Byggmax förnyar sitt butikskoncept i Finland - Den förnyade butiken öppnas i Vasa den 23 maj

Våren 2015 inleder Byggmax ett omfattande arbete med att förnya alla sina butiker i Finland. De förnyade butikerna får en ökad betoning på butikskommunikation och varornas placering, samt ett större utbud. Den förnyade butiken öppnades i Vasa lördagen den 23 maj.

Denna vår är en speciellt bråd tid eftersom Byggmax kommer att förnya alla sina butiker under året och så gott som fördubbla sitt utbud. Byggmax har tidigare aktivt utökat sitt sortiment av produkter i näthandeln och utökar nu också sortimentet av byggvaror i butikerna. Produkternas antal ökar med 1000 artiklar till sammanlagt 2500 produkter under 2015 i alla Byggmax-butiker i Finland. Butiksytan förändras inte i och med förnyelsen men den utnyttjas istället mer effektivt.

”Vi har provat vårt nya koncept i några av våra butiker på olika håll i Finland, och försäljningsresultaten har varit lovande. De nya konceptenliga produkterna har sålt bra och genom att utöka vårt sortiment kan vi öka försäljningen. Samtidigt kan vi ha ett mångsidigare sortiment av produkter som varierar enligt årstiderna”, berättar Aleksi Virkkunen, landschef vid Byggmax i Finland.

”I butikerna kommer det också att byggas mini-showrooms där det breda nätbutikssortimentet presenteras. I mini-showroomen förevisas bl.a. olika golvbeläggningar, keramiska plattor, tapeter, belysning samt badrums- och köksutrustning. Utställningarnas storlek och sortiment varierar från butik till butik”, fortsätter Aleksi Virkkunen.

I och med uppdateringen av butikerna har man också förnyat skyltning i butikerna i syfte att vara ännu mer informativ och stöda kunderna ännu bättre i att välja rätt verktyg och att bygga rätt. Näthandeln utvecklas också fortlöpande, och målet är att utöka antalet produkter i näthandeln till 10 000 produkter.

Byggmax är känd för att sälja byggvaror till låga priser. Hemligheten till Byggmax fördelaktiga priser är en platt organisationsstruktur, stora inköpsmängder, basbyggvaror av hög kvalitet, ett noggrannt avgränsat sortiment och ett effektivt servicekoncept i butikerna.

”Tack vare det noggrannt avgränsade sortimentet har Byggmax kunnat hålla sina priser låga. När vi utökar sortimentet kommer detta inte att höja våra nuvarande priser”, lovar Virkkunen.

I Finland har Byggmax butiker i Birkaland, Björneborg, Borgå, Esbo, Jyväskylä, Kangasala, Lahtis, Reso, Seinäjoki, Uleåborg, Vanda, Vasa och Åbo. Byggmax erbjuder byggvaror av hög kvalitet, så som trävaror, golv, gips, cement, fönster, dörrar och färg till ett förnuftigt pris.

Tilläggsinformation:

Aleksi Virkkunen, landschef, Byggmax Finland, tel. 040 137 7001, e-post: aleksi.virkkunen@byggmax.fi

Om Byggmax

Byggmax startades 1993 och har i dag 72 butiker i Sverige, 27 i Norge och 13 i Finland. Företaget hade 2014 en omsättning på ca 3,5 miljarder kronor och fortsätter att växa starkt. Sedan starten har Byggmax affärsidé varit att det ska vara det bästa och det billigaste alternativet när kunden ska köpa byggvaror av hög kvalitet. Byggmax har ett så kallat drive-in-system i alla sina varuhus, så att kunderna kan ta bilen med in och lasta på varorna direkt. Det gör att kunden kan handla enkelt och effektivt, framför allt när det gäller tyngre byggvaror. Byggmax noterades på Stockholmsbörsen i juni 2010. www.byggmax.fi

BYGGMAX – KVALITET TILL FÖRNUFTIGA PRISER