Perintäyhtiö vaatii: Positiivinen velkarekisteri suojelisi ihmisiä kohtuuttomilta tilanteilta

Perintäyhtiö OK Perinnän liiketoimintajohtaja Petter Lingonblad vaatii valtiolta pikaisia toimia, jotta ylivelkaantuneiden ihmisten hädänalaista tilannetta ei pystyttäisi tulevaisuudessa enää väärinkäyttämään. Tänään lauantaina Helsingin Sanomat kertoi maksuhäiriömerkintöjen johtavan mm. pimeiden vuokramarkkinoiden kasvuun. Tällainen kehitys ei ole kenenkään, ei velallisten eikä yhteiskunnan etu. Lingonblad yhtyykin Takuusäätiön Juha A. Pantzarin esittämään näkemykseen positiivisen velkarekisterin puutteesta.

”Luotonannossa vaaditaan tietenkin luottokelpoisuutta, mutta markkinoilla ei ole sen varmistamiseksi tällä hetkellä kunnollisia työkaluja. Valtakunnallinen positiivinen velkarekisteri tarjoaisi luotottajille merkittävästi paremman mahdollisuuden arvioida maksukykyä ja katkaisisi parhaimmillaan velkakierteen syvenemisen ennen maksuhäiriömerkintää”, Lingonblad kertoo.

Lingonbladin mukaan suurimpia perintää ja maksuhäiriömerkintöjä aiheuttavia maksuja ovat pikavippien sijaan itse asiassa ihan tavalliset vuokra- ja puhelinlaskut. Se kertoo, että ihmiset tarvitsevat kipeästi ratkaisuja arjen taloudenhallintaan ja maksamiseen.

”Maksuhäiriömerkintä on ihmisen elämää ja tulevaisuutta niin voimakkaasti rajoittava tekijä, että sen ehkäisemisen tulisi olla koko rahoitus- ja perintäalan ensisijainen tavoite. Neuvottelemalla jokaiselle ihmiselle perintävaiheessa sellainen maksuratkaisu, jolla vältetään velan maksaminen uudella velalla, auttaa ihmisiä siirtymään elämässä eteenpäin”, Lingoblad muistuttaa.

Petter Lingonblad, liiketoimintajohtaja, OK Perintä, p. 0500 749 682, petter.lingonblad@okperinta.fi