Uudistunut C-sarja tarjoaa vakuuttavan turvallisuustason

Uusiutunut C-sarja ensiesiteltiin Geneven autonäyttelyssä maaliskuun alussa.Matkustajia suojaa kymmenen kehittynyttä turvallisuusjärjestelmää.Uusien moottorien keskikulutus on laskenut jopa 31 prosenttia.Telematiikan uusi sukupolvi ja vaivaton internet-yhteys.Ensiesittely Suomessa huhtikuun alussa, Business-hinnat alkavat 40 000 eurosta.Huippumalli C 63 AMG sai tehokkaan AMG Speedshift MCT –urheiluvaihteiston.

Mercedes-Benz uuden sukupolven C-sarja Suomen markkinoille

Tänä keväänä uudistuvassa C-sarjassa on yli 2000 uutta osaa ja komponenttia edeltäjäänsä verrattuna. Kyseessä on kattavin automallin uudistus koko Mercedes-Benzin historiassa, eikä syyttä sillä C-sarja on valmistajansa tärkein myyntimalli. Nykyistä C-sarjaa on myyty maaliskuusta 2007 alkaen yli miljoona kappaletta, eniten Yhdysvalloissa, Saksassa ja Kiinassa. Ensimmäisen C-kokoluokan auton ensiesittelystä lähtien vuonna 1982 – tuolloin malli tunnettiin 190-nimellä ­– Mercedes-Benz on myynyt yli 8,5 miljoonaa tämän segmentin henkilöautoa.

”Uuden sukupolven C-sarjamme on edustusmalliemme kanssa samalla tasolla ajomukavuudessa ja turvallisuudessa. Luokassaan C-sarja asettaa jälleen uudet mittapuut asiakkaan kokemalle laadulle ja mukavuudelle. Olemme vakuuttuneita siitä, että uusi C-sarjan sukupolvi jatkaa edeltäjiensä menestystarinaa”, Mercedes-Benzin myyntijohtaja Dr. Joachim Schmidt sanoo.

Ulkonäköön lisää luonnetta, sisälle edustusauton ylellisyyttä

Uudistuneen C-sarjan ulkonäköä luonnehtivat keulan entistä voimakkaampi V-muoto ja uudet kirkaslasiset valoumpiot, joiden sisäpinnoilla vuorottelevat matta- ja kirkaspintaiset korostukset. Konepeitto on alumiinia. C-sarjassa on vakiovarusteena halogeenivalot ja lisävarusteena kaksoisksenon-valot sisältävä älykäs ILS-valojärjestelmä kääntymisvalotoiminnolla. Valoumpioiden alareunaan jäävät led-suuntavalot. Led-huomiovalot on puolestaan sijoitettu puskuriin.

Takapuskuri korostaa selkeästi korin leveyttä ja auton istuvuutta tiehen. Takavalojen ja -suuntavilkkujen näkyvyyttä on parannettu kirkkailla led-polttimoilla. Korin aerodynaaminen tehokkuus on kokonaisuudessaan huipputasoa, sillä sitä kuvaava Cd-arvo on 0.26 ­– parempi kuin useimmilla kompaktiluokan pikkuautoilla.

Sisällä C-sarjan kojelauta ja sen päällystemateriaali on suunniteltu uudelleen. Keskelle jää integroitu monitoiminäyttö. Toimintopainikkeiden muotoilu on päivitetty ja niiden pinnat galvanoitu. Ilmanvaihdon tuuletusaukkoja kiertää niin ikään galvanoitu lista. Uuden telematiikkajärjestelmän yhteydessä C-sarjaan on saatavana myös teräväpiirtoinen, värillinen monitoiminäyttö. Matkustamon premium-luokan tasoa korostaa CLS-mallista tuttu ohjauspyörä, joka on saatavana C-sarjan Avantgarde-tason autoihin. Toinen varustetaso on edelleen Elegance.

Pysäytysautomatiikka sekä BlueEfficiency-teknologia vakioina

Kaikki uudistuvan C-sarjan takavetoiset mallit on varustettu ECO start/stop-pysäytystoiminnolla. Kaikki moottorivaihtoehdot ovat myös BlueEfficiency-säästömalleja. Jatkossa kaikki automaattivaihteiset C-sarjan versiot –paitsi  C 300 CDI 4Matic ­– varustetaan 7G-Tronic Plus –vaihteistolla, joka esitellään ensi kesäkuussa C 250 CDI 4Matic –mallissa.

C-sarjan kaikki bensiinimoottorit perustuvat suorasuihkutukseen. Yksi luokan tähtiä on C 350 BlueEfficiency –mallin uusi V6-moottori, joka perustuu BlueDirect-teknologiaan. Moottori tuottaa 225 kW/306 hv tehon ja 370 Nm väännön, mutta keskikulutus on ainoastaan 6,8 l/100 km. Edelliseen C 350 –malliin verrattuna keskikulutus on laskenut 1,5 litraa. Muut bensiinimoottoriset vaihtoehdot ovat C 180 BE, C 200 BE, C 250 BE sekä C 350 4Matic BE. Malliston tehot vaihtelevat 115–225 kW (156–306 hv) välillä ja keskikulutus automaattivaihteistolla 6,4–7,6 litran välillä.

C-malliston taloudellisin vaihtoehto on C 220 CDI BlueEfficiency, jossa on kuusivaihteinen käsivalintainen vaihteisto ja ECO start/stop-toiminto. Yhdistelmän tuloksena on saavutettu vain 4,4 litran keskikulutus ja 117 gramman CO2-päästöt – 0,4 litraa vähemmän kuin aikaisemmin. 7G Tronic Plus –vaihteistollakin kulutus on vain 4,8 litraa/100 km. Muut dieselvaihtoehdot ovat C 180 CDI BE, C 200 CDI BE, C 250 CDI BE sekä nelivetoiset C 250 CDI 4Matic BE ja C 300 CDI 4Matic BE. Dieselmoottorien tehojakauma on 88­–170 kW (120­–231 hv). Kulutus vaihtelee käsivalintaisilla vaihteistoilla 4,4–5,3 ja automaattivaihteistoilla 4,9–7,2 litran välillä.

Monipuolista turvallisuutta ja nopea internet-yhteys

C-sarjan ajoturvallisuus on kokoluokassa poikkeuksellista tasoa. Kuljettajan avuksi ja tueksi on tarjolla kymmenen avustavaa järjestelmää, jotka vaikuttavat suoraan liikenneonnettomuuksien yleisimpiin syihin kuten liian lyhyeen turvaväliin sekä ajamiseen väsyneenä tai pimeässä:

• Kaukovaloavustin
  • Aktiivinen kaista-avustin
  • Aktiivinen katveavustin
  • Attention Assist –vireystila-avustin
  • Distronic Plus –etäisyysavustin
  • Enimmäisnopeuden asetus
  • Parktronic-pysäköintitutkat ja aktiivinen pysäköintiavustin
  • Ennakoivat Pre-Safe-jarrut
  • Kaista-avustin
  • Katveavustin

Mercedes-Benz esittelee C-sarjassa uuden telemaattisten järjestelmien sukupolven, jonka keskeisiä piirteitä ovat helppokäyttöisyys, aikaisempaa suuremmat näytöt, johdoton musiikin toisto Bluetooth-yhteyden avulla, tekstiviestien välitys suoraan näyttöön sekä USB-liitäntä, joka on sijoitettu keskikyynärnojaan.

Comand Online –multimediajärjestelmä tarjoaa ensimmäistä kertaa pääsyn internetiin. Matkustajilla on vapaa pääsy Mercedes-Benzin Online-palveluun. Sen sivut latautuvat erittäin nopeasti ja tarjoavat muun muassa sää- ja matkatietopalveluja Googlen kautta. PC:n ja Google Mapsin kautta laaditut omat matkareitit voi myös ladata suoraan autoon Mercedesin palvelimen kautta. Comand Online -navigaattorissa on 3D-tasoinen näyttö.

Uudistunut C-sarja esitellään Suomessa huhtikuun alussa. Bensiinimalliston Business-hinnat alkavat noin 39997/42135 eurosta (C 180 BE Premium Business sedan/farmari) ja dieselmalliston 40182/42170 eurosta (C 200 CDI BE Premium Business sedan/farmari).

C 63 AMG entistä taloudellisempana ja näyttävämpänä

C-sarjan huippuversion C 63 AMG:n saa jatkossa varustettuna uudella huippuvaihteistolla. SL 63 AMG –mallissa esitellyssä 7-vaihteisessa AMG Speedshift MCT –urheiluvaihteistossa on uutena Controlled Efficiency (C) –toiminto. Sen ansiosta keskikulutus on laskenut kymmenellä prosentilla eli 1,4 litralla 12 litraan/100 kilometriä (farmari: 12,3 l/100 km). AMG:n 6,3-litrainen V8-moottori tuottaa 336 kW (457 hv) tehon ja 600 newtonmetrin huippuväännön. AMG Performance –paketilla teho nousee 358 kW:iin (487 hv), jolloin kiihdytys 0–100 kilometriin sujuu 4,4 sekunnissa (sedan). AMG Speedshift MCT –kaksoiskytkinvaihteistossa on neljä ajoasentoa: C, S, S+ ja M. C-asennossa vaihteisto on ohjelmoitu vaihtamaan ylöspäin mahdollisimman aikaisin ja toimimaan alhaisimmilla mahdollisilla kierroksilla polttoaineen säästämiseksi.

Ulkonäöltään C 63 AMG on dynaamisempi ja atleettisempi kuin koskaan. Näyttävä etusäleikkö, AMG-huomiovalot, uusi alumiininen konepeitto, kirkaslasiset ajovalot ja titaniumharmaat, 5-puolaiset AMG-kevytmetallivanteet, takaosan musta diffuusori ja kaksi kromattua kaksoispakoputkea sekä muut AMG-erikoisvarusteet viimeistelevät auton näyttäväksi kokonaisuudeksi. Rengaskoko on edessä 235/40 R18 ja takana 255/35 R18. Kojelaudan muotoilu on uudistunut täysin. Sisälle on saatavana musta Artico/Dinamica-verhoilu sekä kolme designo-nahkaverhoiluvaihtoehtoa. C 63 AMG:n asiakastoimitukset alkavat Euroopassa heinäkuussa.

Hinnat

Uudistuneen C-sarjan hinnat on julkistettu 10.1.2011 www.mercedes-benz.fi , mallisto saapuu Suomeen huhtikuun alussa.

C 180 BE sedan alkaen Autoveroton hinta sis.alv.  31 500, arvioitu autovero 9 321,15, kokonaishinta 40 821,15 euroa.

C  180 BE T (farmari) alkaen Autoveroton hinta sis.alv. 33 100, arvioitu autovero 10 014,65, kokonaishinta 43 114,65 euroa.

Suomen markkinoille uudistunut C-sarja lanseerataan 9.-10.4.2011.

Tiedotteeseen liittyviä kuvia liitteenä

www.mercedesmedia.fi

kt. mercedes

ss. press