Portaiden kapuamiseen kannustava sovellus nappasi Ilmarisen työhyvinvointipalkinnon

Arkiliikuntaan kannustava applikaatio Stairforce palkittiin Ilmarisen 100 paremman työelämän tekoa -kampanjassa. Porrassovellus on palvelumuotoilutoimisto Palmun työntekijöiden kehittämä.

Stairforce on iPhone-sovellus, joka pelillistää ja visualisoi portaiden kiipeämisen nousuna kohti avaruutta. Sovelluksen avulla käyttäjä saavuttaa portaita kiivetessään etappeja, kuten Eiffelin huipun tai Mount Everestin ja voi kisata noususta samalla Facebook-kavereidensa kanssa.

Stairforce on palvelumuotoilutoimisto Palmun työntekijän Timo Leppäsen ideasta lähtenyt projekti. “Työpaikkani Palmun yrityskulttuuriin kuuluu uudenlaisten asioiden kehittäminen ja toki myös työntekijöiden fyysisen ja henkisen kunnon vaaliminen. Yhtenä päivänä portaita noustessani pohdin, kuinka suuri vaikutus sillä olisi, jos ihmiset valitsisivat portaat hissin sijaan. Yhdessä työporukan kanssa teimme ideasta sovelluksen.”

100 tekoa -kampanjan tuomaristo suitsutti Stairforcea erityisesti pelillisyydestä ja innovatiivisuudesta. Stairforce on herättänyt kiinnostusta myös maailmalla. Sovellus vastaa isoon, globaaliin kansanterveydellinen ongelmaan: emme liiku tarpeeksi, kun laitteet tekevät kaiken puolestamme.

“Neuvottelemme tällä hetkellä Singaporen terveysviranomaisten kanssa Stairforcen liittämisestä kaupunkivaltion terveysohjelmaan, jossa ihmisiä palkitaan liikkumisesta. Ulkomaisten kumppaneiden rinnalle etsimme kumppaneita myös Suomesta, esimerkiksi terveysviranomaisista, vakuutusyhtiöistä sekä pelifirmoista”, porrassovelluksen kehittäjä Timo Leppänen selittää.

Tutkimusten mukaan yksi helpoimmista ja tehokkaimmista keinoista arkiliikunnan lisäämiseksi on käyttää portaita hissin sijasta. Portaiden kipuaminen parantaa hapenottokykyä, ehkäisee sydäntauteja, pidentää ikää ja pitää myös aivot kunnossa.

Stairforcen missio on tukea ihmistä luomaan porraskävelystä arjen liikuntarutiinin ja näin tehdä maailmasta parempi paikka porrasaskelma kerrallaan.

Timo Leppänen
Stairforcen kehittäjä ja palvelumuotoilija