• Veho Oy Ab/

Veho Mercedes-Benz Airport avautuu Vantaalla ­– koko Suomi saa näyttävän Mercedes-lippulaivamyymälän

Veho Oy Ab:n uusi Mercedes-Benz-lippulaivamyymälä Vantaan Koivuhaassa otettiin käyttöön maaliskuussa. Päätös Veho Mercedes-Benz Airportin rakentamisesta tehtiin 17.3.2014, ja tasan kaksi vuotta myöhemmin myymälä avataan kutsuvierastilaisuudessa 17.3.2016. Suuren yleisön avajaisajankohta on viikonloppuna 19.-20.3.2016. Vehon uusin, täyden palvelun autotalo, tarjoaa asiakaskokemuksen, jota suomalaisessa autokaupassa ei ennen ole ollut tarjolla.

Päätös Vehon historian kaikkien aikojen suurimmasta investoinnista voimakkaasti kasvavan Helsinki–Vantaan-lentokentän lähialueelle tehtiin keskellä kansainvälisen talouden myrskyaikaa, mutta tulevaisuuteen luottaen. Jo samalla viikolla tontilla oli työssä ensimmäinen kaivinkone, ja tästä eteenpäin hanke on edennyt nopeasti suunnitelmien ja budjetin mukaisesti. Harjannostajaisia vietettiin 3.9.2015. Jo tätä ennen elokuussa rakennuksen katolle oli nostettu halkaisijaltaan nelimetrinen Mercedes-tähti.

Veho Mercedes-Benz Airportin rakennus perustuu päämiehen eli Mercedes-Benzin uusimpaan konseptiin. Lippulaivamyymälän kanssa lähes identtinen rakennus löytyy Saksan Nürnbergistä. Pääsuunnittelija-arkkitehtinä Suomessa on toiminut Marcel Ulmer Arkkitehdit Tommilasta.

”Vehon uusi lippulaivamyymälä edustaa viimeisimpiä, parhaimman asiakaskokemuksen takaavia laatustandardejamme, jotka huomioivat erilaisten asiakkaiden tarpeet. Liike on suunniteltu uusimman palvelumallimme mukaan. Sen asiakaslähtöiseen konseptiin kuuluu esimerkiksi asiakkaat tervetulleeksi toivottava Mercedes-Benz Cafe”, kertoo avajaistilaisuuteen osallistuva Marcus Breitschwerdt, Daimler AG:n koko Euroopan alueella Mercedes-Benz-henkilöautoista vastaava johtaja. ”Veho on ollut vahva Mercedes-Benz-kumppanimme jo vuosien ajan. Uusi lippulaivamyymälä on osoitus Vehon sitoutumisesta ja omistautumisesta Mercedes-Benzille Suomessa”, hän jatkaa.

Veho Mercedes-Benz Airportin pinta-ala on 11 200 neliömetriä. Kyseessä on Vehon suurin yksittäinen toimipaikkainvestointi yhtiön 77-vuotisen historian aikana. Katutasossa sijaitsevassa huoltokorjaamossa on 34 nosturipaikkaa ja 3 pikahuoltopaikkaa, ja lisäksi varustukseen kuuluvat erillinen moottorikorjaamo ja tehodynamometri. Henkilöstön määrä on noin 80, joista 20 työskentelee myynnissä ja 60 huollossa.

Asiakas otetaan huomioon entistäkin paremmin

Keskeinen Veho Mercedes-Benz Airportin suunnittelua ja toteuttamista määrittelevä tekijä on ollut asiakaslähtöisyys. Vehon uusi lippulaivamyymälä haluaa tarjota asiakaskokemuksen, jollaiseen Suomessa ei ennen ole ollut mahdollisuuksia. Kaikki uuden talon toiminnot on siksi mietitty ja toteutettu asiakkaan näkökulmasta alkaen pihan viitoituksesta ja opasteista. Jopa paikoitustilat sijaitsevat katoksen alla, jolloin sadekelilläkään ei tarvitse kastua uudessa myymälässä asioidessa.

Heti pääoven jälkeen tulijaa on vastassa infotiski asiakaspalvelijoineen. Kävijöiden käytössä on laadukas Mercedes-Benz Cafe`, ja huoltoa odottaville on varustettu oma lounge-tila. Huollon vastaanoton tilat ja puitteet ovat Mercedes-konseptin mukaiset. Asiakkaan perehdyttäminen tuotteeseen ja käyttöopastus pyritään tekemään mahdollisimman monelle autolle siihen erikseen varatussa luovutustilassa.

Katutasossa sijaitsevan automyynnin myymälätilassa on omat asiakaspalvelijansa, joiden tehtävänä on ainoastaan esitellä autoja ja lisätä tuotetietämystä Mercedes-mallistosta. Autoja voidaan esitellä myös digitaalisesti. Mercedes-vaihtoautot löytyvät rakennuksen valoisasta alakerroksesta, jossa on tilaa noin 100 vaihtoautolle. Myymälän yhteydessä toimii myös markkinoiden nopein pesukatu, jonka läpäisykyky on jopa 60 autoa tunnissa. Pesukatu palvelee kaikkia käyttäjiä 24/7-periaatteella.

Taksiasiakkaan tarpeet otettu erikseen huomioon

Veho Mercedes-Benz Airportin yhteyteen avautuu myös uusi Taksi Center, jonka toteutuksessa on erityisesti huomioitu Vehon taksiasiakkaiden tarpeet. Rakennukseen on toteutettu oma sisäänkäynti taksiautoilijoille, ja heille on varattu pihasta omat pysäköintipaikat asioimisen helpottamiseksi. Taksi Centerissä on omat tilat myynnille ja huollon vastaanotolle, ja kuljettajilla on käytössä oma oleskelu- ja odotustila.

Taksihuolto jatkaa omana korjausyksikkönä uudessakin talossa. Huolto-osaaminen vahvistuu Pitäjänmäeltä siirtyvillä työnjohtajilla ja asentajilla. Vehon Helsingin alueen päivä- ja yöhuoltoautot keskitetään Veho Mercedes-Benz Airportiin Ohtolantie 10:een. Myös varaosapalvelu on mitoitettu uudelleen niin, että se palvelee paremmin autoilijoiden kiireellisiä varaosatarpeita.

Taksiautoilijoiden käytössä on myös uuden pesukadun yhteyteen rakennettu taukotila, jossa ammattiautoilijoilla on mahdollisuus ”huoltaa itseään” tai vaikka imuroida autonsa pesun jälkeen. Käytettävissä ovat lisäksi WC, minikeittiö sekä mahdollisuus infotaululta seurata saapuvia ja lähteviä lentoja.

Lisätiedot: Karin Bäcklund, Veho Oy Ab, tiedotuspäällikkö puh. 050–383 4490 tai karin.backlund@veho.fi

Mikko Vesala, myyntijohtaja, Veho Henkilöautot, puh. 010 569 2451, mikko.vesala@veho.fi