VEROKIILA, TYÖN HINTA JA OSTOVOIMA

VEROKIILA, TYÖN HINTA JA OSTOVOIMA ennakkotiedote 4.2.2003 Vaalit lähestyvät ja veroista puhutaan. Verotetaanko suomalaista työtä kevyesti vai ankarasti? Kuinka suuri osa palkasta menee verokiilaan*? Entä palkankorotuksesta? Miten kotitalousvähennys vaikuttaa, romahtiko pimeän työn kilpailukyky? Miten verokiila ja palkansaajan ostovoima ovat kehittyneet kolmen viimeisen hallituksen aikana? Muun muassa näihin kysymyksiin löytyy vastaus Veronmaksajien pääekonomisti Jaana Kurjenojan tuoreesta tutkimuksesta: "Ei halpaa huvia vieläkään - laskelmia työn kustannuksista, verokiilasta ja palkkojen ostovoimasta." Tutkimus on julkinen keskiviikkona 5.2. klo 8 alkaen. Voit tilata tutkimuksen (tiedotusaineisto, koko tutkimus ja keskeiset kuviot) pdf-tiedostona osoitteesta jaana.kurjenoja@veronmaksajat.fi. Aineistot löytyvät julkistusajan jälkeen myös verkkosivuilta www.veronmaksajat.fi. Pääekonomisti Kurjenoja on mielellään käytettävissänne lisätietoja ja kommentteja varten: (09) 6188 7326 Antti Marttinen viestintäjohtaja (09) 6188 7301 *Verokiila on työntekijästä koituvien välittömien työvoimakustannusten ja työntekijän verojen jälkeisen ostovoiman välinen erotus. Verokiilaan sisältyvät työnantajan työntekijästään maksamat pakolliset, palkkasidonnaiset sosiaalivakuutusmaksut, työntekijän maksamat palkkasidonnaiset verot ja veroluonteiset maksut sekä työntekijän kulutuksessaan maksamat välilliset verot. ------------------------------------------------------------ Tämän tiedon Teille välitti Waymaker, http://www.waymaker.fi Seuraavat tiedostot ovat ladattavissa: http://www.waymaker.net/bitonline/2003/02/04/20030204BIT00020/wkr0001.doc http://www.waymaker.net/bitonline/2003/02/04/20030204BIT00020/wkr0002.pdf