Tulossa modernia luksusta

• Mullistaa kompaktiluokan sisältäpäin aivan uudenlaisen tilantunnun myötä
  • Ainutlaatuinen tunnelma syntyy etenkin edistyksellisesti muotoillusta kojetaulusta
  • Tilaa tuntuvasti aiempaa enemmän – tulossa segmentin tilavin premium-uutuus
  • Uusi malli tuodaan markkinoille keväällä 2018

Ensi vuonna uusi A-sarja tulee markkinoille kompaktikokoluokan autojen uuden sukupolven menestysmallilla, joka vie Mercedes-Benz-merkin nuorennustrendiä edelleen eteenpäin: tämän kompaktikokoluokan edistyksellisimmän automallin kuljettajien keski-ikä Euroopassa on nykyään 13 vuotta vähemmän kuin vielä edeltäjämallisarjan osalta. Nyt vallankumous ottaa vielä lisäaskeleen eteenpäin: tuleva A-sarja määrittää uudelleen sen, mitä moderni luksus tarkoittaa auton sisätilassa. Auto tarjoaa käyttäjälleen entistä enemmän etuja, on aiempaa nuorekkaampi mutta samalla aikuisempi kuin koskaan ennen.

”Uusi A-sarja on seuraava askel "aistillisen selkeyden" design-filosofiamme tiellä. Sillä on kaikki edellytykset käynnistää uusi aikakausi muotoilun saralla. Moderni luksus ilmenee sisätilassa tasolla, joka on ollut tälle autoluokalle toistaiseksi saavuttamattomissa. Samalla auton käyttöliittymä siirtyy digitaaliseen aikakauteen”, Daimler AG:n Chief Design Officer Gorden Wagener sanoo.

A-sarjan sisätila kulkee aivan omia teitään. Se mullistaa kompaktikokoluokan sisältäpäin aivan uudenlaisen tilantunnun myötä. Ainutlaatuinen tunnelma syntyy etenkin edistyksellisesti muotoillusta kojelaudasta. Ensi kertaa on luovuttu kokonaan mittariston yläpuolisesta lipasta. Kojelaudan runko-osa ulottuu ikään kuin siipien tapaan etuovesta toiseen katkeamattomana, yhtenäisen muotoisena. Vakiovarusteinen Widescreen Cockpit hallitsee kojelautaa. Näyttäviä yksityiskohtia ovat myös urheilulliset, turbiinia jäljittelevät ilmasuuttimet. Etuistuimet ovat saaneet lukuisia toimintoja ylempien segmenttien autoista, esimerkkeinä istuintuuletus, hierontatoiminto ja monisäätöistuinten mukavuustoiminnot.

Monissa muissakin yksityiskohdissa A-sarja ottaa mallia Mercedes-Benzin ylemmän kokoluokan autoista.

Enemmän tilaa joka suuntaan

Sisätila on aiempaa avaramman tuntuinen, näkyvyys joka puolelle on parempi ja tilaa on nyt enemmän: hartiatila on kasvanut (edessä +9 mm, takana +22 mm), samoin kyynärpäätila (edessä +35 mm, takana +36 mm) ja pääntila (edessä +7 mm, takana +8 mm). Uuden A-sarjan mukavuutta parantaa lisäksi aiempaa helpompi kulku takaistuimelle. Entistä paremmin perheiden ja vapaa-ajan tarpeisiin soveltuva tavaratila on 370 litran suuruinen – 29 litraa suurempi kuin edeltäjämallisarjassa. Tavaratilan aukon leveys on kasvanut kaksiosaisten takavalojen ansiosta 20 cm, ja tavaratila on nyt lattiasta 11,5 cm aiempaa pidempi. Lisävarusteena takaistuimen selkänojat saa säädettyä pystympään asentoon, jotta vaikkapa suurikokoiset pahvilaatikot mahtuvat paremmin kyytiin. Näkyvyyttä autosta ulos on kyetty parantamaan myös selvästi, noin 10 prosentilla.

Tunnelmavalaistus: taiteellinen valokuvio

Uuden A-sarjan tunnelmavalaistus sisältää sukupolvenvaihdoksen myötä viisi kertaa aiempaa enemmän värisävyjä. Niitä on nyt 64 (kuten E- ja S-sarjassa) aiemman 12 sijaan. Värien lukumäärän ohella segmenttinsä uusi mittapuu on myös se tunteisiin vetoava tapa, miten värit tuodaan esiin: eri värit yhdistetään kymmeneksi erilaiseksi värimaailmaksi, jolloin niiden avulla muodostuu suorastaan taiteellinen valokuvio näyttävien värinvaihtumisten saattelemana.

Lisävarusteena värimaailmat sopeutuvat Widescreen Cockpitin erilaisiin tyyleihin ja näin syntyy sopusointuinen kokonaisvaikutelma. Erilaisia valoefektejä voi lisäksi aktivoida yksilöllisesti. Tämä edistyksellinen tunnelmavalaistus otettiin huomioon jo uuden sukupolven varhaisessa kehitysvaiheessa, joten se kyettiin sulauttamaan sisätilaan nerokkaasti.

Istuimet: suuremman kokoluokan mukavuutta

A-sarjan istuimien kehitystyössä Mercedes-Benz hyödynsi ensimmäistä kertaa kompaktikokoluokan autossa tietokoneavusteista mukavuussimulaatiota. Sen avulla voidaan – jo ennen kuin ensimmäinen oikea istuin on käytettävissä – muodostaa luotettava ennuste tulevan istuimen mukavuudesta jo pelkkien CAD-tietojen perusteella.  Istuinten kehitysprosessia ensimmäisistä koemalleista valmiisiin muotteihin saakka on kyetty supistamaan uuden mukavuussimulaation avulla yhdeksään kuukauteen.

Aikuiseksi kasvanut

Ensi keväänä Euroopassa esiteltävä uusi Mercedes-Benz A on kasvanut aikuiseksi. Auton kokonaismitta on kasvanut 12 cm. Pituudeltaan A-sarja tulee olemaan 170 mm mittavampi kuin esimerkiksi Volkswagen Golf Hatchback tai 110 mm pidempi kuin Audi A3 Sportback.

Tiedotteeseen liittyviä lisätietoja:

Veho-konsernin media-arkisto, tiedotteet ja pienet kuvat löytyvät osoitteesta http://news.cision.com/fi/veho-oy-ab

Lisätietoja myös www.veho.fi ja www.mercedes-benz.fi ja http://media.daimler.com/.

Suuren resoluution kuvat tehtaan sivuilta http://media.daimler.com/

Pekka Koski, Veho Henkilöautot, lehdistöpäällikkö, puh. 0400 210 490, pekka.koski@veho.fi

Pauli Eskelinen, Mercedes-Benz henkilöautoryhmä, tuotepäällikkö, puh. 010-569 2530, pauli.eskelinen@veho.fi