i MiEV -sähköauto käyttötesteihin Monacon kaduille

Mitsubishi i MiEV (Mitsubishi innovative Electric Vehicle) -sähköauton käyttötestit Monacossa käynnistyvät vuoden 2009 lopulla. Mitsubishi toimittaa nollapäästöisiä ajoneuvoja muun muassa ruhtinaskunnan postin ja telelaitoksen sekä paikallisten pysäköintiyritysten käyttöön.

Monacon hallitus, Mitsubishi Motors Corporation ja Mitsubishi Motors Europe allekirjoittivat käyttötestejä koskevan aiesopimuksen Monacossa. Ruhtinaskunnan pyrkimyksenä on luoda maahan sähköajoneuvokanta, jonka CO2-päästöt ovat pienimmät mahdolliset, kehittää sähköajoneuvoihin perustuvaa liikennettä ja toimia maailmanlaajuisesti koko liikennemuodon esikuvana. Mitsubishi Motors puolestaan on edelläkävijä sähköajoneuvojen kaupallistamisessa ja näkee suuria mahdollisuuksia yhteistyössä Monacon kanssa i MiEV -sähköauton edelleen kehittämiseksi.

Mitsubishi toimittaa i MiEV -autoja Monacoon vuoden 2009 loppupuolella. Autot tulevat Monacon postin, telelaitoksen, paikallisten pysäköinninvalvontayritysten sekä hotelli- ja kasinoalalla toimivan Monte Carlo SBM -yrityksen käyttöön. Yhteistyön tarkoituksena on arvioida sähköautojen ominaisuuksia jokapäiväisessä ajossa aidossa eurooppalaisessa ympäristössä, hienosäätää sähköauton tekniikkaa ja tutkia tulossa olevan, vasemmanpuoleisella ohjauksella varustetun i MiEV:n markkinapotentiaalia Monacossa.

Monacon hallitsija, ruhtinas Albert II, testasi Mitsubishi i MiEV:ä aikaisemmin ja kommentoi autoa seuraavasti: "Tämä on autoilun tulevaisuus, ja olen iloinen siitä että yhtiönne on kulkemassa tähän suuntaan. Auto jota ajoin täällä Monacossa on valmis käyttöön kaupunkialueilla, ajodynamiikka on erinomainen, ja suorituskyky täyttää odotukset. Haluaisin todella nähdä tällaisia nollapäästöisiä ajoneuvoja Monacon kaduilla jo lähitulevaisuudessa."

Ennen Monacoa ja Eurooppaa i MiEV -mallia on testattu Japanissa, Uudessa Seelannissa ja Yhdysvalloissa. Auto lanseerataan ensimmäiseksi Japanissa ensi kesänä. Euroopassa myynti alkaa 2010. Mitsubishi tutkii i MiEV:n mahdollisuuksia useilla muillakin markkina-alueilla, muun muassa Yhdysvalloissa.
I MiEV -sähköauto perustuu Mitsubishi i-malliin ja edustaa tällä hetkellä yhtiön ympäristöosaamisen kärkeä. Tähän mennessä ajetuissa testeissä i MiEV:llä on saavutettu jopa 160 kilometrin toimintamatka yhdellä auton litium-ioni-akkujen latauksella. Auto saavuttaa jopa 130 kilometrin huippunopeuden.