5 syytä kokeilla uutta harrastusta luonnossa

Ulkona on hyvä keli ja ajatus kuntosalille menemisestä tuntuu kesän haaskaukselta? Entä, jos kokeilisit tänä kesänä jotain uutta harrastusta luonnossa?

Luonto tarjoaa loistavan miljöön harrastuksille. Luonnossa oleminen tuntuu selvittävän päätä, laukaisevan stressiä ja antavan merkityksen tunnetta siellä kulkevalle. Luonnossa olemisen terveysvaikutukset ovatkin kiistattomat. Selvimmin se näkyy verenpaineen alenemisena, sydämensykkeen tasoittumisena ja unenlaadun paranemisena. Jo lyhyilläkin vierailuilla luontoon on positiivinen vaikutus terveyteen.

Loma on tarkoitettu ihmistä monipuolisesti rentouttavaksi ajaksi. Luonnossa harrastaminen onkin mitä mainioin tapa rentouttaa sekä mieli että keho sekä edistää terveyttä. Sydänliiton, Aivoliiton ja Diabetesliiton yhteiset Yksi elämä -terveystalkoot esittelevät asiantuntijoidensa kanssa viisi syytä harrastaa viittä eri lajia, joista voit valita oman suosikkisi:
maastopyöräilyn, suunnistuksen, laiturijoogan, järvihölkän ja puistopötkötyksen.

Haluatko löytää harmonian luonnon kanssa? Kokeile laiturijoogaa.

Diabetesliiton projektisuunnittelijalle Margit Eerolalle laiturijooga on tuttu laji: “Meille suomalaisille laiturilla suoritettu liikunta on helppo toteuttaa mökillä tai kotiseudulla. Jooga avoimen veden äärellä luo sinulle ainutlaatuisen yhteyden luonnon kanssa. Järven tai meren tuoksu, aaltojen kohina ja luonnon liike vievät mennessään. Liikkeen harmonia tasoittaa sydämen sykettä ja pieni ponnistelu lämmittää kehoa. Laiturijoogan suurin anti on mielen ja kehon rentoutuminen. Myös voima ja tasapaino saavat virikkeitä ja haastetta.”

Margitin vinkki aloittelijalle: “Aloita hengitysharjoituksilla. Seiso hetki hiljaa kuunnellen ääniä ympärilläsi ja rentoudu rauhallisesti hengittäen. Vain ole ja jätä suorittaminen.”

Haluat päästä luontoon liikkumaan, mutta helle on liian tukala? Järvihölkkä ratkaisee ongelmasi.

“Järvihölkkä eli vesijuoksu luonnonvesissä on helppo ja tehokas liikuntamuoto. Tarvitset itsellesi vain vesijuoksuvyön, ja sen jälkeen kaikki vesistöt ovat käytettävissäsi mihin kellonaikaan tahansa. Ota ystävä mukaan, sillä järvihölkkä on myös loistava tapa vaihtaa viime aikojen kuulumiset ja ihailla yhdessä ääneen ympäröiviä maisemia. Järvihölkkä on myös turvallinen laji, kunhan muistaa hölkätä rannan suuntaisesti”, muistuttaa Sydänliiton liikunta-asiantuntija Annukka Alapappila.

Annukan vinkki aloittelijalle: “Alussa kannattaa malttaa vauhdissa ja keskittyä tekniikkaan: pidä selkä suorassa ja ojenna jalat nilkkoja myöten potkun aikana.”

Haluatko jumpata sekä aivojasi että lihaksiasi ja nauttia luonnosta? Lähde suunnistamaan.

“Suunnistus sopii kaikenikäisille ja -kuntoisille, ja sitä voi harrastaa yksin, kavereiden tai koko perheen kanssa. Luonnossa voi edetä täysin omaan tahtiin: rauhallisesti kävellen tai kellon kanssa kilvoitellen. Karttaa lukiessa ja rastilta rastille edetessä muu unohtuu etkä edes huomaa jalkojesi tekevän työtä jatkuvasti. Suunnistus tarjoaa haastetta myös aivoille ja antaa onnistumisen elämyksiä uuden oppimisesta: taidot kompassin käyttöön, kartan lukemiseen ja suunnistusmaaston hahmottamiseen karttuvat pikku hiljaa”, Sydänliiton terveysjohtaja ja kokenut suunnistaja Marjaana Lahti-Koski summaa.

Marjaanan vinkki aloittelijalle: Lähde rohkeasti mukaan kuntorasteille, joita suunnistusseurat ympäri Suomen järjestävät viikoittain. Ota kaveri mukaan.”

Haussa ympärivuotinen laji, jossa adrenaliinikin virtaa? Suosittelemme maastopyöräilyä.

Maastopyöräilyä jo vuosia harrastanut Yksi elämä -terveystalkoiden projektisihteeri Ilpo Mikonmäki kuvailee lajia: “Maastopyöräily on monipuolinen laji, jota voi harrastaa useilla eri tavoilla. Joku pitää pitkistä maratoneista, toinen teknisesti haastavasta alamakipyöräilystä ja kolmas nautiskelee lähipoluista omaan tahtiinsa. Jokamiehenoikeuksien ja kaupunkien kattavien polkuverkostojen ansiosta se on useimmille suomalaisille aitoa lähiliikuntaa. Maastopyöräily antaa vahvoja mielihyvän tuntemuksia, kun haastavalla reitillä ajo sujuu ja muu ympärillä unohtuu. Aerobinen kunto, ylävartalo, tasapaino sekä motoriikka kehittyvät kuin itsestään.”

Ilpon vinkki aloittelijalle: “Paikalliset seurat järjestävät kimppalenkkejä, joihin kannattaa lähteä mukaan. Kokeneemmilta oppii nopeammin ajotekniikkaa kuin yksin ihmetellen.”

Haluatko rentoutua luonnossa hyvän ruoan äärellä? Valitse puistopötkötys.

“Puistopötkötys on loistava laji, kun haluat virkistää mieltäsi ja antaa päällesi mahdollisuuden tyhjentyä arkisista asioista. Pakkaa mukaasi eväsherkut joko itsellesi tai muutamalle muullekin ja suuntaa puistoon. Pötkötä nurmikolla, havainnoi luonnon ääniä ja värejä ja seuraa sinua ympäröivää elämää. Puistopötkötyksessä olennaista on valita oikeanlainen puisto senhetkiseen tunnelmaan”, Aivoliiton liikuntasuunnittelija Virpi Lumimäki avaa lajin saloja.

Virpin vinkki aloittelijalle: “Keskity hetkeen. Pistä puhelin äänettömälle ja piiloon itseltäsi.”

Lisätiedot:
Eija Seppänen
viestintäpäällikkö, Yksi elämä -terveystalkoot
eija.seppanen@yksielama.fi
040 508 3645

Yksi elämän tavoitteena on terveempi Suomi. Aivoliiton, Diabetesliiton ja Sydänliiton yhteiset terveystalkoot edistävät ihmisten terveyttä ja hyvinvointia läpi elämän. www.yksielama.fi