Blogibarometri 2013: Blogi on yhä useamman ammatti

Manifeston tuoreen Blogibarometri 2013 -tutkimuksen mukaan suurin osa bloggaajista tienaa bloggaamisella, ja suosituimpien blogien pitäjät saavat siitä toimeentulonsa. Yritysten yhteydenotot ovat lisääntyneet merkittävästi, ja moniin bloggaajiin ollaan yhteydessä jopa päivittäin. Blogiportaalit ovat vakiinnuttaneet asemansa, ja ne kiinnostavat bloggaajia. Blogi on yhä monikanavaisempi ja bloggaajat käyttävät aktiivisesti sosiaalisen median kanavia bloginsa markkinointiin.

Yli 70 prosenttia ansaitsee bloggaamisella

Tutkimukseen vastanneista yli 70 prosenttia saa tienestejä tai muita rahanarvoisia etuja bloginsa avulla. Muutos on selkeä edellisvuoteen verrattuna, jolloin blogilla tienasi alle 60 prosenttia vastanneista. Bloggaajat saavat blogin kautta tuotenäytteitä, alennuksia, lahjakortteja, matkoja, kutsuja tapahtumiin ja sisältöyhteistyösopimuksia. Lisäksi bloggaamisella voi saada mainostuloja, työmahdollisuuksia sekä omien tuotteiden tai palveluiden markkinointimahdollisuuksia.
Blogin kautta tienaavista noin puolet saa palkkaa bloggaamisesta. Useimmiten palkan maksaa mediatalo, blogiportaali tai yritys, jonka sivuilla blogia pidetään. Bloggaajien ansiot vaihtelevat muutamista kympeistä useisiin tuhansiin euroihin kuukaudessa. Useimmille blogi on lisätienestin lähde, mutta yhä useampi bloggaaja elättää itsensä blogituloillaan.

Suosituimmilla bloggaajilla on varaa valita yhteistyökumppani

Lähes kaikki bloggaajat (94 %) saavat yhteydenottoja yrityksiltä PR- ja markkinointitarkoituksessa. Yritysten suorat yhteistyötarjoukset ovat lisääntyneet merkittävästi viime vuodesta. Bloggaajat nähdään tärkeinä mielipidevaikuttajina ja asiantuntijoina, joita kaivataan tuotetestaajiksi, trendien analysoijiksi ja makutuomareiksi.
Bloggaajat suhtautuvat yhteydenottoihin pääasiassa myönteisesti. Lähes puolet toivoo yhteydenottoja jopa lisää. Toisaalta myös varautuneesti yritysyhteistyön suhtautuvien määrä on lisääntynyt.

Portaalissa bloggaaminen on lisääntynyt

Blogiportaalit yleistyivät vuonna 2010, ja viime vuosina yhä useammat blogit ovat siirtyneet portaaleihin ja naistenlehtien nettisivuille. Osa suosituimmista bloggaajista on jo ehtinyt vaihtaa sivustoa portaalien tai lehtien välillä. Bloggaajat siirtyvät blogiportaaleihin lisänäkyvyyden, palkkioiden, yhteisöllisyyden sekä sivuston tarjoaman tuen vuoksi. Portaalissa bloggaaminen koetaan helpoksi ja huolettomaksi. Lisäksi portaali on yhteisö, joka tarjoaa vertaistukea, uusia ihmissuhteita sekä identifioitumisen kohteita.

Blogi on yhä monikanavaisempi

Bloggaajat käyttävät aktiivisesti sosiaalisen median kanavia bloginsa markkinointiin. Jo yli 70 prosenttia vastaajista on avannut blogilleen Facebook-tilin, kun viime vuonna vastaava luku oli 60. Myös Pinterest-kuvapalvelun käyttäjämäärä on kasvanut merkittävästi, sillä sitä hyödyntää jo joka kolmas vastaaja (2012: 18 %). Suurin muutos on kuitenkin tapahtunut kuvapalvelu Instagramin käytössä: jo 44 prosenttia vastaajista käyttää sitä bloginsa esille tuomisessa.

Blogiryhmät eroavat toisistaan

Blogimaailman kehittymistä voi seurata kokonaisuutena, mutta kussakin blogiryhmässä on kiinnostavia ominaispiirteitä.
Muoti-, tyyli- ja vaateblogit ovat ammattimaistunein ryhmä, jolla on pitkä kokemus yritysyhteistyöstä. Lähes kaikki tutkimukseen vastanneet tämän ryhmän bloggaajat ansaitsevat blogillaan ja heillä on eniten lukijoita, jopa 200 000 lukijaa kuussa. He käyttävät myös eniten aikaa blogin pitämiseen.

Myös kauneusblogien pitäjät ovat hyvin ammattimaistunut ryhmä, jolla on pitkä kokemus yritysyhteistyöstä. Sisustus- ja designblogien pitäjistä yhä useampi tienaa bloggaamisella. Sisältöyhteistyön määrä on kasvanut ja sosiaalisen median kanavia käytetään ahkerasti blogin markkinoinnissa.

Ruoka- ja juomablogien pitäjistä jo yli puolet ansaitsee blogillaan. Terveys- ja hyvinvointiblogien pitäjät ovat yhä suositumpia lukijoiden keskuudessa ja heillä on vielä suhteellisen vähän yritysyhteistyötä.

Äitiysblogien lukijamäärä on lähes kaksinkertaistunut vuoden aikana. Myös yritysyhteistyö lisääntynyt merkittävästi. Teknologia- ja tekniikkablogien pitäjistä selvä enemmistö on miehiä. Bloggaamisen tavoitteet ovat hyvin ammatilliset ja yritysten kiinnostus tätä ryhmää kohtaan on lisääntynyt.

Tietoa Blogibarometristä

Blogibarometri on viestintätoimisto Manifeston vuosittain toteuttama tutkimus, jossa kartoitetaan suomalaista blogimaailmaa. Viidettä kertaa toteutetun Blogibarometri 2013 tutkimuksen lomake lähetettiin 342 bloggaajalle, jotka pitävät suosittuja muoti-, kauneus-, ruoka-, sisustus-, käsityö-, hyvinvointi-, äiti-, teknologia- ja tekniikkablogeja. Tutkimukseen vastasi 149 henkilöä; 132 naista ja 15 miestä. Vastaajien keski-ikä on 31 vuotta.

Tilaa Manifeston Blogibarometri 2013

Voit tilata Manifeston Blogibarometri 2013-tutkimuksen pdf-raportin hintaan 62 € (sis. alv) sähköpostitse: anna.virtanen(at)manifesto.fi.

Anna Virtanen, anna.virtanen(at)manifesto.fi, p. 0400 998 133
Mikko Koistinen, mikko.koistinen(at)manifesto.fi, p. 040 565 5564