Osallistu ensimmäiseen Duunipäivään kiittämällä hyvästä työstä

Keskiviikkona 16. lokakuuta vietettävä valtakunnallinen Duunipäivä on tempaus paremman työn puolesta. Duunipäivänä kiitetään hyvästä työstä ja juhlitaan työpaikoilla ympäri maan päivittäin puurtavia työntekijöitä. Kuka vain voi osallistua Duunipäivään kiittämällä toimeliasta työkaveriaan kasvotusten ja kampanjasivulla.

Hyvä työ ei katso koulutustaustaa, työnkuvaa tai käyntikorttiin painettua titteliä. Ensimmäistä kertaa nyt keskiviikkona vietettävänä Duunipäivänä yrityksissä ja yhteisöissä kiitetään kaikkia niitä hyvää työtä tekeviä ihmisiä, jotka ahkeroivat päivittäin työpaikoilla. Valitettavan usein kiittäminen unohtuu arjessa. Siksi Duunipäivänä kiitos sanotaan kerrankin ääneen. Duunipäivään voi osallistua kuka vain: kiittämällä tai olemalla kiitoksen kohde.

– Rakennemuutoksen kourissa kärvistelevässä Suomessa positiiviset ja toiveikkaat uutiset ovat kortilla, sillä pääasiassa keskitytään päivittäiseen selviytymiseen. Duunipäivän tarkoituksena on muistaa kiittää hyvästä työstä, jota tehdään päivittäin ympäri maata, Duunipäivää organisoiva Joonas Pikkarainen Amis-Dialogi-hankkeesta kertoo.

Käytännössä hyvä työ voi näyttäytyä monella tavalla: esimerkiksi niin, että hoitaa hommansa huolella, ratkaisee työssään ilmenevät haasteet reippaasti, piristää muiden arkea tai innostaa muita tekemään töitä hyvin.

– Kiitoksen sanominen ei maksa mitään, mutta sen vaikutukset voivat olla merkittävät, Pikkarainen lisää.

Duunipäivän järjestää Amis-Dialogi -yhteisö, jossa mukana ovat Hartwall, Helsingin Energia, ISS, Lemminkäinen,  McDonald’s.

Ensimmäiset vuoden duunarit valittu

Duunipäivänä halutaan kannustaa erityisesti tulevaisuuden hyviä työntekijöitä eli nykyisiä opiskelijoita. Siksi Duunipäivänä paljastetaan suomalaisissa ammattioppilaitoksissa oppilaiden keskuudesta valitut Vuoden Tulevaisuuden Duunarit.

– Asenne on tärkein! Hyvällä asenteella pääsee pitkälle opiskeluissa ja töissä, sanoo yksi palkittavista Vuoden Tulevaisuuden Duunareista, hotelli-, ravintola- ja catering-alalla opiskeleva 16-vuotias Juho Vaarakallio Stadin ammattiopistoista.

– Kun tekee töitä asiakaslähtöisesti, menestyy. Parasta työssäni ovat ne onnistumisen tunteet, kun asiakkaiden odotukset ovat täyttyneet tai jopa ylittyneet. Sellaista palautetta on mukava saada, toteaa työnteosta puolestaan 27-vuotias pintakäsittelyalaa opiskeleva Johanna Vähä ammattioppilaitos Lappiasta.

Kaikkien yhdeksän Vuoden Tulevaisuuden Duunarin esittelyt julkaistaan Duunipäivänä sosiaalisessa mediassa ja osoitteessa www.uusityöontäällä.fi/duunipäivä.

Kiitä työkaveriasi julkisesti 14.–16.10. välisenä aikana

Kuka vain voi osallistua Duunipäivään kiitämällä hyvin tehdystä työstä. Kiitosten jakamisen sydämenä toimii Amis-Dialogin Facebook-sivu (www.facebook.com/dialogi). Oman julkisen kiitoksensa työkaverille tai vaikkapa lähikaupan kassalle voi jättää sivustolla joko kuvalla tai ilman.

– Käytännössä osallistuminen tapahtuu näin: kiinnitä huomiota kaikkeen siihen hyvään työhön, jota ympärilläsi tehdään. Lausu kiitos ääneen hyvän työn tekijälle, ja anna tälle myös julkinen tunnustus Dialogin Facebookissa, Pikkarainen ohjeistaa.

Facebookin lisäksi kiitoksia voi jättää myös Twitterissä ja Instagramissa hashtagilla #Duunipäivä.

Amis-Dialogissa ovat mukana Hartwall, Helsingin Energia, ISS, Lemminkäinen,  McDonald’s ja Metsä Group sekä Jyväskylän ammattiopisto, Keuda (Keski-Uusimaa), Lappia (Kemi-Torniolaakso), Omnia (Espoo), Pohjois-Karjalan ammattiopisto (Joensuu), Saimaan ammattiopisto Sampo (Lappeenranta ja Imatra), Salpaus (Lahti), Stadin ammattiopisto (Helsinki), Tredu (Tampere) ja Varia (Vantaa). Lisäksi yhteisöön kuuluvat opetus- ja kulttuuriministeriö, työ- ja elinkeinoministeriö, Amke ry, Osku ry ja Sakki ry.

Amis-Dialogi on viestintätoimisto Ellun Kanojen vetämä hanke, jonka päämääränä on parempi työelämä. Vuosittaisessa Dialogissa saatetaan yrityksiä eli työnantajia ja opiskelijoita eli tulevaisuuden työntekijöitä vuoropuheluun kehittämään työelämää.

www.uusityöontäällä.fi
Twitter: @uusityo