Uuden sukupolven Mercedes-Benz SLK

Roadster palaa entistä voimakkaampana ja taloudellisempana

• Kaksipaikkaisessa urheilumallissa noin 650 kehitettyä osaa ja komponenttia.
• Erottuva etu- ja takailme sekä ylellinen matkustamo korostavat auton luonnetta.
• Moottorien teho ja taloudellisuus parantuneet; kulutuksessa jopa litran säästö.
• Direct-steer-ohjaus takaa välittömän ajotuntuman ja helpottaa käsiteltävyyttä.

Mercedes-Benz SLK on ensiesittelystään 1996 lähtien ollut ehdoton menestys kaksipaikkaisten roadster-autojen vaativassa segmentissä. Ensimmäisen sukupolven autoja myytiin noin 310 000 vuosina 1996¬¬–2004. Maaliskuussa 2004 ensiesiteltyjä toisen sukupolven SLK-malleja on myyty jo 185 000 ¬– niistä noin 60 000 Saksassa. SLK:n kokonaismyynti nousee noin puoleen miljoonaan.

Uuden sukupolven SLK vahvistaa mallin suorituskykyä ja kilpailuasemaa entisestään. SLK:n ulkonäkö on entistä houkuttavampi ja matkustamon laatuvaikutelma noussut aikaisempaakin korkeammalle tasolle. Samalla monet tutut piirteet ovat yhä tallella; esimerkiksi 22 sekunnissa aukeava ja sulkeutuva kovakatto, päätä ja kaulaa suojaavat sivuturvatyynyt sekä kaulan ja hartioiden alueella toimiva Airscarf -lämmitysjärjestelmä, joka mahdollistaa katto auki ajamisen jopa kylmänä vuodenaikana.

Keulassa vahvempi V-muoto, takana erottuva diffuusori

Kulttimaineen saaneen kaksipaikkaisen roadsterin ulkonäköä on päivitetty entistä sporttisemmaksi. Etupuskurin aluetta ilmanottoaukkoineen korostaa keulan vahvempi V-muoto. Takaosan ilmettä leimaa alaosan diffuusori, joka erottaa SLK:n selkeästi muista luokkansa kilpailijoista. Pakoputkien päät ovat neliömäiset ja takavalot AMG-tyyliin tummennetut. Taustapeilit ovat entistä suuremmat, ja niihin integroidut, leditekniikalla toteutetut suuntavalot on järjestetty nuolikuvion muotoon.

Matkustamon materiaalit ja laatuvaikutelma viestivät SLK:n kuljettajalähtöisyydestä. Ohjauspyörä on kolmipuolainen, ja matkustamoon on saatavissa uusi "lokinsiipipunainen" nahkasomistus legendaarisen 300 SL-mallin hengessä. Käyttäjäystävällinen NTG 2.5 -audio- ja telematiikkajärjestelmä sisältää muun muassa langattoman Bluetooth-yhteyden matkapuhelimen ja auton välille. Lisävarusteena hansikaslokeroon saa Media Interfacen, jonka avulla muun muassa kannettava iPod-soitin voidaan liittää osaksi äänentoistojärjestelmää. Kristallinkirkasta musiikkinautintoa tarjoaa valinnaisvarusteena saatava Harman Kardon Logic 7 -äänentoisto.

Moottoreista enemmän tehoa pienemmällä kulutuksella ja alhaisemmilla päästöillä

SLK-mallistossa on neljä uudelleensuunniteltua bensiinimoottoria, joiden kaikkien polttoainetalous on kehittynyt merkittävästi. SLK 200 Kompressorin nelisylinterisen moottorin teho on lisääntynyt 15 kW (21 hv) nykyiseen 135 kW:iin (184 hv) ja vääntö 10 Nm 250 newtonmetriin. Yhdistetty polttoaineenkulutus on kuitenkin laskenut litralla ja on nyt 7,7 l/100 km. CO2-päästöissä tämä tarkoittaa 27 gramman pudotusta 182 grammaan/kilometri. SLK 280:n polttoainetalous on parantunut 0,4 litralla, ja keskikulutus on 9,3 l/100 km.

SLK 350:n korkeaviritteisen urheilumoottorin iskutilavuus on ennallaan, mutta moottori tuottaa 224 kW (305 hv) tehon – 24 kW (33 hv) enemmän kuin edeltäjänsä. Maksimivääntö on lisääntynyt 10 newtonmetriä ja on nyt 360 Nm/4 900 rpm. Tulos on saavutettu nostamalla moottorin suurin käyntinopeus 7200 rpm:ään, kasvattamalla puristussuhdetta sekä uusimalla imusarja ja venttiilikoneisto. 7G-Tronic-automaattivaihteistossa on mukana automaattinen välikaasutoiminto pienemmälle vaihteelle vaihdettaessa. Se takaa akustisesti entistä urheilullisemman ajokokemuksen ja lisää mukavuutta pienentämällä kuormitusmuutosta vaihtamisen aikana. Kuusivaihteisen käsivalintaisella vaihteistolla varustetun SLK 350:n kulutus on laskenut 1,1 litraa ja on 9,5 l/100 km. CO2-päästöissä tämä merkitsee 23 gramman vähennystä kilometriä kohti.

Malliston huipulla on kahdeksansylinterinen SLK 55 AMG, jonka suorituskyvystä vastaa tuttu 5,5-litrainen V8-moottori 265 kW (360 hv) teholla ja 510 newtonmetrin vääntövoimalla. AMG-tason autoissa on vakiovarusteena 7G-Tronic Sport -automaattivaihteisto ohjauspyörän käsipainikkeilla, jonka saa valinnaisvarusteena SLK 280 ja SLK 350 -malleihin – kuten myös perinteisen 7G-Tronic-vaihteiston ilman käsipainikkeita. SLK 200 Kompressorin valinnaisvaruste on viisivaihteinen automaattivaihteisto.

Direct-steer-ohjaus vahvistaa urheilullista ajonautintoa

SLK-mallistoon on saatavissa valinnaisvarusteena Mercedes-Benzin kehittämä direct-steer-ohjaus. Vakiovarusteena se on SLK 55 AMG:ssä. Direct-steer perustuu ajonopeuden mukaan vaihtuvaan ohjaustehostukseen, jonka lisäksi itse ohjausvälitys on muuttuva. Järjestelmä parantaa auton ketteryyttä ja käsiteltävyyttä kaarreajossa tai pysäköitäessä ja lisää turvallisuutta väistöissä.

Direct-steer toimii puhtaasti mekaanisesti, ilman ohjaustuntumaan heikentävästi vaikuttavia antureita ja tunnistimia säätötekniikkoineen. Ohjausvälitys muuttuu tarkasti ohjauskulman mukaan. Keskiasennossa ohjaus on välitykseltään harvempi ja takaa helpon ajettavuuden ja hallittavuuden kovissakin ajonopeuksissa. Jo viiden asteen ohjauskulmassa ohjausvälitys alkaa kasvaa nopeasti, ja ohjaustuntuma muuttuu entistä välittömämmäksi. Ohjauspyörän kääntökulma laidasta laitaan on noin neljänneksen pienempi kuin perinteisessä ohjauksessa. Tämän seurauksena jo pienetkin ohjausliikkeet ovat riittäviä esimerkiksi kaupunkiliikenteessä ajettaessa.

Hinnat alkaen 1.2.2008:

SLK 200 K 55 250 euroa
SLK 200 K A 59 100
SLK 280 64 500
SLK 280 A 67 650
SLK 350 73 600
SLK 350 A 76 200
SLK 55 AMG A 118 000

Tiedotteeseen liittyviä kuvia osoitteista:
www.mercedesmedia.fi
Käyttäjätunnus: mercedes
salasana: press