• Veho Oy Ab/

Viisi mannerta viidessä kuukaudessa automatisoidulla S-sarjan autolla: kaupunkiliikenne haastoi Shanghaissa

• Viiden kuukauden vaativa koeajo viidessä maassa ja mantereella tutkii autonomisen ajamisen haasteita
  • Koeajoautona erikoisvarusteltu S-sarja, jota testataan vaihtelevissa ja monimutkaisissa liikennetilanteissa
  • Matka alkoi Saksasta, pysähtyi Shanghaissa ja päättyy Las Vegasin CES-messuille tammikuussa 2018
  • Seuraavaksi on vuorossa Australia

Daimlerin pääjohtaja Dr. Dieter Zetsche lähetti matkaan auton, jolla on ainutlaatuinen tehtävä: tutkia ja analysoida automatisoidun robottiajamisen mahdollisuuksia hyvin erilaisissa olosuhteissa eri puolilla maailmaa. Erikoisvarusteltu Mercedes-Benzin S-sarja vierailee kaikkiaan viidessä maassa. Saksasta auto siirtyi lokakuussa Kiinaan ja Shangaihin. Sen jälkeen on vuorossa Australia ja joulukuussa Etelä-Afrikka. Autonomisen ”tutkimusmatkan” maali on Las Vegasissa ja CES-kuluttajaelektroniikkamessuilla tammikuussa 2018.

Intelligent World Drive –projektin tavoitteena on kerätä dataa ja informaatiota siitä, mitä vaatimuksia ja haasteita automatisoitu ja autonominen ajaminen kohtaavat erilaisissa liikenneympäristöissä ja miten ajoneuvot on sovitettava kunkin maan paikallisiin olosuhteisiin.

”Erittäin monimutkaisten liikennetilanteiden tallentaminen, prosessointi ja tulkitseminen ovat avainasemassa autonomisen ajamisen turvallisuuden varmistamiseksi. Tämä on erityisen vaativaa vilkkaassa kaupunkiliikenteessä, ja juuri siksi testaamme auton eri toimintoja suurkaupungeissa, Mercedes-Benzin tutkimus- ja kehitysjohtaja Ola Källenius sanoo. ”Näin autoista ei tule vain entistä älykkäämpiä, vaan myös turvallisempia.”

Uusi teknologia vaatii lainsäädännön kehittämistä

Koeajokierroksellaan Mercedes-Benz haluaa tehdä tunnetuksi tarvetta kehittää ja säätää uutta lainsäädäntöä, joka koskee automatisoitua ja autonomista ajamista. Erityisesti kansainvälisiä tieliikennesopimuksia ja -lakeja on uudistettava, koska ne määrittelevät raamit myös kansalliselle lainsäädännölle. Nykyiset tieliikennesopimukset esimerkiksi vaativat, että ajoneuvossa on aina oltava mukana kuljettaja. Lisätoimia tarvitaan myös ajoneuvojen tyyppihyväksymisen sekä tiedon keräämisen ja varastoinnin helpottamiseksi.

”Edistys ei saa pysähtyä maiden kansallisille rajoille. Lainsäädännön on pysyttävä teknologian kehittymisen tahdissa. Muuten automatisoinnin tärkeät innovaatiot eivät pääse käyttöön asti”, Daimlerin lakiasiainjohtaja Renata Jungo Brüngger huomauttaa. ”Lakiperustan pitää olla kunnossa, jotta yhteiskunnat voivat hyväksyä autonomisen liikkumisen. Siksi lakien kansainvälinen harmonisointi on kiireellinen tehtävä.”

Viisi maata, viisi fokusta: Kiinan liikenne poikkeaa muista

Autonominen ajaminen ja itseohjautuvat robottiajoneuvot ovat yksi peruskivi Daimlerin CASE-toimintastrategiassa. Tulevaisuuden liikennettä muovaavat kehitystrendit kiteytyvät sanassa osuvasti: Connected, Autonomous, Shared&Services sekä Electric.

Intelligent World Drive –kiertue keskittyy kussakin kohdemaassaan autonomisen ajamisen erilaisiin haasteisiin. Saksassa tutkittiin kuljettajien ja ajoneuvojen käyttäytymistä moottoriteillä ja liikenneruuhkissa. Kiinassa kohteena oli kaupunkiliikenne, kun S-sarjalaisella ajettiin Shanghain hektisessä miljoonakaupungissa.

Kiinassa automaattisen ajamisen erityishaasteina olivat esimerkiksi moottoriteiden ”suojatiemerkinnät” (jotka osoittavat ajoneuvojen keskinäistä vähimmäisetäisyyttä), erilaiset nopeusrajoitukset monikaistaisen tien eri kaistoilla, vaihtelevan muotoiset pysäköintipaikat ja -ruudut sekä liikennemerkkien ja katumaalausten kiinalaiset, usein monitulkintaiset kirjoitusmerkit. Kaksi- ja kolmipyöräisiä ajoneuvoja liikkuu autojen seassa poikkeuksellisen paljon. Lisäksi kuljettajien käyttäytyminen ja reaktiot vaihtelevat suuresti Shanghain kaltaisen miljoonakaupungin äärimmäisen vilkkaassa liikenteessä. Mercedes-Benzin R&D China -kehityskeskus Kiinassa tekee olosuhteisiin sopeutumiseksi yhteistyötä paikallisen teknillisen yliopiston Tsinghua Universityn kanssa. Daimlerin kehityskeskus Kiinassa työllistää jo 850 ihmistä.

Australiassa Sydney–Melbourne-välillä testikäytössä ovat uusimmat HEREn digitaalikartat. Karttatesti jatkuu Cape Townissa Etelä-Afrikassa, ja vaikeuskerrointa lisäävät maan erityisolosuhteet. Matkan viimeisellä osuudella Los Angelesissa ja myöhemmin sieltä Las Vegasiin keskitytään ajamisen ja liikkumisen arviointiin hektisessä kaupunkiliikenteessä ja ruuhkissa sekä highway-osuuksilla edellä ajavan turvalliseen ohittamiseen oikealta.

Digital Light -ratkaisussa yli miljoona mikroskooppista peiliä

Hyvä valaistus on olennainen edellytys automatisoitujen ja autonomisten ajoneuvojen turvalliselle ja häiriöttömälle toiminnalle. Intelligent World Drive –projektissa testataan siksi uutta Digital Light –valaisinteknologiaa, jonka juuret johtavat F 105 Luxury in Motion –tutkimusajoneuvoon vuodelta 2015. Pysyvästi palavat, häikäisemättömät HD-tasoiset kaukovalot perustuvat mikrosirujen sisältämiin yli miljoonaan mikroskooppiseen peiliin. Digital Light –valoilla voidaan luoda tarkasti suunnattuja ”valokäytäviä”, jolloin auto kykenee kommunikoimaan ympäristönsä kanssa myös hämärässä ja pimeässä.

Kuvamateriaalia ja videoita on saatavissa vapaasti käyttöön osoitteesta:

Veho-konsernin media-arkisto, tiedotteet ja pienet kuvat löytyvät osoitteesta http://news.cision.com/fi/veho-oy-ab

Lisätietoja myös www.veho.fi ja www.mercedes-benz.fi ja http://media.daimler.com/.

Suuren resoluution kuvat tehtaan sivuilta http://media.daimler.com/

Pekka Koski, Veho Henkilöautot, lehdistöpäällikkö, puh. 0400 210 490, pekka.koski@veho.fi

Pauli Eskelinen, Mercedes-Benz henkilöautoryhmä, tuotepäällikkö, puh. 010-569 2530, pauli.eskelinen@veho.fi