Kyselytutkimus: Joka kolmas yli 55-vuotiaista suomalaisista ei harrasta seksiä

Naisten intiimituote Vagisanin toimeksiannosta toteutetun kyselyn mukaan 31 prosenttia yli 55-vuotiaista suomalaisista ei harrasta seksiä. Yli 70 prosenttia saman ikäryhmän vastaajista kertoo harrastavansa seksiä harvemmin kuin kuukausittain. Monilla naisilla emättimen limakalvojen kuivuus rajoittaa seksielämää.

Tutkimukseen vastanneista parisuhteessa olevista naisista 16 prosenttia kertoo emättimen limakalvojen kuivuuden vaikeuttavan yhdyntää. Kuivuutta kokevat erityisesti naiset vaihdevuosien aikana sekä niiden jälkeen. Vaihdevuodet voivat hyvin alkaa jo 40 vuoden iässä. Tässä tapauksessa emättimen kuivuuden syy on usein naishormonin eli estrogeenin vähentynyt tuotanto.

”Yksi tavallinen seksiä rajoittava tekijä naisilla on hormonaalisista syistä, esimerkiksi vaihdevuosista, pitkittyneestä stressistä tai e-pillereiden käytöstä johtuva emättimen kuivuus, jonka vuoksi seksi voi tuntua epämukavalta tai jopa sattua. Emättimen kuivuuden hoitoon suositellaan esimerkiksi apteekista ilman reseptiä saatavia hormonittomia tuotteita”, kertoo erityistason seksuaaliterapeutti Elina Tanskanen

Mikäli emättimen kuivuus haittaa seksiä, Tanskanen kehottaa puhumaan vaivasta kumppanin kanssa yhteisymmärryksen lisäämiseksi ja väärinkäsitysten välttämiseksi. Kumppani voi esimerkiksi kuvitella, että kuivuus on jotenkin hänen syytään tai itsellä voi olla olo, että vaiva nolottaa tai hävettää.

Seksi on tärkeä osa parisuhdetta

Ikääntyminen vaikuttaa usein seksielämään. Ikää ei kuitenkaan kannata pitää rajoitteena – parhaimmillaan seksi lisää henkistä ja fyysistä hyvinvointia monilla tavoin. Tanskanen toteaa hyvin monen tekijän vaikuttavan seksuaaliseen haluun ja kiihottumiseen, ja erilaisten ongelmien olevan yleisiä. Vaikuttavia tekijöitä on niin mielen kuin kehon tasolla, aina suhteen ongelmista perussairauksiin. Seksi ja toisaalta seksittömyys voivat vaikuttaa parisuhteen dynamiikkaan monin tavoin.

”Se, mitä seksi ja seksuaalisuus merkitsevät ihmiselle, on hyvin henkilökohtaista ja vaihtelee elämäntilanteittain. Jos seksin tai seksuaalisuuden alueella on jokin ongelma ja toivoo jotain muutosta, tilanteen kanssa ei kannata jäädä yksin sinnittelemään kovin pitkäksi aikaa. Alkuun pääsee vaikkapa sillä, että juttelee kumppanin kanssa tai hakeutuu seksuaaliterapiaan tai lääkäriin”, muistuttaa Tanskanen.

Hormonittomat valmisteet voivat tuoda avun emättimen limakalvojen kuivuuteen

Emättimen kuivuuden hoitoon on nykyään helposti saatavilla apua apteekista ilman reseptiä myytävistä tuotteista. Vagisan-tuoteperheeseen kuuluu kaksi kosteuttavaa ja täysin hormonitonta tuotetta: Vagisan kosteuttava emätinvoide ja kosteuttavat emätinpuikot (Vagisan Cremolum), jotka pehmentävät emättimen limakalvoja niiden hoitavien lipidien ansiosta ja auttavat emättimen kuivuuden oireisiin. Kosteuttava emätinpuikko sulaa emättimen lämmössä ja muodostaa siellä voidetta, joka hoitaa emättimen sisäosia jatkuvasti. Se on hyvä vaihtoehto naisille, jotka kokevat voiteen käyttöä asettimen avulla hankalana.

Lisätietoja Vagisan-tuotteista: www.vagisan.fi

Tietoja tutkimuksesta:

IRO Research Oy:n Tuhat suomalaista -tutkimuksen tiedonkeruu tehtiin internetissä IROResearch Oy:n valtakunnalliseen kuluttajapaneeliin. Tutkimukseen vastasti 1 000 suomalaista ja tiedonkeruuaika oli 30.10.–6.11.2017.

Yhteystiedot medialle (englanniksi tai saksaksi):

Marcel Klöpping, puh. +49 (0) 521 8808-226

Lina Middelmann, puh. +49 (0) 521 8808-543