VERONKEVENNYKSET TURVAAVAT OSTOVOIMAN

Veronmaksajat laski veromuutosten ja palkankorotusten vaikutukset VERONKEVENNYKSET TURVAAVAT OSTOVOIMAN Lehdistötiedote julkaisuvapaa1.9.2004 klo 10.30 Veronkevennykset vaikuttavat ratkaisevasti siihen, miten palkansaajien ostovoima voi kehittyä syksyn tuloratkaisuilla. Keskituloisella palkansaajalla 5 prosentin ansionousu budjettiesityksen veroratkaisuilla jättäisi selvästi vähemmän rahaa käteen kuin 2,5 prosentin korotus, jota on höystetty 1 prosenttiyksikön veronkevennyksellä. Tämä käy ilmi Veronmaksajain Keskusliiton tuoreesta selvityksestä, joka on laadittu pohjustukseksi syksyn vero- ja palkkakeskusteluille. Tutkimuksessa hahmoteltiin vuodelle 2005 kaksi vaihtoehtoa. Palkkojen nousu 5 prosentilla ilman uusia veronkevennyksiä kasvattaisi palkansaajan ostovoimaa 1,8 prosenttia. Puolta pienempi 2,5 prosentin palkkatason nousu yhdistettynä 1 prosenttiyksikön veronkevennykseen toisi selvästi suuremman eli noin 2,6 prosentin parannuksen ostovoimaan. Veronmaksajain Keskusliiton toimitusjohtaja Teemu Lehtisen mukaan yksittäisen palkansaajan näkökulmasta hyöty huomattavistakin palkankorotuksista hupenee suurelta osin lisätuloon iskeytyviin rajaveroihin ja kohoaviin hintoihin, mikäli tuloverotusta ei samalla kevennetä. "Tuntuvien veronkevennysten ja kohtuullisten palkankorotusten yhdistelmällä voidaan parhaiten turvata sekä palkansaajien ostovoiman paraneminen että edistää tasapainoista talouskasvua ja myönteistä työllisyyskehitystä", toteaa Lehtinen. Lisätietoja: toimitusjohtaja Teemu Lehtinen, (09) 6188 7300 viestintäjohtaja Antti Marttinen, (09) 6188 7301 laskelmat, graafit ja lisäkommentit: www.veronmaksajat.fi ------------------------------------------------------------ Tämän tiedon Teille välitti Waymaker, http://www.waymaker.fi Seuraavat tiedostot ovat ladattavissa: http://www.waymaker.net/bitonline/2004/09/01/20040901BIT00070/wkr0001.pdf