Kiertotalous kiinnostaa yrityksiä – tietokoneita jatkokäsittelevä 3 Step IT investoi uuteen keskukseen

Yhä useammat yritykset ovat havahtuneet IT-laitteiden jatkokäsittelyn parantavan koneiden kierrätysmahdollisuuksia ja huolehtivan niiden tietojen turvallisesta hävittämisestä. Laitteiden tietoturvallinen jatkokäsittely on keskeistä koko yrityksen tietoturvan kannalta. Kun aiemmin vanhoja tietokoneita jätettiin huolettomastikin kaappien nurkkiin, nyt ymmärretään niiden sisältävän valtavia määriä tietoa, joka on syytä hävittää asianmukaisesti.

Vauhdittaakseen käytettyjen koneiden uudelleenkäyttöä 3 Step IT on avannut uuden käsittelykeskuksen Vantaalle. Keskuksessa vuokralta palautuneet laitteet tarkastetaan ja alustetaan, minkä jälkeen ne myydään uusille käyttäjille. Uusi keskus mahdollistaa käsittelymäärän tuplaamisen 200 000 koneesta 400 000 koneeseen.

”Keskuksen avulla pystymme vähentämään IT-jätteen määrää merkittävästi. Lisäksi se on tietoturvallinen keino uusia IT-laitteita, kun arkaluontoinen data ei jää esimerkiksi toimiston nurkkaan pyörimään”, kertoo 3 Step IT:n toimitusjohtaja Marko Tarkiainen.

Käytetyt tietokoneet kiinnostavat myös Suomessa

3 Step IT:n suurimmat ostajakunnat käytetyille laitteille löytyvät Keski-Euroopasta, mutta markkinat kasvavat myös Suomessa.

”Nykykoneet ovat jo niin tehokkaita, että uuden koneen tuomaa lisätehoa ei välttämättä tarvita. Tänä päivänä kaksi tai kolme vuotta vanhat koneet ovat yleensä täysin käyttökelpoisia, joten olisi sulaa hulluutta laittaa ne elektroniikkajätteeksi”, Tarkiainen sanoo.

Käytetyn koneen ostaminen on paitsi ekoteko, myös taloudellisesti kiinnostavaa: kolme vuotta vuokralla olleen tietokoneen hinta on noin neljänneksen uuden koneen hinnasta.

Suomalaisella 3 Step IT:lla on vahva jalansija kansainvälisillä markkinoilla. Suomen lisäksi yhtiöllä on IT-laitteiden käsittelykeskuksia Ruotsissa, Norjassa, Yhdistyneessä kuningaskunnassa ja Malesiassa.

Marko Tarkiainen, toimitusjohtaja

Suvi Aaltonen, viestintäpäällikkö
+ 358 40 570 7179
Suvi.Aaltonen@3stepit.com