja korjaustoimien aikana kärki karkasi peräti 1 300 km etumatkalle.

Mutta britti ei antanut periksi. Hän saavutti hurjalla vauhdilla johdossa purjehtinutta alusta, mutta matka loppui harmittavasti kesken: Thomson saapui 74 päivän 19 tunnin ja 35 minuutin yhtäjaksoisen purjehduksen jälkeen maaliin toisena, kun kilpailun voittaneen Ranskan Armel Le Cleach`n vene ylitti maalilinjan näköetäisyydellä.

”Mercedes tuo meille osaamista”

Thomsonin huipputeknologiaa ja -suunnittelua käsittävä Hugo Boss Imoca 60 on kokonaan uuden tyyppinen kilpapurjevene, jonka pääsuunnittelija on Konstantin Grcic. Thomson kiittää menestyksestään paitsi veneen valmistajaa ja sen suunnittelijaa niin myös tärkeää yhteistyötä Mercedes-Benzin kanssa.

- Mercedes-Benzin mukanaolo on meille suuri askel teknologisessa osaamisessa ja innovoinnissa yhdessä maailman teknisesti vaativimmassa urheilulajissa. Kilpaveneeni edustaa täysin uutta suunnittelua. Se on edellisiä malleja kapeampi, kevyempi ja nopeampi. Veneen kosketuspinta veteen on rakennettu alhaisemman kitkan aikaan saamiseksi mahdollisimman kapeaksi.

Hugo Boss -veneen matkanopeus on parhaimmillaan 30 solmua (55 km/h) ja sen huippunopeudeksi mitattiin kilpailun aikana uusi nopeusennätys 40 solmua (74 km/h). Veneen runko, mastot ja purjeet ovat hiilikuitua ja vene on suunniteltu siten, että purjehtija pystyy veneessä hoitamaan yksin kaikki tarvittavat työt ja toimenpiteet.

Hugo Boss -kilpavene on kevyt, vaikka sen pituus on 60-jalkaa (noin 19 metriä). Noin 7 500 kg painavan veneen masto kohoaa 29 metrin korkeuteen.

Sähköenergiaa aurinkokennoista

Seuraavan Vendée Globe -kilpailun ajankohdaksi on kaavailtu vuotta 2020. Nähdäänkö Thomson jälleen kilpailussa mukana?

- Totta kai. Kolmos- ja kakkossijan jälkeen jää nälkää yrittää vielä kerran. Osallistun kilpailuun ja toivon, että voisimme rakentaa taas uuden veneen. Kun veneestä ja kilpailusta saa kokemuksia niin venettä voi aina parantaa. Sinä päivänä kun lasket kilpaveneen veteen niin kyseinen päivämäärä on sen viimeinen käyttöpäivämäärä, Thomson naurahtaa.

- Olemme miettineet muun muassa päämastoon aurinkokennoja veneen sähköenergian tuottamiseen. Kennot ovat tänä päivänä kevyitä ja niiden avulla vene kevenee oleellisesti lisää, Thomson paljastaa.

Unta 20 minuutin jaksoissa

Kovaa vauhtia koko ajan etenevän veneen purjehtijan pitää hallita hermonsa ja osata levätä oikein ja riittävän usein. Thomson paljastaa, että kilpailun aikana hän nukkuu vain 20 minuutin jaksoissa.

- Olen opetellut paljon tekniikoita selvitäkseni kilpailusta. Tärkeintä on ajatella tulevaa kilpailua oikealla tavalla. Jos ajattelet aikaa taaksepäin, onko mielestäsi kolme viimeksi kulunutta kuukautta pitkä aika? Ei minustakaan, Thomson vastaa.

- Ajattelen aina että jos kädessäni on puolillaan oleva juomalasi, se ei ole puoliksi tyhjä. Se on puoliksi täynnä, Thomson avaa elämän filosofiaansa.

Suomessa brittipurjehtija on vieraillut kerran aikaisemmin toissa vuoden Vene Båt -venemessuilla Helsingissä. Tällä kertaa Thomson tutustui ensimmäisen kerran Suomenlahden purjehdusolosuhteisiin matkalla Kööpenhaminasta Pietariin.

- Luulin, että purjehtiminen Helsingin edustalla olisi samanlaista kuin Tukholman edustalla, mutta olin väärässä. Täällä on paljon saaria, matalikkoja ja kivikkoja. Veneessä pitää olla tarkkana, että matka ei pääty kiville, Thomson hymyilee.

Mercedes-Benz on Foiling Centerin virallinen pääyhteistyökumppani.

Veho-konsernin media-arkisto, tiedotteet ja pienet kuvat löytyvät osoitteesta http://news.cision.com/fi/veho-oy-ab

Lisätietoja myös www.veho.fi ja www.mercedes-benz.fi ja http://media.daimler.com/.

Korkean resoluution kuvat tehtaan sivuilta http://media.daimler.com/

Pekka Koski, Mercedes-Benz henkilöautoryhmä, lehdistöpäällikkö, GSM 0400-210 490, pekka.koski@veho.fi