Palvelumuotoilutoimiston työntekijät kehittivät porrasapin – portaita voi nousta avaruuteen saakka

Palvelumuotoilutoimisto Palmun työntekijät kehittivät maksuttoman Stairforce-kännykkäsovelluksen työn ohessa. Idea vapaaehtoisvoimin koodattuun applikaatioon syntyi portaita noustessa.

Lähes jokainen meistä nousee portaita päivittäin vähintään 10 metriä. Uusi applikaatio mittaa ja pelillistää päivittäin kuljettuja porrasaskelia ja kannustaa kisaamaan porrasherruudesta kavereiden kanssa.

Tutkimusten mukaan portaiden kiipeäminen on yksi helpoimmista ja tehokkaimmista keinoista lisätä arkiliikuntaa. Portaiden käyttäminen parantaa hapenottokykyä, ehkäisee sydäntauteja, pidentää ikää ja pitää aivot kunnossa.

“Pelillistämällä portaiden nousun autamme lisäämään arkiliikuntaa ikään kuin huomaamatta”, Stairforce-sovelluksen isä, palvelumuotoilija Timo Leppänen sanoo.

Stairforce-sovellus visualisoi portaiden kipuamisen nousuna kohti avaruutta ja kertoo käyttäjälle, milloin hän on saavuttanut esimerkiksi maailman korkeimman pilvenpiirtäjän Burj Khalifan, Mount Everestin tai stratosfäärin.

Leppänen sai idean sovelluksesta matkalla työpaikalleen palvelumuotoilutoimisto Palmuun, joka sijaitsee 8. kerroksessa. “Portaita noustessani pohdin, kuinka suuri vaikutus sillä olisi, jos ihmiset valitsisivat portaat hissin sijaan. Yhdessä työporukan kanssa teimme ideasta applikaation. Haluamme tehdä maailmasta paremman paikan porrasaskelma kerrallaan.”

Palvelumuotoilutoimisto Palmussa työntekijät saavat vapaat kädet itsensä toteuttamiseen. “Minusta on hienoa, että työntekijänä Palmussa voin toteuttaa omia unelmiani”, Timo Leppänen sanoo.

Stairforce julkaistiin touko-kesäkuun vaihteessa ja on ladattavissa ilmaiseksi Applen App Storesta. Sovellus toimii uusimmilla iPhone-puhelimilla: Phone 6, 6Plus, 6s, 6s Plus, iPhone 7 ja 7 Plus. Sovelluksen käyttäminen on ilmaista ja sitä aiotaan kehittää palautteen perusteella.

Stairforcen taustalla oleva Timo Leppänen on noussut aiemmin julkisuuteen kirjoittamastaan kirjastaan Merkilliset nimet – tarinoita yritysten ja tuotteiden nimistä. Kirja kertoo sata tarinaa suomalaisille tuttujen yritysten ja tuotteiden nimistä.

Timo Leppänen
timo.leppanen@palmu.fi