MITSUBISHI COLT CABRIOLET – 20 SEKUNNISSA VARJOSTA VALOON

Mitsubishi Motors on tuonut eurooppalaiseen Colt-perheeseen uuden jäsenen: viisiovinen Colt-hatchback ja kolmiovinen Colt CZ3 ovat saaneet seurakseen urheilullisen Colt CZC -coupé-cabriolet-mallin. Yhteistyössä legendaarisen Pininfarinan kanssa kehitetty uutuus seuraa Mitsubishi Motorsin ensimmäisen näyttelyauton, Tokiossa vuonna 1962 esitellyn Colt 600 -avomallin jalanjälkiä.

Mitsubishi Motors Europe B.V. (MME) ja Pininfarina S.p.A. julkaisivat noin kaksi vuotta sitten Colt-avoautomallin suunnittelu-, kehitys- ja tuotantosopimuksen. Uusi Colt CZC on merkittävä hanke molemmille yrityksille. Uutuus kootaan Pininfarinan ja Mitsubishin yhteisellä tuotantolinjalla Italian Bairossa, lähellä Torinoa. Colt CZC:n tuotanto on käynnistyi tänä keväänä – ensimmäiset autot saapuivat Suomeen heinäkuussa. Colt CZC on yhteiseurooppalainen hanke. Auton osat viedään Italiaan kokoonpanoa varten, jonka suorittaa Pininfarina. Prosessin kannalta tärkeä yksikkö on Mitsubishin Hollannin Bornissa sijaitseva NedCarin tehdas, joka tuottaa projektiin sekä peruskorit että tuotantotekniikan osaamista. Osat ja osarakenteet, kuten kokonaiset konepellit, lähetetään Italiaan. Osa Coltin kolmiovisen mallin osista on muokattu Colt CZC malliin sopiviksi, esimerkiksi ovipaneelit, kun taas tietyt osat ovat täysin mallikohtaisia. Mallikohtaisista osista esimerkkeinä ovat korin A-palkit ja katto. Pininfarina käyttää myös muita NedCarin alihankkijoiden valmistamia Colt-tuoteperheen komponentteja, jotka toimitetaan suoraan alihankkijoiden linjoilta Italiaan. 20 sekunnissa varjosta valoon Mitsubishi Colt Cabriolet muuttuu 20 sekunnissa kovakattoisesta coupesta avo-autoksi. Sähkötoiminen teräskatto taittuu kokoon kahdessa osassa ja asettuu automaattisesti takaluukkuun. Kaikki tapahtuu sähköisesti, takaluukun avaus ja sulkeminen mukaan luettuna. Colt CZC on varustettu useilla katon avausta ja sulkemista valvovilla sensoreilla, jotka varmistavat toimenpiteen sujumisen turvallisesti. Kokemus kannattaa hyödyntää Italialaisella korivalmistaja Pininfarinalla on vankka kokemus vastaavanlaisista projekteista. Pininfarinan omissa tiloissa valmistuvat erikoisvahvistukset uuteen coupé cabriolet koriin sekä muita tähän malliin räätälöityjä osia, kuten takapuskurit, takavalot ja tavaratilan kannet. Pininfarina kokoaa viimeistelemättömät korinosat, maalaa korin, suorittaa verhoilun sekä asentaa tämän automallin erikoisosat. Viimeisenä työvaiheena Pininfarinan Bairon linjalla OASys (Webasto) asentaa kokoontaitettavan kovan katon. Kaiken kaikkiaan 65 % Colt CZC:n osista on samoja kuin aiemmissa Colt-tuoteperheen kolmi- ja viisiovisissa malleissa. Varusteet Mitsubishi CZC 109 Cabriolet on hyvin varustettu auto. Siinä on 2+2 istumapaikkaa, joka jo yksistään tekee Mitsubishi Coltista monikäyttöisemmän. Suomen vaihtelevia sääolosuhteita varten Coltissa on vakiona ilmastointilaite, joka on B-segmentin cabriolet-markkinoilla pääosin lisävaruste. Ilmastointiin Coltissa kuuluu myös mukavana varusteena tilava jäähdytystila hansikaslokerossa. Colt tarjoaa myös segmentin monipuolisimman ajotietokoneen: keskusnäytöstä selviää kellonaika, RDS- ja CD-tiedot, ulkolämpötila, polttoaineen hetkellinen kulutus ja keskikulutus, taitetun matkan keskinopeus sekä matka jäljellä olevalla polttoaineella. Vakiovarusteita ovat myös neljä turvatyynyä, elektronisella jarruvoimanjaolla varustetut ABS-jarrut, sumuvalot sekä audiolaitteiston kaukosäädöllä varustettu miellyttävä nahkapäällysteinen ohjauspyörä.