HEI Schoolsin omistuspohja laajenee - EQT:lta merkittävä sijoitus suomalaisen varhaiskasvatuksen kansainvälistämiseen

Helsinki International Schools Group (HEI Schools) ja Touhula Varhaiskasvatus Oy (Touhula) lähtevät yhdessä viemään suomalaiseen osaamiseen perustuvaa varhaiskasvatusta maailmalle. Tätä vauhdittaa sijoitus, jonka Touhula Varhaiskasvatuksen pääomistaja, EQT tekee HEI Schoolsiin, yhdessä Touhulan vähemmistöomistajien kanssa.

Helsinki International Schools Group Oy (HEI Schools) on vuonna 2015 perustettu suomalaisen varhaiskasvatuksen kansainväliseen konseptointiin keskittyvä yhtiö, jonka malliin perustuva ensimmäinen päiväkoti avattiin Kiinan Baotouhun syyskuussa 2017.

Kuva: HEI Schools Baotou, China

”HEI Schools perustettiin, kun ymmärrettiin, miten valtava kysyntä suomalaislähtöiselle päiväkoti- ja koulumallille maailmalla on. Siksi meidän on kyettävä ajattelemaan alusta alkaen isolla mittakaavalla: olemme onnistuneet silloin kun laadukas varhaiskasvatus ja HEI Schoolsin konsepti on yhtä monen perheen ulottuvilla taloudellisesti ja fyysiseltä etäisyydeltään kuin esimerkiksi IKEA. Tämä on osa pohjoismaista perimää: hyvin suunniteltu tuote volyymin kautta mahdollisimman monen ulottuville. Sijoitus vahvistaa merkittävästi HEI Schoolsin mahdollisuutta edetä kansainvälisillä markkinoilla riittävän nopeasti”, kertoo HEI Schoolsin toimitusjohtaja Milla Kokko.

Tutkimusperusteisuus ja jatkuva uusi tutkimustyö on keskeisessä roolissa HEI Schoolsin konseptissa. Helsingin yliopisto on yksi HEI Schoolsin perustajaosakkaista ja tuo tätä kautta vahvaa tiedenäkökulmaa yhtiön toimintaan.

Touhula on Suomen suurin yksityinen varhaiskasvatusyritys, jolla on eri puolilla Suomea lähes 200 päiväkotia. ”Suomalaisen varhaiskasvatuksen viemisestä maailmalle on puhuttu julkisuudessa paljon. Touhula ja HEI Schools ovat tähän erittäin hyvä kokonaisuus, sillä HEI Schoolsin tutkimukseen perustuva konsepti ja meidän laaja operatiivinen osaaminen tukevat toisiaan hienosti. Yhteistyön tavoitteena on tuoda laadukas varhaiskasvatus mahdollisimman monen lapsen saataville maailmassa”, sanoo Touhula Varhaiskasvatuksen toimitusjohtaja Virpi Holmqvist.

Yhteistyötä hyödynnetään myös kotimaassa

Osana yhteistyötä HEI Schoolsin pedagogisia sisältöjä hyödynnetään myös Touhula-päiväkodeissa ja lisäksi Touhula ja HEI Schools avaavat yhteistyössä Helsinkiin HEI Schoolsin konseptilla toimivan päiväkodin. HEI Schools Helsinki vastaa erityisesti pääkaupunkiseudulla olevaan vahvaan kansainvälisen varhaiskasvatuksen kysyntään, jota monet kansainväliset työnantajat ovat viime vuosina korostaneet.

HEI Schools Helsinki tulee olemaan myös mallipäiväkoti konseptin toteuttamiseen kotimaassa sekä vierailukohde kansainvälisille yhteistyökumppaneille. Päiväkodin operoinnista vastaa Touhula, konsepti taas toteutetaan HEI Schoolsin mallin mukaan.

Suomalaisella varhaiskasvatusosaamisella iso markkina

EQT Partnersin johtajan Jarkko Murtoaron mukaan suomalaisella varhaiskasvatusosaamisella on kansainvälisesti suuret markkinat.

”Suomalainen kasvatus ja koulutus tunnustetaan maailman huipuksi eri puolella maailmaa. Haluamme olla mukana tukemassa niin HEI Schoolsin kasvua kansainvälisesti kuin Touhula Varhaiskasvatuksen kasvua kotimaassa. Molemmilla markkinoilla edetään varhaiskasvatuksen laatu edellä”, Murtoaro sanoo.

EQT on omistamisen ammattilainen, joka auttaa suomalaisia yrityksiä kasvamaan. EQT:n omistamia yrityksiä Suomessa ovat Touhulan lisäksi mm. Wolt, Musti ja Mirri, ja Terveystalo. EQT:n tavoitteena on olla maailman vastuullisin omistaja.

LISÄTIEDOT:

Milla Kokko Virpi Holmqvist Jarkko Murtoaro
Toimitusjohtaja, HEI Schools      Toimitusjohtaja, Touhula Johtaja, EQT Partners
milla.kokko@heischools.com        virpi.holmqvist@touhula.fi            jarkko.murtoaro@eqt.fi
+358 40 8600 277  +358 40 537 6133  +358 40 577 1456

Kuvat: