VIHDOIN TOIMIVA POHJA JATKOKEVENNYKSILLE

Veronmaksajien Teemu Lehtinen autoveron uudistamisesta: VIHDOIN TOIMIVA POHJA JATKOKEVENNYKSILLE tiedote 18.12.2002, heti julkaisuvapaa Veronmaksajain Keskusliiton toimitusjohtaja Teemu Lehtinen pitää hallituksen talouspoliittisen ministerivaliokunnan sopimaa autoverolain muutosta tervetulleena ensi askeleena autoverotuksen uudistamiseksi. - Jo oli aikakin. Hallitus ottaa vihdoinkin liikahduksen antiikkisen autoverotuksemme rakenteen korjaamiseksi, toteaa Lehtinen. - Veron määrä ei tässä vielä suuresti muutu, mutta nytkähdys tapahtuu kuitenkin oikeaan suuntaan. Lehtinen pitää erityisen tärkeänä muutoksena autoverotuksen siirtymistä kuluttajahintapohjaiseksi. - Olennainen nyt esitetty muutos on, että autovero muuttuu viimeinkin läpinäkyväksi. Auton ostaja näkee jatkossa suoraan laskusta, paljonko siihen sisältyy autoveroa. Nykyjärjestelmässä autoveron määrä on käytännössä ollut salattu auton ostajalta. - Autoveron muuttaminen kuluttajahintaan perustuvaksi on tärkeä edellytys myös verotuksen jatkokehitykselle. Lehtisen mielestä nyt tehtävä muutos autoverotuksessa muodostaa hyvän pohjan autoverotuksen alentamiselle ensi vaalikaudella. Verolinja vuosille 2004-2007 valitaan ensi keväänä työnsä aloittavan uuden hallituksen ohjelmassa. - Autoveron tuntuvakaan keventäminen ei uhkaa valtion saamia verotuloja, sillä nykyinen kohtuuttoman kireä verotus on pitänyt autokaupan luonnottoman alhaisella tasolla. - Jos mitään ei jatkossa tehdä, patoutunut kysyntä purkautuu ympäristön ja turvallisuuden kannalta epäterveellä tavalla käytettyjen autojen mittavaan maahantuontiin. - Selvä alennus autoveroon vilkastuttaisi merkittävästi autokauppaa. Tämä turvaisi valtion verotulot ja myös uusisi autokantaamme nykyistä ympäristöystävällisemmäksi ja turvallisemmaksi. - Autoveron tuntuva alentaminen on perusteltua itsessään, eikä se saa merkitä muun liikenneverotuksen yleistä kiristämistä, vaikka verotuksen rakennetta kehitetäänkin, korostaa Lehtinen. Lisätiedot: toimitusjohtaja Teemu Lehtinen, (09) 6188 7300, 0400 - 414 652 johtava lakimies Juha Koponen, (09) 6188 7307, 040 - 7305 307 viestintäjohtaja Antti Marttinen, (09) 6188 7301, 040 - 546 8693 www.veronmaksajat.fi ------------------------------------------------------------ Tämän tiedon Teille välitti Waymaker, http://www.waymaker.fi Seuraavat tiedostot ovat ladattavissa: http://www.waymaker.net/bitonline/2002/12/18/20021218BIT00500/wkr0001.doc http://www.waymaker.net/bitonline/2002/12/18/20021218BIT00500/wkr0002.pdf