Veronmaksajien neuvontakiertue huipentuu Turkuun

Veronmaksajain Keskusliiton koko kevättalven käynnissä ollut veroneuvontakiertue huipentuu tänään 3.5 Riihimäellä ja huomenna 4.5 Turussa pidettäviin veroiltoihin. ”Neuvontatilaisuuksissa on esitetty eniten kysymyksiä verovähennyksistä, kuten kotitalous-, matkakulu- ja elatusmaksuvähennyksistä. Tulopuolella luovutusvoittojen ilmoittaminen on puolestaan askarruttanut osallistujia ”, Veronmaksajien lakiasiain johtaja Vesa Korpela kertoo. ”Tiedot kotitalousvähennykseen oikeuttavista kuluista selvitetään verottajalle kotitalousvähennystä koskevalla liitelomakkeella numero 14. Vähennettävien kustannusten euromäärä siirretään lomakkeelta veroilmoituksen ilmoitusosaan kohtaan kotitalousvähennyksen kustannukset”, Korpela opastaa. ”Liitelomakkeita tarvitaan kotitalousvähennyksen ohella myös joidenkin tulojen ilmoittamisessa. Esimerkiksi vuokratuloista sekä luovutusvoitoista ja -tappioista täytetään omat lomakkeensa. Lomakkeita saa verottajan veroilmoitusoppaasta sekä verohallinnon toimipisteistä ja kotisivuilta.” Täytetyt liitelomakkeet palautetaan veroilmoituksen ilmoitusosan kanssa verottajalle. Veroilmoituksen viimeinen palautuspäivä on joko 8. tai 15. toukokuuta. Oikea päivämäärä on merkitty ilmoitusosaan. ”Kaikki kuitit sen sijaan säilytetään kotona niin kauan kuin verotukseen voidaan tehdä muutoksia. Vuoden 2005 kuittien pitäisi löytyä vielä joulukuussa 2011”, Korpela korostaa. ”Apua ja opastusta vähennysten selvittämiseen sekä veroilmoituksen tekoon löytyy verkko-osoitteesta www.veronmaksajat.fi/veroilmoitus sekä Taloustaito-lehdestä.” Veronmaksajien veroneuvontakiertue käynnistyi helmikuun lopulla. Kiertueen aikana on järjestetty ympäri Suomea 40 neuvontatilaisuutta, joissa on ollut tuhansia kuulijoita. Riihimäen ja Turun veroiltojen tarkemmat tiedot löytyvät osoitteesta www.veronmaksajat.fi. Lisätietoja: lakiasiain johtaja Vesa Korpela, puh. (09) 6188 7302, gsm 0400 414 025 tiedottaja Leena Kurkinen, puh. (09) 6188 7352, gsm 050 531 5465