MITSUBISHI MOTORS EUROPEN MYYNTITULOS VUONNA 2004 - EUROOPASSA KASVUA 8,6 % – NOUSU JATKUNUT TASAISENA

Mitsubishi Motors ylsi uuteen myyntiennätykseen Euroopassa. Vuoden 2004 tuloksena oli 226 000 myytyä autoa, jossa kasvua 8,6 % vuoteen 2003 verrattuna. Englannin nouseminen suurimmaksi markkina-alueeksi, Saksan vahva nousu loppuvuodesta ja hyvät suoritukset Hollannissa, Belgiassa, Norjassa, Suomessa, Ukrainassa, Baltian maissa, Romaniassa ja Turkissa siivittivät Mitsubishin uuteen ennätykseen.

Uusi organisaatio ja vahvaan nousuun tähtäävän toimintasuunnitelman toteutus tekivät Mitsubishi Motors Corporationin (MMC) ja Mitsubishi Motors Europen (MME) vuodesta 2004 erittäin kiireisen. Mitsubishi Motorsin kokonaismyynti ylsi Euroopassa 225 826 kappaleeseen, mikä oli 8,6 % enemmän kuin vuonna 2003 (207 939 kappaletta). Suomessa kasvuprosentti on huomattava 60 %. Uuden maahantuontiyhtiön ja jälleenmyyjäverkoston päästyä työskentelmään ensimmäisen täyden kalenterivuoden uudistuvan malliston kanssa kasvu kohosi Mitsubishin maahantuontihistorian suurimpien joukkoon. Laajentuva tuotevalikoima Vuoden 2003 keväällä lanseerattu Outlander käynnisti MME:n täysipainoisen tuotevalikoiman laajennusprosessin, jonka tavoitteena on esitellä Euroopassa tilivuosien 2004 ja 2007 välisenä aikana kymmenen uutta autoa. Uusimmat eurooppalaisten asiakkaiden makuun suunnitellut tyylikkäät mallit olivat viime vuonna avainasemassa, kun Mitsubishi Motors vahvistaa markkina-asemaansa. Tärkeimmät valopilkut vuonna 2004 Lancer nousi vuosi julkistuksensa jälkeen Mitsubishi Motorsin myydyimmäksi autoksi Euroopassa (37 333 kappaletta). Keväällä julkistettu Lancer Evolution- mallisto toi lisämielenkiintoa koko mallistoon kaikkialla Euroopassa ja lisäsi samalla urheilullisesti varustettujen Sport- / Intense- mallien myyntiä. L200 oli Mitsubishin toiseksi myydyin malli (36 971 kappaletta) myös vuonna 2004. L200 on pysynyt muotoilunsa ja erinomaisen maineensa ansiosta vahvana tekijänä Euroopan kasvavilla ja haastavilla pickup-markkinoilla. Koko Euroopassa L200 on pick-up-segmentin markkinajohtaja 36 prosentin osuudella. Vuoden 2004 toukokuussa Pohjois-Euroopassa lanseerattu tilafarmari Grandis on uudistanut tila-autokonseptia siistillä muotoilullaan, sporttifarmarityyppisellä ajodynamiikallaan ja nerokkaan mukautumiskykyisillä istuinjärjestelyillään. Uusi Colt on Mitsubishin tärkein uutuus, koska B-segmentti on koko markkina-alueella kasvussa. Asteittain touko- ja syyskuun välisenä aikana lanseerattu malli on Mitsubishi Motorsin historian ensimmäinen Euroopan B-segmentille suunnattu auto. Mitsubishin tavoitteena on, että peräti 85 prosenttia uuden Coltin käyttäjistä olisi autoilijoita, jotka ovat siirtyneet yhtiön asiakkaaksi jonkin toisen merkin parista. Kovat tulokset eivät synny hetkessä, mutta ensimmäiset myynti- ja markkinatutkimustulokset ovat olleet rohkaisevia. Pajero-tuoteperhe pysyi uskollisena jo 20 vuotta kestäneelle menestyksekkäälle peruskonseptille. Autossa yhdistyvät ainutlaatuisella tavalla todellinen nelivetotekniikka, hyvä varustetaso, vahva perusrakenne ja maasturimaailmassa ylivertaiset kilpa-autoilulliset ansiot. Mitsubishi Motors osoitti alkuvuodesta 2005 jälleen kerran vahvuutensa ja otti Dakar-rallissa historiallisen kymmenennen voittonsa. Pajero Wagonin myynti oli vuonna 2004 kunnioitettavat 26 678 kappaletta. Laskua oli ainoastaan 5,2 % prosenttia, mikä on hyvä saavutus pienempien citymaastureiden ruuhkauttamilla maasturimarkkinoilla. Mitsubishi Motorsin Outlander-citymaasturia myytiin Euroopassa yhteensä 16 296 kappaletta. Suoritus oli vakaa ja tavoitteiden mukainen. Vuoden 2005 ensimmäisellä neljänneksellä lanseerattava 202 hevosvoiman Turbo-versio nostaa mallin imagoa entisestään ja herättää enemmän kiinnostusta koko Outlander-mallistoa kohtaan. MARKKINATIETOUTTA - Koko markkina-alue (ACEA)* 15 337 418 15 073 418 + 1,8 % - Mitsubishi Motors (ACEA)** 118 571 116 495 + 1,8 % - Mitsubishi Motors (MME)*** 225 826 207 939 + 8,6 % * MME:n myyntilukujen ja eri markkinoiden virallisesti julkistamien rekisteröintilukujen välillä voi olla pieniä poikkeavuuksia. Tähän voivat olla syynä myynnin ja rekisteröinnin välisten mahdollisten eroavaisuuksien lisäksi mm. harmaatuonti, henkilöautoista kevyiksi hyötyajoneuvoiksi muutetut ajoneuvot ja vanhemmista varastoista myynti. MITSUBISHI MOTORS EUROPEN 10 KÄRKIMAATA 1 – Iso-Britannia: 35 610 kappaletta 2 – Saksa: 35 597 kappaletta 3 – Venäjä: 30 037 kappaletta 4 – Espanja: 18 017 kappaletta 5 – Italia: 15 165 kappaletta 6 – Ranska: 10 918 kappaletta 7 – Hollanti: 8 395 kappaletta 8 – Portugali: 6 346 kappaletta 9 – Ukraina: 5 820 kappaletta 10 – Ruotsi : 5 776 kappaletta …. Suomi 1 339 kappaletta (+60%)