Risella nousi Suomen suosituimmaksi riisibrändiksi

Riisimerkki Risellan myynti on kasvanut kahden viime vuoden aikana 15 prosenttia onnistuneen brändiuudistuksen ja myyntistrategian seurauksena. Myynnin kasvun siivittämänä Risella nappasi myös riisibrändien kärkipaikan kahdessa kuluttajatutkimuksessa. Risellan omistaa espanjalainen Ebro Foods Group ja sen myynnistä ja markkinoinnista Suomessa vastaa Conaxess Trade Finland, joka on myös vastannut tuotemerkin brändiuudistuksesta.

Risella-brändin siirtyessä markkinointi- ja myyntiorganisaatio Conaxess Trade Finlandin jakeluun vuoden 2015 alussa, Risellan myynninkehitys junnasi paikallaan. Conaxess Traden tehtävänä oli kääntää myynti nousuun ja raikastaa brändi-imago. Uutta kasvutarinaa lähdettiin hakemaan täydellisellä brändiuudistuksella sekä kehittämällä Risellan tuotevalikoimaa vallitsevien kuluttajatrendien mukaan.

”Suomalaisille vuosien takaa tuttu Risella-brändi piti tuoda tähän päivään. Kommunikaatio- ja pakkausuudistuksen lisäksi tuoteperheeseen tuotiin täysin uusia, trendikkäitä riisisekoituksia, kuten riisi-quinoa-moniviljaseos. Huolellisesti valitut uutuustuotteet vastasivat kuluttajien kysyntään ja niillä tavoitimme myös Risellalle uusia kohderyhmiä. Suomen suosituin riisi on Risella -jingle haluttiin säästää ja herättää uudestaan henkiin”, kertoo Conaxess Trade Finlandin Senior Brand Manager Riikka Jukarainen.

Kahden vuoden aktiivinen brändinuudistus- ja tuoteryhmähallintatyö tuotti tulosta. Risellan myynti kasvoi 9 prosenttia vuonna 2016, ja menestys on näkynyt myös kuluttajatutkimuksissa. Markkinatutkimusyhtiö Nielsenin raportissa Risella oli riisimarkkinan suosituin brändi*. Brändien arvostus 2016 -tutkimuksessa Risella oli arvostetuin brändi riisi- ja pastakategoriassa**.

Risella lanseeraa uusia tuoteryhmiä kuluttajien toiveita kuunnellen

Risella siirtyi Raision omistuksesta espanjalaiselle Ebro Foodsille vuonna 2004. Ebro on maailman johtava riisivalmistaja.

”Vain kahdessa vuodessa Risella muutettiin vanhahtavasta riisibrändistä täysin uudenlaiseksi ja moderniksi, innovatiivisia ja terveellisiä tuotteita tarjoavaksi toimijaksi. Olemme erittäin tyytyväisiä paikallisen jakelukumppanin Conaxess Trade Finlandin ammattitaitoon ja innostuneeseen otteeseen Risella-brändin ja tuoteportfolion uudistamisessa. Suomalaisten kuluttajien toiveita kuunnellen olemme kehittäneet Risellan tuotevalikoimaa vastaaman tämän päivän toiveita helpoista ja terveellisistä elintarvikkeista. Kehitämme jatkuvasti uusia tuotteita, joilla haluamme innostaa ihmisiä nauttimaan tasapainoisesta ateriasta”, kertoo Julio Campos, Ebro Foodsin Pohjois-Euroopan aluemyyntipäällikkö.

Vuoden 2016 lopulla Risella toi markkinoille quinoa- ja cousous-tuotteita rantautuen näin myymälöissä ensimmäistä kertaa myös riisihyllyn ulkopuolelle. Risella lanseeraa kevään 2017 aikana heti valmis -tuoteperheen, joka koostuu valmiiksi kypsistä riisi-, quinoa- ja moniviljaseoksista. Uutuudet vastaavat helppojen, nopeiden ja terveellisten arkiruokien kasvavaan kysyntään.

Jukaraisen mukaan Risellan suurin myyntipiikki on edelleen joulu ja riisipuurosesonki. ”Viime vuoden joulusesongin aikaan Risella puuroriisiä myytiin Suomessa huimat 1,12 miljoonaa kiloa.”

*) Lähde: Nielsen Homescan PT-OSTOT 2016, MAT päättyen 2.10.2016, total Suomi, ostot arvossa, kategoria total riisit

**) Markkinointi&Mainonta-lehden ja Taloustutkimus Oy:n ja Brändien arvostus 2016 -tutkimuksessa selvitettiin kaiken kaikkiaan 1 005 brändin arvostus suomalaisten keskuudessa. Lisätietoa: http://www.taloustutkimus.fi/tuotteet_ja_palvelut/tuotekuva_brandi/valmiita_tuotekuvatutkimuksia/brandien-arvostus-2016/

Lisätiedot:
Riikka Jukarainen, Senior Brand Manager, Conaxess Trade Finland
p. +358 50 5755 361, Riikka.Jukarainen@conaxesstrade.com

www.conaxesstrade.com/fi/
www.ebrofoods.es/en/
www.risella.fi

Conaxess Trade on yksi Euroopan johtavista päivittäistavarakaupan jakelijayrityksistä. Konserni työllistää yli 500 henkilöä ja sen liikevaihto on 400 miljoonaa euroa. Yrityksellä on liiketoimintaa Suomessa, Ruotsissa, Norjassa ja Tanskassa sekä Saksassa, Itävallassa ja Sveitsissä. Suomessa yritys toimii johtavana myynti- ja markkinointiyhtiönä nimellä Oy Conaxess Trade Finland Ab. Yhtiön edustamia tuotemerkkejä Suomessa ovat muun muassa Risella, Twinings, Barilla, Wasa, Old El Paso, Mentos ja Wrigley’s.