Veronmaksajien Vesa Korpela veroilmoitusten uudistuksesta: ”Verottajalta siirtyy vastuuta veronmaksajalle”

Uusi esitäytetty veroilmoitus korvaa ensi keväänä sekä tutun tammikuun veroilmoituksen että kesäisen veroehdotuksen. ”Yhdistäminen ei kuitenkaan tuo varsinaista helpotusta veronmaksajalle”, toteaa Veronmaksajain Keskusliiton lakiasiain johtaja Vesa Korpela. ”Eräiltä osin veronmaksajan vastuut jopa lisääntyvät.” ”Tähän asti veronmaksaja on voinut lähettää kuitit veroilmoituksen mukana ja saada sen myötä vuosittain varmuuden, että verotus on hyväksytty hänen ilmoittamallaan tavalla. Se on ollut tärkeää tavalliselle veronmaksajalle, joka ei ole mikään verokiemuroiden asiantuntija”, Korpela korostaa. ”Nyt veronmaksajalle tulee velvollisuus säilyttää verotukseen liittyvät kuittinsa jopa seitsemän vuotta siltä varalta, että niitä jälkikäteen ryhdytään peräämään.” Korpelan mukaan uuteen kaavakkeeseen on saatu jonkin verran lisää tietoa, mutta edelleen veronmaksaja joutuu täydentämään veroilmoitusta monesta kohdin: ”Kotitalousvähennys, työmatkakulut ja muut tulonhankkimismenot sekä myyntivoittojen hankintahinnat ovat esimerkkejä jatkossakin itse täydennettävistä tiedoista. Eli edelleen ainakin 1,5 - 2 miljoonaa veronmaksajaa palauttaa ensi toukokuussa esitäytetyn veroilmoituksensa korjattuna”, Korpela arvioi. ”Veroilmoitusten kokoaminen yhteen on sinällään myönteinen uudistus. Toivottavasti siitä ei nyt kuitenkaan muodostu liian ruusuinen kuva, että kaikki hoituu jatkossa kuin itsestään. Veroilmoitus on tarkistettava ja täydennettävä ja uusien säädösten takia jopa entistä tarkemmin. Kuittien seitsemän vuoden säilytysvelvollisuus tuo oman lisänsä suomalaisten kotien kalustukseen”, Korpela sanoo. -------------------------------------------------------------------------------------------------