Euroopan-laajuinen tutkimus: Liikalihavuus on vähätelty uhka - Suomalaiset eivät pidä itseään ylipainoisina

Suomen Lihavuustutkijat ry ja sen Eurooppalainen kattojärjestö EASO (European Assosiation for the Study of Obesity) julkistavat 19.5. Euroopan-laajuisesti toteutetun tutkimuksen ”Liikalihavuus: aliarvioitu uhka”.   Tutkimuksen mukaan vakavat väärinkäsitykset liikalihavuuden syntytekijöistä, terveysriskeistä sekä ennaltaehkäisystä ja hoidosta maksavat ihmishenkiä koko Euroopassa. Eurooppalaisista erityisesti suomalaisilla on vaikeuksia hahmottaa omaa painoaan; lähes puolet ihmisistä, jotka pitivät itseään ylipainoisina, ovat todellisuudessa liikalihavia (BMI yli 30).

Viime aikoina julkisuudessa on käyty aktiivista keskustelua liikalihavuudesta, sen syistä ja seurauksista niin yksilön kuin yhteiskunnankin kannalta. Alan ammattilaiset kokoontuvat nyt yhteen keskustelemaan Suomen Lihavuustutkijat ry:n johdolla, mistä oikein on kyse, ja mitä liikalihavuus merkitsee suomalaiselle yhteiskunnalle – ja mitä sille pitäisi tehdä.

Tervetuloa kuulemaan tutkimuksen tuloksista ja aiheesta syntyvää keskustelua! Mediatilaisuus järjestetään tiistaina 19.5.2015 Ravintola Savoyn Salikabinetissa (7. krs) klo 9.00–10.15 . Aamiaistarjoilu alkaa klo 8.30.

Kattavan eurooppalaisten lihavuuskäsityksiä selvittäneen tutkimuksen tuloksia esittelee dosentti Kirsi Virtanen Turun yliopistollisesta keskussairaalasta. Keskusteluun osallistuu myös muita alan asiantuntijoita.

Lämpimästi tervetuloa!

Kirsi Virtanen
dosentti, Turun yliopistollinen keskussairaala
Suomen Lihavuustutkijat ry, puheenjohtaja

Seitsemässä Euroopan maassa toteutettuun kyselytutkimukseen vastasi yli 14 000 eurooppalaista, Suomesta vastanneita oli 2 000. Riippumattoman tutkimusyritys Opiniumin tutkimus toteutettiin yhteistyössä European Association for the Study of Obesityn (EASO) kanssa ja Medtronicin tuella. EASO:n Suomen jäsenjärjestö on Suomen Lihavuustutkijat ry.

Ilmoittautumiset ja lisätiedot:
Kristiina Klemetti, Viestintätoimisto Manifesto
p. 045 139 4470 / kristiina.klemetti@manifesto.fi

Suomen Lihavuustutkijat ry on tieteellinen yhdistys, joka aloitti toimintansa vuonna 1998. Yhdistyksen tarkoituksena on edistää lihavuuteen liittyvää tutkimusta Suomessa.

Yrityksestä

Manifesto on vuonna 2000 perustettu viestintätoimisto. Autamme viestimään tuloksellisesti ja luovasti. Palvelujemme avulla viestit ovat selkeitä ja ne menevät tehokkaasti perille kohderyhmät tavoittavissa kanavissa.