Kissojen maailmannäyttely Tampereella 27.–28.10.2018

Tulevana viikonloppuna nähdään Tampereella Suomen kaikkien aikojen suurin kissanäyttely, kun yli 1 500 kissaa 27 eri maasta kokoontuu kisaamaan maailman kauneimman kissan titteleistä. Näyttelyssä on edustettuna yhteensä 42 kissarotua tutuista ragdolleista ja maine cooneista harvinaisempiin rotuihin kuten selkirk rex ja la perm. Myös kotikissat kisaavat omassa luokassaan. Kissojen maailmannäyttely on oivallinen tapahtuma kaiken ikäisille eläinrakkaille.

Norjalainen metskissa

Kissojen maailmannäyttely tarjoaa Tampereen Messu- ja Urheilukeskuksessa (TESC) tulevana viikonloppuna 27.–28.10.2018 hulppean kattauksen erirotuisia kissoja ja juhlallisen ohjelman virallisine avajaisineen ja finaaleineen.

– Kissojen maailmannäyttelyyn on ilmoittautunut yli 1 500 kissaa, mikä on poikkeuksellisen suuri määrä myös maailmanlaajuisesti katsottuna. Ilmoitetut kissat edustavat 42 eri kissarotua, jonka lisäksi paikalla on myös runsaasti omassa kotikissaluokassaan kisaavia maatiaiskissoja. Kansainväliseen tapahtumaan matkustetaan kissojen kanssa ensi sijassa Euroopasta, mutta kauimpaa tulevat jopa Meksikosta, Brasiliasta, Indonesiasta ja Kiinasta saakka, kertoo kissojen maailmannäyttelyn viestinnästä vastaava Katerina Leino.

Maailmannäyttelyssä läsnä olevat kissarodut sekä maat, joista kissat omistajineen matkustavat, on lueteltu tarkemmin liitteenä olevassa taulukossa: https://bit.ly/2IzXPix

Juhlallista ohjelmaa sekä lauantaina että sunnuntaina

Näyttelyyn odotetaan runsaasti yleisöä, sillä Tampereen sijainti on keskeinen ja kissanäyttely edullinen retkikohde koko perheelle. Ovet avautuvat yleisölle lauantaina klo 10.00 ja varsinainen ohjelma alkaa klo 10.30, kun kissojen maailmannäyttely avataan juhlallisin menoin. Avajaisten jälkeen tuomarit arvostelevat kissoja yksi kerrallaan.

– Jatkoon päässeet kissat kisaavat sunnuntaina finaalissa isolla lavalla maailman kauneimman kissan titteleistä. Best In Show -finaali on jaettu kategorioittain siten, että kategorioiden 1 ja 2, joihin kuuluvat lähinnä pitkäkarvaiset kissarodut, sekä kotikissojen finaalit ovat aamupäivällä klo 10.30 alkaen. Kategorioiden 3 ja 4 eli pääsääntöisesti lyhytkarvaisten kissarotujen finaalit jatkuvat lounaan jälkeen noin klo 14, kertoo Leino.

Näyttely suljetaan molempina päivinä klo 18.00.

Kissarotujen kategoriajakoon voi tutustua tarkemmin Suomen Kissaliiton sivuilla: https://www.kissaliitto.fi/kissarodut

Runsaasti kissatietoutta ja -tarvikkeita tarjolla

Maailmannäyttely tarjoaa yleisölle harvinaisen tilaisuuden tutustua laajasti erilaisiin kissoihin sekä rekisteröityneisiin kissakasvattajiin ja rotuyhdistyksiin, jotka mielellään jakavat tietoa edustamistaan kissaroduista ja kissan hankkimisesta.

– Kissatarvikemyyjät tarjoavat näyttelyssä erittäin runsaan valikoiman kissatarvikkeita edullisin näyttelyhinnoin kookkaista kiipeilypuista ja pehmeistä pesistä monenlaisiin leikkikaluihin ja kissanruokiin. Paikalla on myös yhdysvaltalainen, kissoille ja pienille koirille suunniteltujen laadukkaiden ulkoilu-, matkustus- ja näyttelytarvikkeiden valmistaja Sturdi Products, joka on nyt ensimmäistä kertaa Suomessa, kertoo kissojen maailmannäyttelyn markkinoinnista vastaava Outi Vallenius.

Pirkanmaan alueella vapaaehtoisvoimin toimiva hädänalaisia kissoja auttava yhdistys Kissojen suojelu – Kisu ry:llä on tärkeä tehtävä valistaa kodittomista kissoista. Yhdistyksellä on kissojen maailmannäyttelyssä myyntipöytä, josta voi ostaa Kisun kannatustuotteita.

– Maailmannäyttelyn kautta haluamme edistää kissojen arvostusta ja parempaa kohtelua sekä vaikuttaa kissaharrastuksen leviämiseen Suomessa. Näyttely on myös ainutlaatuinen tilaisuus kertoa suurelle yleisölle kissaroduista ja siitä, että kissa on paljon muutakin kuin ladossa asustava hiirikissa, sanoo Vallenius.

Näyttely on auki yleisölle sekä lauantaina että sunnuntaina kello 10–18. Yleisölippujen hinnat ovat lapsilta (alle 16-vuotiaat) 5 ja aikuisilta 10 euroa. Kahden päivän lippu maksaa 15 euroa. Lippuja voi ostaa myös ennakkoon Tiketin kautta osoitteessa: https://bit.ly/2Oq8cYW (palvelumaksu +1,5 euroa).

Fédération Internationale Félinen (FIFe) vuosittainen kissojen maailmannäyttely järjestettiin Suomessa edellisen kerran vuonna 2002. Näyttelyn järjestelyistä vastaa Suomen Kissaliitto ry yhdessä jäsenyhdistystensä noin 200 vapaaehtoisen voimin.

Kuvia median käyttöön:https://bit.ly/2O08Aw8

Median akkreditoituminen tapahtumaan:https://bit.ly/2w2EPEr

Lisätietoja medialle:

Katerina Leino, p. 050 466 0370
Outi Vallenius, p. 045 138 2336

Sähköposti: ws18.info@kissaliitto.fi

www.ws2018.fi

Suomen Kissaliitto ry
Kissaliiton tarkoituksena on yhdistää, edistää ja valvoa rotukissojen kasvatustoimintaa ja ylläpitää yhtenäistä koko maan kattavaa rekisteriä rotukissoista. Toiminnan tavoitteena on edistää kissojen arvostusta ja parempaa kohtelua sekä edistää kissaharrastuksen leviämistä Suomessa. Vuonna 1975 perustettu liitto koostuu 13 rekisteröidystä rotukissayhdistyksestä, joissa on yli 7 000 jäsentä. Kissaliitto rekisteröi vuosittain lähes 5 000 rotukissaa ja lähes 100 uutta kasvattajanimeä. Kissaliitto edustaa suomalaista rotukissatoimintaa maailmalla ja kuuluu äänivaltaisena jäsenenä kansainväliseen kissaliittoon FIFeen.

FIFe World Winner Show 2018
Suomen Kissaliitto ry järjestää 27.–28.10.2018 Tampereella FIFen (Fédération Internationale Féline) vuosittaisen kissojen maailmannäyttelyn. Maailmannäyttelyyn saapuu maailman kauneimman kissan titteleistä kilpaileman yli 1 500 kissaa 27 eri maasta. Maailmannäyttely on avoinna yleisölle sekä lauantaina että sunnuntaina. Viime vuonna maailmannäyttely järjestettiin Hollannin Haagissa, jossa maailman kauneimman kissan palkinnon toi kotiin kolme suomalaista kissa. Kissojen maailmannäyttely järjestettiin Suomessa edellisen kerran vuonna 2002.