Yritysten sähköiset ostotoiminnot kaukana kuluttajapuolen toimivuudesta

OpusCapitan selvityksessä tutkittiin sähköistä hankintaa 120 yrityksessä ympäri Euroopan

OpusCapitan “Epäsuorien ostotoimintojen trendit 2017” -selvityksessä kartoitettiin sähköisiä hankintoja 120 eurooppalaisessa yrityksessä. Selvityksen mukaan yrityksissä kärvistellään usein heikosti päivittyvien tietojen ja ostotoimintojen huonon käytettävyyden kanssa. Sähköisessä kuluttajakaupassa nopeus, läpinäkyvyys, toimivuus ja riittävä tiedonsaanti ovat aivan vähimmäisvaatimuksia, mutta yritysten välisissä sähköisissä hankinnoissa ostotoimintojen automatisointi ja ostajien ja myyjien digitaalinen verkottuminen laahaavat kaukana perässä.

Yritykset ostavat isoja määriä tuotteita ja palveluita useilta eri toimijoilta. Kuitenkin jopa 76% selvitykseen vastanneista yrityksistä kertoi, että toimittajilta tulevat tiedot päivitetään edelleen manuaalisesti järjestelmiin. Noin puolessa vastanneista yrityksistä alle 10 prosenttia tuotteista ja palveluista löytyi sähköisistä katalogeista. Tuotteiden ja palvelujen löytyminen verkosta on ennakkoedellytys toimintojen automatisoinnille.

Vaikka selvitys toi esiin paljon kehityskohteita yritysten välisessä kaupankäynnissä, keskitetyillä hankintatoimilla tavoitellaan yleensä juuri kustannushyötyjä, sekä toimintojen tehostamista ja automatisointia.

Monissa organisaatioissa onkin viime aikoina havahduttu ostojärjestelmien ja –prosessien automatisointiin, jotta hankintatoimista olisi mahdollista saada kaikki potentiaalinen hyöty irti, kertoo OpusCapitan tuotemarkkinointijohtaja Rowan Lemley.

OpusCapitan webinaareissa 7. ja 15. kesäkuuta keskustellaan sähköisten hankintojen automatisoinnista mm. Saton ostojohtaja Yaron Nadbornikin ja OpusCapitan toimitusjohtaja Patrik Sallnerin kanssa.

Rowan Lemley, Tuotemarkkinointijohtaja, OpusCapita

rowan.lemley@opuscapita.com

+358 400 613113

Karoliina Haikonen, Viestintäjohtaja, OpusCapita