Fazer ottaa käyttöön uuden hiilijalanjälkimerkin Ruispuikulassa

Fazer on sitoutunut toimimaan vastuullisesti ja osana ympäristöohjelmaansa pienentämään toimintansa hiilijalanjälkeä. Fazer on ottanut käyttöön menetelmän tuotteen hiilijalanjäljen määrittämiseksi ja tuo nyt Suomessa ensimmäisenä yrityksenä leipään hiilijalanjälkimerkinnän. Fazer Ruispuikula -leivän hiilijalanjälki kertoo tuotteen ilmastokuorman sen elinkaaren aikana pellolta kaupan hyllylle.

>> HUOM! Lataa tiedote pdf-muodossa alla olevasta linkistä nähdäksesi tiedotteen kuvat ja graafit.

Suomalaisista 65 % sanoo vastuullisuuden vaikuttavan heidän ostopäätöksiinsä joko melko tai erittäin paljon. Vastuu ympäristöstä on yhä useammalle kuluttajalle tärkeää.*  Fazer Leipomoiden merkittävimpiä keinoja hillitä hiilikuormitusta ovat tuotantomäärien huolellinen ennakointi ja tuotannon energiatehokkuus.

Fazer ottaa käyttöön uuden hiilijalanjälkimerkin, hiilikukan, joka kertoo tuotteen ilmastokuorman sen elinkaaren aikana alkutuotannosta kaupan hyllylle. Merkki otetaan aluksi käyttöön Fazer Ruispuikula -leivässä ja jatkossa sen käyttöä laajennetaan myös muihin Fazerin tuotteisiin.

”Kuluttajat vaativat tuotteilta korkean laadun lisäksi yhä useammin myös eettistä laatua, vastuullisuutta. Mielestämme on tärkeää, että he tietävät, mistä ruuan hiilijalanjälki muodostuu. Merkin avulla voimme tukea niitä kuluttajia, jotka haluavat tehdä arjessaan pieniä ilmastotekoja”, kertoo Fazer Leipomoiden toimitusjohtaja Petri Kujala.

”Olemme sitoutuneet toimimaan vastuullisesti ja hiilijalanjälkimerkin käyttöön ottaminen Fazer Ruispuikulassa on tästä konkreettinen esimerkki.” Hiilijalanjälkimerkillä varustetut Ruispuikula-pakkaukset ovat saapuneet kauppoihin helmikuun alussa.

Ruisleivästä on luonnollista aloittaa

Leivän elinkaari alkaa jo alkutuotannosta eli viljan viljelystä. Leipomisen osuus hiilijalanjäljestä syntyy pääasiassa käytettävästä energiasta ja valmistuksessa syntyvästä jätteestä. ”Toistaiseksi ei ole olemassa kansainvälisesti yhteisesti hyväksyttyjä pelisääntöjä hiilijalanjälkien laskentatavoille, laskentamenetelmät ovat kehitysvaiheessa. Meille oli luonnollinen valinta aloittaa menetelmän kehittäminen suomalaisesta peruselintarvikkeesta, ruisleivästä. Fazer Ruispuikula on yksi Suomen suosituimmista leivistä ja siksi juuri se saa kylkeensä hiilikukan ensimmäisenä”, Petri Kujala sanoo.

Fazerin hiilijalanjälkimerkki kertoo, kuinka suuri tuotteen ilmastokuorma on. Kukan korostettu terälehti osoittaa kyseessä olevan tuotteen hiilijalanjäljen eli ilmakehään vapautuneen hiilidioksidin määrän tuotteen tuotantoketjussa pellolta kauppaan. Tuotteen ilmastovaikutus on sitä pienempi, mitä pienempi merkin osoittama luku on.

Valinnoilla voi vaikuttaa

Ruoka aiheuttaa noin neljäsosan kotitalouksien kasvihuonepäästöistä, joten valintojen avulla on mahdollista vaikuttaa. Viljapohjaisissa tuotteissa hiilijalanjälki on verrattain pieni. Fazer Ruispuikulassa raaka-aineiden osuus hiilijalanjäljestä on 61 %. Tärkein raaka-aine on ruis; sen kasvuolosuhteet ja -ympäristö vaikuttavat satoisuuteen ja siten hiilijalanjäljen kokoon. Leipomisen osuus hiilijalanjäljestä on 31 %. Tämä muodostuu pääosin energian kulutuksesta valmistuksen aikana. Raaka-aine- ja leipäkuljetukset yhdessä muodostavat 5 % Ruispuikulan hiilijalanjäljestä. Pakkauksen osuus on 3 %. Kuluttajan osuus leivän koko elinkaaren hiilijalanjäljestä voi olla jopa 20 prosenttia, mikäli syömättä jääneet leipäviipaleet päätyvät jätteeksi.**

Fazerin leipomoissa on panostettu energiatehokkuuden parantamiseen muun muassa laiteinvestoinneilla, hukkalämmön talteenotolla ja uunien tehokkaammalla käytöllä. Petri Kujala painottaa, että systemaattinen työ jatkuu. ”Seuranta- ja mittausjärjestelmät ovat tärkeitä. Nykytila pitää olla selvillä, jotta pystymme näkemään ne alueet, joissa voimme edelleen kehittää ja parantaa tekemistämme. Tavoitteemme on vuositasolla pienentää energian kulutusta kolmella prosentilla tuotettua tonnia kohden.”

Lisää tietoa hiilijalanjäljestä osoitteessa www.fazer.fi/hiilijalanjalki

Yritysvastuu on tärkeä osa Fazerin yrityskulttuuria ja sillä on merkittävä rooli kaikessa liiketoiminnan kehityksessä. Teemme ympäristön kannalta kestäviä ratkaisuja ja asetamme mitattavia tavoitteita toimintamme jatkuvaksi parantamiseksi. Varmistamme tuotantoketjumme turvallisuuden ja vastuullisuuden yhteistyössä toimittajiemme kanssa. Pidämme huolen siitä, että henkilöstömme viihtyy, kehittyy ja voi hyvin työssään. Liiketoiminnan kannattavuus luo taloudellisesti kestävän pohjan yritysvastuulle ja varmistaa kykymme tuottaa taloudellista hyvinvointia. www.fazer.fi/Vastuullisuus

* TNS Gallup Oy, Helsingin Sanomien vastuullisuustutkimus, 2010
** Maa- ja elintarviketalouden tutkimuskeskus, Elintarvikeketjussa syntyvä ruokahävikki, 2010

Liitetiedostot: Kuvatiedosto Fazerin hiilikukasta, pakkauskuvat Fazer Ruispuikula 9 kpl ja Fazer Ruispuikula 4 kpl

Petri Kujala, toimitusjohtaja, Fazer Leipomot, puh. 0400 767 767, petri.kujala@fazer.com
Leena Majamäki, viestintäjohtaja, Fazer Leipomot & Makeiset, puh. 040 585 1585, leena.majamaki@fazer.com

Fazer-konserni
Fazer-konserni sai alkunsa vuonna 1891 perustetusta perheyrityksestä, kun Karl Fazer avasi ensimmäisen konditoriansa Helsinkiin. Tänään Fazer-konserni tarjoaa ruokailupalveluja sekä leipomo- ja makeistuotteita. Toimintaa on kahdeksassa maassa.  Asiakaslähtöisyys, laadukkuus ja yhteistyö ovat Fazerin toiminnan perusta. Konserniin kuuluu kaksi liiketoiminta-aluetta, Fazer Food Services ja Fazer Leipomot & Makeiset, jotka luovat makuelämyksiä omilla aloillaan. Fazer-konsernin liikevaihto vuonna 2009 oli yli 1,4 miljardia euroa. Henkilöstön määrä vuonna 2009 oli lähes 17 000.

Fazer Food Services on Pohjoismaiden johtava ruokailupalveluyritys, joka tarjoaa hyvää ruokaa ja asiakaskohtaisia palveluratkaisuja. Fazer Food Servicesilla on yli 1 200 ravintolaa Suomessa, Ruotsissa, Norjassa, Tanskassa ja Venäjällä.

Fazer Leipomot & Makeiset
Fazer on Suomen johtava leipomoyritys ja yksi johtavista Itämeren alueella ja Venäjällä. Leipiä ja leivonnaisia valmistetaan Suomessa, Ruotsissa, Virossa, Latviassa, Liettuassa ja Venäjällä, jossa Fazer toimii nimellä Hlebnyi Dom. Makeistoimialalla Fazer on Suomen johtava yritys sekä vahva toimija Itämeren alueella. Makeistehtaat sijaitsevat Suomessa: Vantaalla (suklaat), Lappeenrannassa (sokerimakeiset) ja Karkkilassa (purukumit).