Suuri lakututkimus paljastaa: Suomalaiset haluavat lakritsinsa mustana ja pehmeänä – ja kotimaisena

Suomi tunnetaan lakritsimaana, ja suomalainen lakritsi maistuu eri puolilla maailmaa. Suomalaiset itse pitävät eniten täyteläisestä, vahvasta lakritsin mausta ja pehmeästä lakritsista. Lakritsin käyttö- ja makumieltymykset vaihtelevat kuitenkin paljon eri ikäryhmissä ja jopa maakunnittain.

Musta, perinteinen lakritsi tunnetaan maailmalla juuri suomalaisena herkkuna. Suomalaisista 64 prosenttia haluaakin mieluiten syödä lakritsinsa perinteisen makuisena ja mustana – ja mieluiten pehmeänä. Suomalaisille maistuu parhaiten kotimainen laku: 62 prosenttia on sitä mieltä, että kotimaassa valmistettu lakritsi maistuu paremmalle kuin ulkomainen. Tiedot selviävät YouGov Finlandin kesäkuussa 2017 toteuttamasta lakututkimuksesta.

– Lakritsimaku alkaa kehittyä yleensä teini-iän jälkeen, ja pääsee huippuunsa aikuisiällä. Todellinen lakritsinhimo iskeekin yleisimmin yli 50-vuotiaille. Mitä nuoremmasta lakunystävästä on kyse, sen makeammasta lakritsista he pitävät, luonnehtii lakritsia valmistavan Halvan toimitusjohtaja Jean Karavokyros, joka on suomalaisen perheyrityksen luotsaaja kolmannessa polvessa, ja tuntee suomalaisten lakumaun.

Myös tutkimustulokset vahvistavat tämän: 18-29-vuotiaista 46 prosenttia valitsee mieluummin täytelakritsin kuin perinteisen mustan lakun. Yli 60-vuotiaista 75 prosenttia nimeää perinteisen mustan lakritsin parhaaksi. Lakritsin syöntikerrat viikossa korreloivat vahvasti vahvan maun kanssa: mitä useammin lakritsia syö, sen mustemmasta pitää – ja myös salmiakki maistuu. Päivittäin tai useita kertoja viikossa lakritsia syövistä 63 prosenttia tunnustaakin salmiakinmakuisen lakun olevan suosikki.

Täytelaku jakaa suomalaiset

Täytelakritsien mauissa salmiakki on suosituin (52 %) ja suklaanmakuinen täytelakritsi toisena (36 %). Kolmanneksi nousee perinteinen minttu (31 %). Makumieltymykset eroavat kuitenkin vahvasti ikäryhmittäin. 50-59-vuotiaiden ikäryhmässä salmiakkilaku on vahva ykkönen (64 %), ja yli 60-vuotiaista 42 prosenttia arvostaa perinteistä minttutäytelakua. Nuorten joukossa suklaamaun (46 %) lisäksi suosikkimakuja ovat myös mansikka (37 %) vadelma (28 %) ja päärynä (18 %), jotka eivät vanhemmille ikäryhmille maistu juuri lainkaan. Vastaavasti vanhemmassa ikäryhmässä maistuu kahvinmakuinen laku (15 %), joka ei maistu nuoremmille.

Makumieltymykset vaihtelevat myös maakunnittain: Länsi-Suomessa peräti 72 prosentille vastanneista musta laku on selvä ykkönen. Muualla maassa kärkeen kurvaavat salmiakki ja suklaamaut lukuun ottamatta Pohjois- ja Itä-Suomea, jossa suklaatäytelaku ei maistu yhtä hyvin kuin muualla.

Ravitsemustrendit ja luonnollisuus näkyvät myös lakuhyllyllä

Kuluttajien kasvava kiinnostus luonnollisuutta kohtaan kohdistuu myös lakritsiin. Ilman säilöntäaineita ja keinotekoisia väri- ja makuaineita valmistettu lakritsi kiinnostaa 78 prosenttia suomalaisista. Kiinnostusta herättävät myös sertifioitu luomulakritsi (57 %), kauralakritsi (34 %) vegaaninen (28 %) ja gluteeniton (27 %) lakritsi. Nuoremmat ikäryhmät ja naiset ovat vahvimmin edustettuina luonnollisuustrendin osalta.

Lakritsin valinnassa maku kuitenkin on ehdoton ykkönen: 77 prosenttia kaikista vastaajista kertoo maun olevan tärkein valintaperuste. Hinta vaikuttaa 45 prosentin ostopäätökseen ja kotimaisuus 41 prosentilla. Lisäaineettomuus on runsaan viidenneksen (21 %) mielestä tärkein valintakriteeri.

Lakritsi löytyy myös keittiöstä

Lakritsi on löytänyt viime vuosina tiensä myös suomalaisten keittiöihin. Vastanneista 14 prosenttia on käyttänyt lakritsia leivonnassa, 25 prosenttia leivonnaisten koristelussa ja 2 prosenttia ruuanlaitossa. Lakritsin käytössä on eri ikäryhmien välisiä eroja: nuoremmat käyttävät rohkeammin lakritsia keittiössä. 18-29-vuotiaista 21 prosenttia ja 30-39-vuotiaista 23 prosenttia on käyttänyt leivonnassa lakritsia.

Tiedot kerättiin sähköisenä kyselynä 29.6.–3.7.2017 välisenä aikana YouGovin kuluttajapaneelissa. Tutkimuksen kohderyhmään kuuluvat 18 vuotta täyttäneet suomalaiset,
n = 1 002.

Jean Karavokyros, p. 09 7746 2010, jean.karavokyros@halva.fi
Tanja Mäntymäki, p. 0400 183 311, tanja.mantymaki@halva.fi

Maailman parasta lakritsia Suomesta. Suomalainen perheyritys Oy Halva Ab on Pohjoismaiden johtavia lakritsinvalmistajia ja keskittynyt vahvasti lakritsin ja salmiakin valmistukseen. Halvan makeishistoria ja perinteet alkavat jo yli 86 vuoden takaa, 1930-luvulta.
www.halva.fi
www.halva.fi/karkkiklubi/