• Veho Oy Ab/

Vision GLK Freeside Mercedes-Benz esittelee Detroitin autonäyttelyssä liki tuotantovalmiin kompaktin SUV-konseptin

• Mallinimen G-kirjain kertoo Mercedes-Benzin legendaarista maastoautoperinteistä,
L on yhtä kuin luksusta ja ylellisyyttä ja K viittaa kompaktiin kokoluokkaan.
• Vision GLK Freesidelle on tyypillistä erottuva muotoilu, joka ammentaa reilusta ja robustista maastoautoperinteestä ja yhdistää nämä hienostuneeseen tie- ja katuympäristöstä tuttuun moderniin Mercedes-Benz -ilmeeseen.
• Kevyt, kompakti 4Matic-neliveto sekä Agility Contol -alusta tekevät uuden ajan SUV:stä mainion ajettavan, vaihtelipa tie vauhdikkaasta asfaltista vaikka kiviseen polkuun.
• Taloudellinen ja tehokas nelisylinterinen Bluetec-dieselmoottori edustaa uutta aikakautta puhtaana mutta suorituskykyisenä SUV-luokan voimanlähteenä.
• Mercedes-Benz Vision GLK Freeside viittaa vahvasti tulevaan tuotantomalliin.

Mercedes-Benz esittelee 19. tammikuuta yleisölle aukeavassa Detroitin autonäyttelyssä Vision GLK Freeside -konseptimallin, joka valmistajan mukaan muistuttaa erittäin läheisesti tulossa olevaa Mercedes-Benzin kompaktia SUV-luokan mallia.

Mallimerkinnän symboloimat maastokyvyt klassisen liki 30 vuotta tuotetun täysiverisen G-sarjan maastoauton hengessä, ylellisyys ja luksus L- kirjaimesta ja kompaktimpi koko K-kirjaimesta eivät ensi katsomalta välttämättä tunnu sopivan toisiinsa. Tarkemmin katsottuna Mercedes-Benz Vision GLK Freeside osoittaa, että nämä kolme voidaan yhdistää tinkimättä aivan uudenlaisella tavalla.

Taloudellinen, ympäristöystävällinen nelisylinterinen Bluetec-tekniikkaa hyödyntävä CDI-moottori antaa 4,52 metriä pitkälle SUV:lle vaivattoman suorituskyvyn yhdessä seitsenportaisen 7G-Tronic -automaattivaihteiston kanssa. 2,2-litraisen moottorin teho on 125 kW/170 hv huolimatta alentuneista päästöistä ja kulutuksesta.

Muotoilultaan erittäin houkutteleva Vision GLK Freeline yhdistelee klassisen G-sarjan kulmikkaita muotoja tämän päivän Mercedes-Benz-henkilöautoista tuttuihin elementteihin. Kompaktimmasta koostaan huolimatta Vision GLK Freeline tarjoaa kaikkia niitä mukavuuksia ja turvaominaisuuksia, joita huippuluokan Mercedes-Benziltä edellytetään. Tällaisia ovat muiden muassa 3-alueinen Thermotronic-ilmastointi, takapenkkien kahdella näytöllä toteutettu viihdejärjestelmä, Intelligent Light System -valojärjestelmä sekä ennakoiva Pre-Safe-turvakonsepti.

"Vision GLK edustaa loogista jatkoa mallistrategiallemme, joka jatkaa erinomaista menestystämme SUV-autojen segmentissä", sanoo Daimler AG:n pääjohtaja Dr. Dieter Zetsche. Hänellä on erityisen läheinen suhde Vision GLK Freeside -konseptiin, sillä se liittyy hänen työskentelyynsä Mercedes-Benz-autojen suunnittelijana 1980-luvulla. Olihan yksi hänen vastuualueitaan tuolloin legendaarisen G-sarjan kehitystyö.

"Kun katsoo taaksepäin, tarpeet ovat toki erilaiset tänä päivänä. Mutta yksi asia ei ole muuttunut: jos Mercedes-Benzin mallinimessä on G-kirjain, se tarkoittaa, että sen täytyy suoriutua erittäin hyvin kaikenlaisissa olosuhteissa", Dr. Zetsche tiivistää.

Vision GLK:n suuret lähestymis- ja jättökulmat, reilu maavara ja kompaktisti toteutettu 4Matic-neliveto antavat hyvät lähtökohdat myös vaikeakulkuisessa maastossa liikkumiseen. Keskikonsoliin sijoitettu G-nappi aktivoi erityisesti maastoajoon sopivat automaattivaihteiston vaihtokohdat sekä säätää vääntömomentin annostelua herkemmäksi ja lukkiutumattomat jarrut maastoajoon sopivaksi. Kytkimestä voidaan myös aktivoida DSR-alamäkihidastin, joka pitää automaattisesti valitun nopeuden yllä jyrkkiä mäkiä laskeuduttaessa.

Maasto-ominaisuuksista huolimatta Vision GLK Freeside on yhtä kotonaan asfalttiviidakossa, jossa jämerän ajettavuuden takaa erittäin jäykkä korikehikko yhdessä Agility Control -jousituksen kanssa. Vision GLK Freesiden ajettavuudessa ei ole tehty kompromisseja, olipa tie millainen tahansa.

Tiedotteeseen liittyviä kuvia osoitteista:
www.mercedesmedia.fi
Käyttäjätunnus: mercedes
salasana: press
tai www.media.daimler.com

Karin Bäcklund, Veho Group Oy Ab, tiedotuspäällikkö, puh. 010-569 2202, karin.backlund@veho.fi
Pauli Eskelinen, Mercedes-Benz henkilöautoryhmä, tuotepäällikkö, puh. 010-569 2530 pauli.eskelinen@veho.fi