VMP Group rynnistää kasvuun ja uusiin avauksiin – kotimainen pääomasijoittaja Sentica Partners VMP Groupin enemmistöomistajaksi

Yritysostot, monipuolinen palveluvalikoima ja henkilöstövuokrauksen imu ovat siivittäneet VMP Groupin alan markkinaa nopeampaan kasvuun viime vuosina. Tuloksellista strategiaa on nyt tarkoitus vauhdittaa uuden kumppanin avulla.

VMP Groupin omistuspohja vahvistuu, kun kotimaisen pääomasijoittajan Sentica Partnersin hallinnoima rahasto ostaa enemmistöosakkuuden yhtiöstä. Perustajasuku Savolaiset ja nykyinen johto jatkavat yrityksen omistajina merkittävällä osuudella.

VMP Groupin toimitusjohtajan Heimo Hakkaraisen mukaan toimialan vahva kasvu jatkuu edelleen, mutta ala muuttuu monimutkaisemmaksi ja vaikeammaksi ennakoida. Uusia innovaatioita on tuotava markkinoille entistä nopeammin.

– VMP Groupin vuosittain parantunut kannattavuus osoittaa, että olemme tehneet asioita oikein. Jatkossa toimimme entistä asiakaslähtöisemmin ja joustavammin. Sentica tuo tähän prosessiin osaamista ja taloudellista liikkumavaraa. Heidän pitkä kokemuksensa franchisingista ja hoivaliiketoiminnasta tarkoittaa meille luontevaa kumppania, Hakkarainen arvioi.

Omistajaperheen edustaja Paul Savolainen on tyytyväinen ensi vuonna 30 vuotta täyttävän yrityksen tulevaan askeleeseen. Savolaisen mukaan nyt oli oikea hetki löytää kumppani laajentamaan VMP Groupin omistuspohjaa. Henkilöstöpalveluala on kovassa kasvussa ja koko työelämä jatkuvassa muutoksessa. Alan kasvua lisäävät vuokratyövoiman käytön kasvu, kevytyrittäjyys, alustatalous, digitalisaatio ja uudet työteon tavat.

– Sentican mukana saamme taloon myös uutta osaamista. Tämän jälkeen VMP Group on asiakkaan silmissä entistä kiinnostavampi. Tavoitteena on olla alan johtava toimija ja halutuin kumppani, Savolainen sanoo.

Sentica Partners on tunnettu erityisesti pienten ja keskisuurten suomalaisten yritysten vastuullisena kehittäjänä ja omistajana. Se on ollut mukana muun muassa Kotipizzassa ja Pihlajalinnassa. Sentican kohdeyhtiöt työllistivät viime vuonna yli 3000 työntekijää ja niiden yhteenlaskettu liikevaihto ylitti 700 miljoonaa euroa.

Sentican sijoitusjohtaja Liisa Harjula näkee VMP Groupissa paljon mahdollisuuksia. Yritys on uudistunut viime vuosina menestyksekkäästi.

VMP:n brändi on erittäin vahva henkilöstöpalvelualalla. Tänä päivänä mukana ovat myös muun muassa Personnel, Romana ja Eezy, jotka tarjoavat laajasti erilaisia työelämäpalveluita, kuten henkilöarviointeja, rekrytointeja, suorahakuja, organisaation kehittämistä, kevytyrittäjyyden ja itsensä työllistämisen palveluita. Haluamme auttaa sekä työnantajia että työntekijöitä menestymään muuttuvassa työelämässä, Harjula kiteyttää.

Järjestelyn toteuttaminen vaatii vielä kilpailuviranomaisen hyväksynnän.

VMP Groupin liikevaihto oli viime vuonna 150 miljoonaa euroa, kasvua vuodesta 2015 oli 16 prosenttia. VMP Group on suomalainen, vuonna 1988 Turussa perustettu perheyritys, joka työllisti viime vuonna 18000 henkilöä. Konserniin kuuluvat VMP Varamiespalvelu, Romana Management, Alina, Eezy, Personnel ja Sijaishaltija.

Toimitusjohtaja Heimo Hakkarainen, VMP Group, 040 307 5001

Sijoitusjohtaja Liisa Harjula, Sentica Partners, 040 506 2295