Aava tuo ennakoivaa hoitoa sote-asiakkailleen

Lääkärikeskus Aava mukana Keski-Uudenmaan sote-palveluiden valinnanvapauskokeilussa

Lääkärikeskus Aava on yhtenä toimijoista mukana Keski-Uudellamaalla käynnistyvässä sote-palveluiden valinnanvapauskokeilussa. Aavan palveluiden pariin voi kokeilun myötä ilmoittautua yhteensä noin 3000 asukasta Hyvinkäällä, Järvenpäässä ja Tuusulassa. Aavan sote-asiakkaat voivat samalla kokeilla ja hyödyntää Aavan kehittämää ennakoivaa etähoidon konseptia, Aava Osaamoa.

Osaamo-toimintamalli mahdollistaa monenlaiset terveyskeskusasioinnit nopeasti ja tietoturvallisesti puhelimen tai sähköpostin välityksellä. Tärkeää on, että hoito alkaa mahdollisimman pian, on se sitten etänä tai tarvittaessa käyntinä toimipisteessä hoitajan tai lääkärin vastaanotolla. Tavoitteena on, että noin puolet keskusten sote-palveluasiakkaista saisi kaikki asiansa hoidettua etänä, jolloin vastaanottoaikoja tarvitsevat saisivat aiempaa nopeammin ajan hoitajalle tai lääkärille.

Etäpalvelut keskitetään Aava Osaamoon, jossa sairaanhoitaja ja tarvittaessa lääkäri arvioivat yhteydenottoa ja hoitavat asiakasta mahdollisimman pitkälle. Osaamon johtavan lääkärin Jari Malmströmin mukaan tämä on myös kustannustehokasta, sillä sairaanhoitaja pystyy ratkaisemaan itse noin 25 % yhteydenotoista.

Etäpalveluna voidaan hoitaa esimerkiksi aikuisten akuutit asiat, kuten virtsatieinfektiot, flunssat ja silmätulehdukset sekä terveysneuvontaa. Pystytään myös teettämään kokeita ja kyselyjä ennakkoon, jotta mahdollisella vastaanottoajalla olisi jo paljon tietoa käytettävissä, Malmström sanoo.

Osaamo hyödyntää kertyvää potilasdataa, jonka avulla kyetään ennakoivaan ja älykkääseen palveluohjantaan ja hoitoon. Kun sote-asiakas listautuu eli ilmoittautuu Aavaan, hän täyttää alkukyselyn terveydentilastaan. Ihmisen sairastaessa esimerkiksi astmaa ja ottaessa yhteyttä flunssan vuoksi, tiedetään heti, miten toimia. Siitepölyallergiasta kärsiville voidaan taas tarjota hoitotoimenpiteitä jo ennakkoon ennen siitepölykauden alkamista.

Aavan sote-palveluihin kuuluvat perusterveyskeskuspalvelut, laboratorio sekä röntgen, mutta ei erikoislääkärin palveluja. Kyseessä on 1,5 vuotta kestävä kokeilu, jonka tärkein tavoite on oppiminen. Tärkeää tietoa valinnanvapauskokeilun toimivuudesta kertyy sekä työntekijöiltä, että ennen kaikkea asiakkailta.

Nyt kehitetään malleja, joita voidaan soveltaa sitten, kun sote-laki tulee mahdollisesti voimaan 2019,  Aavan sote-kokeilusta vastaava lääkäri Mikko Oikkonen Aava Järvenpäästä kertoo.

Aava on suomalainen perheyritys, mikä Oikkosen mukaan näkyy positiivisesti asiakkaille suuressa sote-muutoksessa.

Me olemme astetta inhimillisempi toimija. Haluamme kuunnella asiakkaan toiveita ja tehdä tarvittaessa korjausliikkeet nopeasti, Oikkonen kertoo.

Lääkärikeskus Aava on edelläkävijöitä proaktiivisten digitaalisten terveydenhuollon ratkaisujen kehittämisessä Suomessa. Uusia liiketoimintamalleja kehitetään ihmisten elämäntilanteista ja tarpeista lähtien, ja niissä hyödynnetään uutta teknologiaa ja dataa, joiden avulla pystytään räätälöimään parempia palveluja asiakkaille.

Raija Tapio, toimitusjohtaja

raija.tapio@aava.fi

Jari Malmström, johtava lääkäri, Osaamo

jari.malmstrom@aava.fi

Mikko Oikkonen, vastaava lääkäri, Aava Järvenpää

mikko.oikkonen@aava.fi

p. 010 380 3838 (Aavan Vaihde)

Suomalainen Lääkärikeskus Aava on edistänyt terveyttä ja hyvinvointia jo yli 50 vuotta.  Elämäntyönämme on asiakkaidemme hyvinvointi ja terveys, huolenpitomme kantaa läpi koko ihmisen elämän. Perheyrityksenä olemme Suomen ystävällisin lääkärikeskus, jossa toimii yli 1000 ammattilaista, 12 toimipisteessä, 9 paikkakunnalla. Kehitämme toimintaamme ja koko toimialaamme viisaasti ja välittäen. Me kannamme vastuun tulevaisuudessa. Suomen seuraavat 100 vuotta ovat jo työn alla.