Risentan gluteenittomilla jauhoilla leivotaan kevään juhlien valloittavimmat kuppikakut

Keväällä ja kesällä vietetään monia iloisia juhlia äitienpäivästä häihin ja valmistujaisista puutarhajuhliin. Gluteenittomat herkut tarjoilupöytään syntyvät helposti Risentan manteli- ja riisijauhoilla. Risentan ohjeella valmistat kevään herkullisimmat kuppikakut, jotka hurmaavat jokaisen vieraan!

Risentan gluteenittomat kuppikakut ovat oiva valinta kevään juhlien tarjoilupöytään. Nämä hyvän olon herkkupalat on valmistettu luonnollisista raaka-aineista ilman turhia hiilareita ja sokeria. Ne valmistuvat helposti ja nopeasti, ja saavat mehevyytensä terveellisestä mantelijauhosta. Risentan ohjeella leivotut kuppikakut sopivat mainiosti kaikille herkkävatsaisille ja hurmaavat erityisesti kaikki kookoksenystävät! Trendikkäät kuppikakut tuovat tarjoilupöytään näyttävyyttä ja ovat helppoa sormisyötävää juhlissa. Gluteenittomassa leivonnassa auttaa Risentan psylliumsiemenen kuori, joka tuo taikinaan kuohkeutta ja sitkoa.

Risentan marjaisat choco-coco kuppikakut (10−15 kpl), gluteeniton, laktoositon

180 astetta, noin 15 minuuttia

Kuppikakkutaikina:

3 munaa

50 g laktoositonta, sulatettua voita

2,25 dl vaahterasiirappia

2 dl Risenta Mantelijauhoa

1 dl Risenta Riisijauhoa

1 rkl Risenta psylliumsiemenen kuorta

1 dl tummaa sokeritonta kaakaojauhetta

1 tl ruokasooda

0,5 tl suolaa

1 tl aitoa vaniljajauhetta

Sulata voi ja anna sen jäähtyä. Sekoita toisessa kulhossa kaikki märät aineet huolella sekaisin, ja toisessa kuivat aineet sekaisin. Yhdistä sitten märät ja kuivat ainekset keskenään ja sekoita hyvin. Anna taikinan tekeytyä noin 5 minuuttia, ja lusikoi taikina kuppikakkumuotteihin. Anna paistua uuniin keskiosassa noin 15 minuuttia, kunnes cocktailtikkuun ei enää tartu taikinaa.

Kookoskuorrute:

3 dl kookoskermaa (säilytettynä jääkaapissa)

3−4 rkl marjajauhetta maun mukaan, esim. vadelma tai mustikka

hunajaa maun mukaan

Kaada kylmässä säilytetystä (vähintään 4 tuntia) kookoskermasta erottunut neste pois, jolloin jäljelle jää kova kerma. Vatkaa kerma marjajauheen kanssa vaahdoksi, ja makeuta hunajalla. Makeutta voit säätää lisäämällä hunajan määrää. Pursota kuorrute jäähtyneiden kuppikakkujen päälle, koristele haluamallasi tavalla ja aseta tarjolle. Säilytä kuppikakut jääkaapissa, mikäli et tarjoile niitä heti.

Risentan gluteenittomat tuotteet sopivat monipuoliseen leivontaan ja ruoanlaittoon – niin arjessa kuin juhlassa

Risenta Mantelijauho 300 grammaa, gluteeniton

Risenta Mantelijauho on valmistettu jauhetuista luonnollisista manteleista. Gluteeniton ja vähähiilihydraattinen mantelijauho on keliaakikon ykkösvalinta, mutta sopii mainiosti myös muille valkoisia jauhoja välttäville vehnäjauhon korvikkeeksi leivonnaisiin. Risenta Mantelijauho valittiin Ruotsissa vuoden 2013 päivittäistavaraksi!

Mantelijauho tekee leivonnaisista maukkaita ja mehukkaita, ja se soveltuu parhaiten makeisiin leivonnaisiin, kuten macaron-leivoksiin, kuppikakkuihin, kakkuihin ja kääretorttuihin. Lisää ruokalusikallinen mantelijauhoa aamusmoothien joukkoon tuomaan proteiinia, hyviä rasvahappoja, mangaania, magnesiumia sekä B- ja E-vitamiineja.

Hinta: noin 6,20 euroa

Risenta Riisijauho 400 grammaa, gluteeniton

Risenta Riisijauho on luontaisesti gluteeniton ja sopii erityisen hyvin herkkävatsaisille. Lempeä riisijauho on valmistettu kuivatusta ja kuoritusta riisistä. Riisijauho sopii mainiosti gluteenittomaan leivontaan ja ruoanlaittoon. Kokeile esimerkiksi piirakoihin, vohveleihin ja pannukakkuihin tuomaan rapeutta. Riisijauho on erinomainen myös keittojen ja kastikkeiden suurustaja.

Hinta: noin 1,90 euroa

Risenta Psylliumsiemenen kuori 150 grammaa, gluteeniton

Psyllium on ratamokasvin kuivattua siemenkuorta ja sisältää jopa 85 prosenttia ravintokuitua. Psyllium on erinomainen kuitulisä ja luonnollinen osa terveellistä ruokavaliota. Gluteenittomassa leivonnassa psyllium tuo taikinaan sitkoa ja kuohkeutta.

Risenta Psylliumsiemenen kuori on täydellinen leivän leivontaan, mutta sopii myös makeisiin leivonnaisiin. Kokeile myös myslin ja puuron joukkoon sekä herkulliseen smoothieen tuomaan lisäkuitua.

Muista juoda paljon vettä, kun käytät kuitupitoisia psylliumsiemenen kuoria. Juo vähintään 3 dl vettä tai muuta nestettä yhtä ruokalusikallista psylliumsiemenen kuoria kohden.

Hinta: noin 2,80 euroa

Tiedotteessa esitellyt Risentan gluteenittomat tuotteet ovat saatavilla hyvin varustellusta päivittäistavarakaupoista ympäri maan.

Lisätiedot:
Riikka Jukarainen, Valora Trade Finland, p. 0207 411 220, s-posti riikka.jukarainen@valoratrade.fi

Kuva- ja tuotenäytepyynnöt:
Kaisa Neittaanmäki, Viestintätoimisto Manifesto, p. 050 347 7744, s-posti kaisa.neittaanmaki@manifesto.fi

Risenta on terveellisten, kasviperäisten elintarvikkeiden edelläkävijä ja kotimarkkinallaan Ruotsissa markkinajohtaja. Risentan laaja tuotevalikoima sisältää muun muassa siemenet, pavut, linssit, jauhot, ryynit ja riisin sekä maukkaat luonnon makeiset, snacksit ja kuivatut hedelmät. Risentan raikkaan keltaiset tuotepussit löytyvät Suomessa kaikista hyvin varustelluista ruokakaupoista kautta maan. Perheyritys on perustettu vuonna 1940, ja perustajien vaativia laatukriteerejä toteutetaan tänään jo kolmannessa sukupolvessa. Risentalle on myönnetty kansainvälinen elintarviketeollisuuden laatusertifikaatti BRC.