Dakar-ralli peruttu turvallisuusuhan vuoksi

Dakar-aavikkorallin järjestäjä on päättänyt perua huomenna alkavaksi suunnitellun kilpailun. Päätös massiivisen kilpailun suorittamatta jättämisestä syntyi Ranskan Ulkoministeriön suositeltua järjestäjänä toimivalle A.S.O:lle tämän vuotisen järjestyksessään 30. Dakar-kilpailun peruuttamista. Syynä on huoli kilpailuun osallistuvien kilpailijoiden, mekaanikkojen, kilpailuorganisaation jäsenten, median edustajien ja katsojien turvallisuudesta Länsi-Afrikassa.

Ennätysosanoton keränneen Dakar-rallin piti alkaa huomenna Portugalin pääkaupungista Lissabonista ja päättyä Senegalin pääkaupunkiin Dakariin 20. tammikuuta yli 9000:n, pääosin aavikolla ja vuoristoissa, ajetun kilometrin jälkeen. Kilpailun on perinteisesti kiertänyt Mauritaniassa, jossa turvallisuusriskit ovat kasvaneet viime viikkojen aikana. Dakar-rallin järjestäjät ovat myös saaneet suoria uhkauksia Mauritanissa toimivilta terroristijärjestöiltä.
Kuluneiden vuosien aikana Dakar-rallin järjestäjät ja kilpailuun osallistuvat auto- sekä moottoripyörävalmistajat ovat rallin yhteydessä rahoittaneet kehitysaputyötä osana kansainvälistä SOS Sahel-ohjelmaa. Näiden apuprojektien rahoituksella mm. Mauritaniaan on rakennettu kouluja sekä parannettu vesihuoltojärjestelmää kaivoja ja vesitorneja rakentamalla. Kilpailun peruuttaminen on raskas pettymys sekä kilpailullisesti että kehitysaputyön kannalta kilpailun järjestäjille ja osanottajille.