Kotimaisen rukiin kysyntä kasvaa – riittääkö ruista kaikille? Millaista on olla ruisviljelijä Suomessa ja miltä näyttää ruisleivän tulevaisuus?

Kotimaisen rukiin kysyntä on kasvanut tasaisesti viime vuosina elintarviketeollisuudessa, mutta sadot vaihtelevat säiden mukaan.

Miten kotimaisen rukiin saatavuus turvataan tulevaisuudessa? Miten satoa voidaan parantaa viljelytekniikoiden, uusien lajikkeiden ja muun teknologian avulla? Saadaanko rukiille luotua samanlainen buumi kuin kauralle?

Tervetuloa torstaina 29.6. klo 9.00 alkaen Vaasan Oy:n järjestämään aamiaistilaisuuteen maanviljelijä Riku Ollin tilalle Mynämäelle (os. Honkalantie 37, Mynämäki). Aamun aikana kuulet, mikä ruisviljelyssä kiinnostaa viljelijää ja millaisia näkymiä rukiin viljelyllä on tulevaisuudessa sekä miltä näyttää kansallisruokamme ruisleivän tulevaisuus.

9.00  Kokoonnutaan viljelijä Riku Ollin kotiin. Aamupalatarjoilu.
9.15  Riku Olli kertoo omasta työstään ja elinkeinostaan, miksi rukiinviljely kiinnostaa ja miten se kannattaa? Mikä on saanut hänet valitsemaan juuri rukiinviljelyn? Millaista on olla rukiinviljelijä 2010-luvun Suomessa?
9.30  Ravintoraision vilja-asiantuntija Minna Oravuo avaa tarkemmin kotimaisen rukiinviljelyn lukuja, näkymää tulevaisuuteen ja mahdollisia haasteita. Miten vastataan koko ajan kasvavaan kysyntään? Voisiko suomalaiselle rukiille luoda samanlaista buumia kuin kauralla tällä hetkellä on?
9.45   Vaasan Oy:n toimitusjohtaja Thomas Isaksson kertoo Vaasanin viljelijäsopimuksista suomalaisten rukiinviljelijöiden kanssa; mitä hyötyä sopimuksesta on niin viljelijälle kuin Vaasanille, ja millaisia suunnitelmia yhteistyön kehittämiselle on jatkossa.
10.00  Vaasan Oy:n brändi- ja viestintäjohtaja Mari Dunderfelt kertoo tuoreita tutkimustuloksia suomalaisten ruisleivän käytöstä.
10.15  Siirrytään kukkivan ruispellon laidalle. Riku Olli kertoo, miltä ruissato tällä hetkellä näyttää, ja millaisia suunnitelmia on tulevan syksyn kylvöille.
10.30  Tilaisuus päättyy.

Lämpimästi tervetuloa!

Lisätietoja tilaisuudesta:
Viestintäpäällikkö Mira Perander, Vaasan Oy, p. 050 560 3327, mira.perander@vaasan.com

Ilmoittautumiset pyydetään lähettämän 26.6. mennessä sähköpostitse: kristiina.klemetti@ellunkanat.fi

Tarvittaessa järjestämme kuljetuksen Honkalan tilalle Turun keskustasta. Mikäli tarvitset kyytiä, olethan yhteydessä Kristiina Klemettiin.