Lauri Muhonen nimitetty Lääkärikeskus Aavan digijohtajaksi

Tavoitteena on vahvistaa entisestään Aavan ennaltaehkäiseviä ja dataa hyödyntäviä digitaalisia palveluja

Lääkärikeskus Aava on edelläkävijöitä proaktiivisten digitaalisten terveydenhuollon ratkaisujen kehittämisessä Suomessa. Tätä kehitystä vahvistetaan nimittämällä lääkärikeskukselle Chief Digital Officer. Lauri Muhonen aloittaa tehtävässä 22. toukokuuta. Toimenkuva on uusi, ja sillä tuetaan Aavan tavoitetta huolehtia asiakkaasta ja hänen perheestään läpi elämän, ajasta ja paikasta riippumatta. Digitaalisten ratkaisujen ja tiedonhyödyntämisen myötä terveyttä voidaan jatkossa hoitaa yhä enemmän ennakoiden ja yksilöllistä potilasdataa hyödyntäen.

Lauri Muhonen on aikaisemmin vastannut kansainvälisen lääkeyrityksen Takedan digitaalisista palveluista. Aavaan hänet houkuttelivat yrityksen ihmisläheiset arvot ja halu tehdä työtä, jossa voi auttaa parantamaan ihmisten elämänlaatua.

– Terveydenhuollon palvelut tulevat kehittymään yhä ihmiskeskeisimmiksi ja antamaan henkilöille eväät pitää huolta omasta terveydestään ja hyvinvoinnista. Digitaaliset palvelut tulevat olemaan avainasemassa tukemassa tätä kehitystä. Aavan ennakkoluulottoman asenteen ja ketteryyden ansiosta Aava pystyy olemaan edelläkävijä ja kehittämään asiakaskeskeisiä sekä arkea parantavia digitaalisia ratkaisuja, Muhonen kertoo.

Muhosella on takanaan kymmenen vuoden ura yli 70 maassa toimivalla lääkeyhtiö Takedalla. Työt Takedalla alkoivat aikoinaan tuotantolaitoksen laboranttina ja päättyivät yhtiön Pohjoismaiden ja Baltian johtoryhmään, missä Muhosen vastuulla olivat digitaaliset palvelut. Lääkärikeskus Aavassa kiehtoi yrityksen vahva visio ja strategia, sekä mahdollisuus työskennellä suomalaisessa perheyrityksessä.

Toimitusjohtaja Raija Tapion mukaan Lääkärikeskus Aava haluaa ottaa roolia sairaudenhoidon lisäksi erityisesti hyvinvoinnin huolehtijana. Digitaalista kehitystyötä on tehty yhdessä henkilöstön ja asiakkaiden kanssa. Uuden digijohtajan myötä saadaan vahvistusta yhteiseen tekemiseen.

– Laurin osaaminen vahvistaa asemaamme sähköisten palveluiden edelläkävijänä. Halusimme tehtävään henkilön, jolla on kykyä lähteä viemään Aavan toimintaa rohkeasti eteenpäin ja Laurilla tätä on, Raija Tapio kertoo.

Lääkärikeskus Aava kehittää Osaamo -toimintamallia potilailleen. Osaamo hyödyntää kertyvää potilasdataa, jonka avulla kyetään ennakoivaan ja älykkääseen asiakkaan palveluohjantaan ja hoitoon. Uusi digijohtaja keskittyy erityisesti tiedolla johtamisen toimintamallien kehittämiseen. Osaamon toimintamalli on Suomessa ainutlaatuinen ja sitä kehitetään ja pilotoidaan tällä hetkellä Aavan asiakasyrityksissä.

Raija Tapio, toimitusjohtaja

raija.tapio@aava.fi

p. 010 380 3838 (Aavan Vaihde)

Lauri Muhonen, Chief Digital Officer

lauri.muhonen@aava.fi

+358 40 761 7439

Suomalainen Lääkärikeskus Aava on edistänyt terveyttä ja hyvinvointia jo yli 50 vuotta. Elämäntyönämme on asiakkaidemme hyvinvointi ja terveys, huolenpitomme kantaa läpi koko ihmisen elämän. Perheyrityksenä olemme Suomen ystävällisin lääkärikeskus, jossa toimii yli 1000 ammattilaista, 12 toimipisteessä, 9 paikkakunnalla. Kehitämme toimintaamme ja koko toimialaamme viisaasti ja välittäen. Me kannamme vastuun tulevaisuudessa. Suomen seuraavat 100 vuotta ovat jo työn alla.