Mitsubishi Motors Corporation nousi voitolliseksi

Mitsubishi Motors Corporationin (MMC) teki päättyneellä tilikaudella tulosta 53,7 miljoonaa euroa. Liiketoiminta-alueista vahvimmin menestyi Eurooppa, jonka toiminnan tulokset olivat positiivisia jo neljännen kerran peräkkäin. Positiivinen taloudellinen tulos osoittaa Mitsubishi Motorsin jättäneen taakseen vuosituhannen vaihteen tappiolliset ajat. Suomessa Mitsubishi-myynti kasvoi neljäntenä vuonna peräkkäin.

Mitsubishi Motors Corporation myi Euroopassa tilikaudella 2006 yhteensä 281 787 henkilö- ja pick-up—autoa eli 5,5 prosenttia enemmän kuin tilikaudella 2005. Tämä tulos oli Mitsubishi Motorsin Euroopan myyntitavoitteen (280 000 autoa) mukainen.
Tilikauden 2006 liikevoitto oli 263 miljoonaa euroa eli 75 prosenttia enemmän kuin tilivuonna 2005 Positiiviseen tulospolkuun vaikuttivat eniten:
o myynnin kasvu (5,5 %);
o uuden Pajeron, uuden Outlander Dieselin ja urheilullisen L200-pick-upin lanseeraukset, joiden siivittämänä kokonaismyynnin liikevaihto nousi 4093 miljoonaan euroon. Liikevaihdossa kasvua oli 4 % edellisvuodesta.
o merkittävät (- 13 %) kiinteiden kustannusten leikkaukset Euroopan toiminnoissa.

Mitsubishin Euroopan alue toteutti tavoitteensa ja jatkoi kannattavan kasvun uralla ollen nro 1 MMC:n liiketoiminta-alueiden joukossa. Siten MME oli vahvasti mukana tukemassa emoyhtiö Mitsubishi Motorsin paluuta kannattavuuteen tilikaudella 2006.

Maailmanlaajuisesti kannattava autonvalmistaja

Emoyhtiö Mitsubishi Motors Corporation keräsi 31.3.2007 päättyneellä tilikaudella lähimenneisyyttä merkittävästi suuremman liikevaihdon, yhteensä 13.6 miljardia euroa. Huolimatta uusien mallisarjojen vaatimista tuotekehityskustannuksista yhtiö teki nettotulosta 53,7 miljoonaa euroa.
Kokonaisautotuotanto päättyneellä tilikaudella oli 1 232 000 autoja, jossa laskua edelliseen vuoteen noin kahdeksan prosenttia. Liiketoiminta-alueista myyntiään eniten kasvatti eniten Eurooppa (+ 5,6 %) ja Pohjois-Amerikka (5 %). Myyntivolyymissa periksi joutuivat antamaan Japani ja muu Aasia. Japanissa markkinat laskivat saman verran kuin Mitsubishin myynti (-4 %) eli markkinaosuus säilyi samana. Kokonaistuotannon kannalta merkittävä kappalemääräinen myynninlasku kohdistui muun Aasian markkina-alueeseen, johon kuuluvat Japanin ulkopuoliset Aasian maat sekä Lähi-Itä. Myynti otti eniten taka-askeleita Taiwanissa, Indonesiassa, Thaimaassa ja Kiinassa. Myynnin putoaminen tällä alueella 125 000 auton verran on hieman enemmän kuin koko yhtiön myynnin lasku.
Suomessa Mitsubishi on kasvanut tasaisesti Vemic Auto Oy Ab:n aloitettua maahantuojana lokakuussa 2003. Mitsubishi-henkilö- ja pick-autojen myynti on kolminkertaistunut kolmen vuoden aikana.

Tulevaisuus kestävällä pohjalla
Mitsubishi Motorsin Euroopan toiminnot rakentuvat alkaneella tilikaudella 2007 (1. huhtikuuta 2007 – 31. maaliskuuta 2008) viimeisten neljän vuoden aikana saavutetun positiivisen kehityksen pohjalle. Vaikka kustannuksia pyritään karsimaan edelleen, MMC tähtää pikemminkin pitkäaikaiseen kestävään kasvuun kuin lyhytjänteisiin toimiin pysyen ehdottoman uskollisena pitkäaikaiselle strategialleen, jonka tavoitteena on luoda vakaata ja kannattavaa kasvua Euroopan ja Pohjois-Amerikan markkinoilla.
Myynnin lasketaan kasvavan alkaneella tilikaudella takaisin noin 1,35 miljoonaan autoon ja tulospolun johtavan päättynyttä tilikautta vahvempaan positiiviseen tulokseen.