Asumisoikeusasuminen hyvin esillä Vantaan Asuntomessuilla

Asumisoikeusasuminen on hyvin edustettuna Vantaan Kivistössä pidettävillä vuoden 2015 Asuntomessuilla. Messualueelle rakennetaan yhteensä 79 asumisoikeusasuntoa, jotka valmistuvat TA-Asumisoikeus Oy:lle. Lisäksi Asuntosäätiön Asumisoikeus Oy esittelee Asokotien tarjoamia palveluita.

Asuntomessualueelle valmistuu Euroopan suurin puinen kerrostalo. Rakennukseen valmistuu 186 asuntoa, joista asumisoikeusasuntoja on 79 ja vuokra-asuntoja 107. Korkeimmalta kohdaltaan rakennus on seitsemän kerrosta korkea. Alin kerros on betonirakenteinen ja sen yläpuoliset asuinkerrokset ovat puurakenteisia. Rakennuksen rakentaa Rakennusliike Reponen Oy ja rakennuttajina ovat TA-Asumisoikeus Oy ja Suomen Vuokrakodit Oy.

Asuntosäätiö esittelee messuilla asumisen monipuolisia vaihtoehtoja. Painopiste on asumisoikeusasumisessa ja siinä erityisesti Asokotien uudistuotannossa: esimerkiksi Kivistön naapuriin, perinteikkääseen Keimolanmäkeen tulevissa uusissa asumisoikeuskodeissa.

Asumisoikeusasuminen on suosittu asumismuoto. Asumisoikeusasunnoissa asuu noin 80 000 suomalaista eri puolilla Suomea, mutta etenkin pääkaupunkiseudulla. Asunnon saa maksamalla noin 15 % asunnon hinnasta, jonka jälkeen maksetaan kuukausittaista käyttövastiketta.

Asunnon saamiseksi tulee hakea järjestysnumero omasta kunnasta. Pääkaupunkiseudun kuntien osalta numerohaku on keskitetty Helsinkiin. Asumisoikeusasunto on vuokra-asuntoa pysyvämpi, koska talon omistaja ei voi irtisanoa asumisoikeussopimusta, mikäli asukas maksaa laskut ja käyttäytyy asiallisesti. Tulorajoja ei ole ja asuntoa voivat hakea kaikki 18 vuotta täyttäneet henkilöt.

Vuoden 2015 Asuntomessut pidetään Vantaan Kivistössä 10.7-9.8.2015. Kivistön asuinalue rakentuu uuden Kehäradan varrelle, lähelle lentokenttää, Hämeenlinnanväylää ja muita pääteitä. Noin 10 hehtaarin asuntomessualueelle valmistuu yli 350 uutta asuntoa; 37 pientaloa, kolme kerrostaloa ja pysäköintitalo. Messualue on hyvä esimerkki tiiviistä kaupunkirakenteesta ja modernista asumisesta.

TA-Asumisoikeus Oy, Eija Imara-Väisänen, asuntomessukoordinaattori, puh. 040 920 7238
Asuntosäätiön Asumisoikeus Oy, Marko Pyykkönen, toimitusjohtaja, puh. 020 161 2232
www.asuntomessut.fi/vantaa-2015

Suomen Asumisoikeusyhteisöt ry (SAY) edustaa asumisoikeusasuntoja omistavia yhteisöjä. SAY:n tarkoituksena on edistää asumisoikeusasumista. Yhdistys tuottaa ja levittää ajantasaista ja puolueetonta tietoa sekä edistää asumisoikeusasuntojen omistajien, asukkaiden ja viranomaisten välistä yhteistyötä. SAY:n jäsenyhteisöt omistavat yli 97 prosenttia Suomen noin 40 500 asumisoikeusasunnosta, joissa asuu noin 80 000 asukasta. www.asumisoikeus.fi