Veronmaksajien lakimies Juha-Pekka Huovinen Savonlinnan veroillassa: Perintöasioita kannattaa miettiä ajoissa

”Perinnön ja lahjojen verosuunnittelu kannattaa aloittaa ajoissa”, korosti Veronmaksajien lakimies Juha-Pekka Huovinen Veronmaksajain Keskusliiton Savonlinnan paikallisyhdistyksen järjestämässä veroillassa. ”Mitä nuorempana omaisuuden luovuttaminen jälkipolville aloitetaan, sitä suurempi verohyöty on mahdollista saada”, Huovinen jatkoi. Omaisuuden luovuttamiskeinoja ovat muun muassa lahjoittaminen ja testamentti. ”Verovapaasti on mahdollista lahjoittaa alle 3 400 euron suuruinen summa joka kolmas vuosi”, Huovinen muistutti. Perintöasioissa kannattaa aina ottaa selville eri vaihtoehdot. ”Mikä tahansa vaihtoehto on usein edullisempi kuin se, ettei tee asioille mitään. Merkittävä osa verosuunnittelusta keskittyy elinaikana tehtäviin järjestelyihin. Jos silloin ei ole tehty mitään, on monta keskeistä verosuunnittelukeinoa menetetty”, Huovinen painotti. Huovinen kertoi myös, että Veronmaksajien verkkosivuilta osoitteesta www.veronmaksajat.fi löytyy perintöverolaskuri sekä muuta aihepiiriin liittyvää tietoa.