JUHA SALOLLE AJOSOPIMUS KIINAN RALLIMESTARUUSSARJAAN

Nelinkertaisen rallin Suomen mestarin Juha Salon kauteen 2006 lisätään uusi ja mielenkiintoinen haaste, kun Salo sekä hänen monivuotinen kartanlukijansa Mika Stenberg allekirjoittivat sopimuksen Kiinan rallisarjaan. Suomenmestaruustittelin puolustamisen ohella Salo ja Stenberg lähtevät tavoittelemaan menestystä toiselle puolelle maapalloa Mitsubishi Ralliart Inc. Corporationin paikallisen edustajan tukeman kiinalaisen Wan Yu Rally Teamin rakentamalla ja huoltamalla kalustolla.

Kaksikon työvälineenä on Kiinankin rallipoluilla vastaavanlainen N-ryhmän Mitsubishi Lancer Evolution IX kuin millä Salo on kuluvalla kaudella kiertänyt voitokkaasti SM-sarjan tuotantoautojen ryhmää. Salon ja Stenbergin ajosopimus kattaa Kiinan rallisarjan kauden loput osakilpailut – viidestä kilpailusta ajamatta on vielä neljä. - Edessä on erittäin haastava ja motivoiva projekti. Pääsemme mittaamaan kykymme ja toimintavarmuutemme täysin erilaisissa olosuhteissa ja vieraassa ympäristössä. Nyt voimme keskittyä täysipainoisesti vain ajamiseen, loput hoidetaan tiimin puolelta, kaksikko toteaa. Viime vuodet isoa N-ryhmää kotimaassa hallinnoineelle Salolle sopimuksen tuoma ajomahdollisuus on erittäin toivottu ja odotettu, sillä kotimaassa karkkilalainen on voittanut ryhmässään kaiken mahdollisen Suomen MM-rallin ryhmävoittoa myöten. Vauhtia on testattu myös Ruotsin MM-rallissa ja viimeksi talvella Norjassa. - Pitkään on puhuttu ja kyselty, mikset mene ulkomaille ajamaan. Vaikka ralliuralleni on riittänyt hyviä tukijoita niin ajaminen ulkomaisissa sarjoissa vaatii kuitenkin todella suuren taloudellisen panostuksen, ettei siihen ole ollut resursseja. Nyt se mahdollisuus vihdoin aukesi tiimin otettua yhteyttä Ralliart Japanin suosiollisella avustuksella Kiinasta käsin, Salo sanoo. Kuutta kuljettajaa ajattava Wan Yu Rally Team etsi nopeaa suomalaiskuljettajaa, jolla on edellytykset ajaa kilpailuissa maaliin ja samalla kärkisijoituksille. Tiimi antoi painoarvoa myös pitkäjänteisyydelle tehdä kokonaisia sarjatuloksia – kuljettajalta halutaan jatkuvuutta, ei pelkästään yhden kilpailun loistosuoritusta. - Meillä on ollut SM-sarjassa hyvä porukka, jonka kanssa on tehty pitkään kovaa työtä menestyksen eteen. Oma vaikutuksensa kansainvälisten yhteyksien avautumisessa on ollut Mitsubishin maahantuojan kanssa tehdyllä pitkäjänteisellä yhteistyöllä, Salo kiittelee. Salon ja Stenbergin lisäksi tiimin autoilla ajavat muun muassa britit Alister McRae ja David Higgins sekä kolme paikallista kuljettajaa. McRae voitti maaliskuussa Shanghaissa ajetun sarjan avauskilpailun. Salo ja Stenberg matkustavat Kiinaan viikkoa ennen 21.-23. heinäkuuta käytävää kilpailua ajaakseen pari päivää testiä uunituoreella, juuri suomalaisautokuntaa varten rakennetulla Evolution yhdeksiköllä. - Pyrin saamaan auton samantapaiseksi ajettavuudeltaan ja käsiteltävyydeltään kuin mihin Suomessa olen tottunut. Auton säätäminen niihin olosuhteisiin sopivaksi tulee olemaan haaste, mihin on parissa testipäivässä suoriuduttava, Juha tietää. Sekä kuljettaja että kartturi ovat vielä maltillisia tavoitteiden asettamisessa tulevalle ralliseikkailulleen. - Tottahan se on, ettei meidän kannata lähteä sinne vain ajelemaan. Sitä voimme tehdä lähempänäkin. Sen, minkälainen vastus on odotettavissa, näemme vasta paikanpäällä, mutta kaiken mennessä hyvin ei meidänkään suoritukset katastrofaalisia voi olla, Stenberg sanoo. - Parempi on katsoa tavoitteita lähemmin vasta ensimmäisen kisapäivän ja ensimmäisten pikataipaleiden jälkeen. Laitamme Mikan kanssa kaiken osaamisemme peliin. Tärkeää on itselle ja tiimille, että ajamme maaliin ja pystymme sellaiseen tulokseen, johon kaikki osapuolet ovat tyytyväisiä, Salo päättää. Kiinan mestaruussarjan osakilpailut 2006 17. -18.3. Shanghai 21.-23.7. Liupanshui, Guizhou 22.-24.9. Kaiyang, Guizhou 20.-22.10. Longyou, Zhejiang 25.-27.11. China Rally, Shaoguan, Guangdong