Sädehoitolääkäri Maria Faltinovalle 20 000 euron tutkimusapuraha rintasyöpähoitojen hormonaalisten sivuvaikutusten tutkimiseen

Syöpäklinikan Tukijat on myöntänyt HUS:n Syöpätautien klinikan sädehoitolääkärille Maria Faltinovalle 20 000 euron tutkimusapurahan rintasyöpähoitojen hormonaalisten sivuvaikutusten tutkimiseen. Apurahan on yhdistykselle lahjoittanut Vagisan ja Apu-lehti onnistuneen kuluttajille suunnatun keräyskampanjan tuloksena. Lahjoitus on Syöpäklinikoiden Tukijoiden historian ensimmäinen syöpätutkimukseen myöntämä apuraha.

Vagisan ja Apu käynnistivät syyskuussa 2016 kampanjan, jonka tavoitteena on helpottaa tuhansien rintasyöpään sairastuneiden potilaiden elämää. Myös kuluttajat ovat osallistuneet 20 000 euron apurahan keräykseen. Tutkimusapuraha luovutettiin tänään Syöpäklinikoiden ja syöpätutkimuksen tuki ry:lle. Apuraha on kohdennettu rintasyöpähoitojen hormonaalisten sivuvaikutusten tutkimukseen.

Tutkimusapuraha sädehoitolääkäri Maria Faltinovalle

Syöpäklinikan Tukijat ovat hakemusten perusteella valinnut apurahan saajaksi HUS:n Syöpätautien klinikan sädehoitolääkäri Maria Faltinovan. Faltinova osallistuu tutkimusprojektiin, joka keskittyy hormonireseptoripositiivisten rintasyöpäpotilaiden liitännäishormonihoidon sivuvaikutuksien sekä potilaiden elämänlaadun tutkimiseen. Hormonihoitoihin liittyy useita sivuvaikutuksia, kuten vaihdevuosioireita tai limakalvojen kuivumista, jotka saattavat heikentää potilaiden elämälaatua ja osa potilaista saattaa keskeyttää hoidon niiden vuoksi.

–On hienoa, että lahjoituksen ansiosta voimme myöntää Syöpäklinikan Tukijoiden ensimmäisen tutkimusapurahan juuri rintasyöpätutkimukselle. Maria Faltinovan valintaa apurahan saajaksi perustelemme sillä, että tutkimuksen aiheena on rintasyövän hormonaalinen hoito ja sen haittavaikutukset. Hormonaalista hoitoa annetaan useimmille, noin 70 prosentille, rintasyöpään sairastuneista. Tutkimuksessa on tarkoitus kartoittaa hormonaalisten lääkehoitojen haittoja tarkoin ja laaja-alaisesti. Tällaisia tutkimuksia tarvitaan lisää, jotta rintasyöpään sairastuneita osataan informoida oikein lääkityksen eduista ja haitoista, ja lääkkeiden sivuvaikutusten hoitoa voidaan alkaa kehittää, sanoo syöpätautiopin professori ja Syöpäklinikan tukijoiden hallituksen jäsen Heikki Joensuu.

–Noin kolme neljäsosaa kaikista syöpätapauksista on hormonireseptoripositiivisia. Tässä isossa potilasryhmässä hormonihoitoa käytetään leikkauksen jälkeen rintasyövän uusimisriskin pienentämiseksi. Hormonihoito määrätään yleensä viiden vuoden ajaksi, mutta korkean uusimisriskin potilaille suositellaan jatkettavan hoitoa yhteensä kymmenen vuotta. Tutkimuksen tavoitteena on parantaa rintasyöpähoitojen hormonaalisista sivuvaikutuksista kärsivien potilaiden elämänlaatua. Lopullisen parantumisen kannalta on tärkeää, että hoitoa ei keskeytetä, vaan se suoritetaan loppuun. Tämän takia pyrimme auttamaan monien elämänlaatua laskevien sivuvaikutusten hallinnassa, apurahan saaja HUS:n Syöpätautien klinikan sädehoitolääkäri Maria Faltinova kertoo.

Tutkimusprojektista on odotettavissa ensimmäisiä tuloksia ensi vuoden loppupuolella. Tutkimus on osa Maria Faltinovan väitöskirjaa Rintasyöpä ja hormonihoidot. Tutkimusryhmää johtaa ylilääkäri Johanna Mattsson ja ryhmään kuuluvat myös dosentti Carl Blomqvist, Naistenklinikan professori Aila Tiitinen ja erikoislääkäri Heli Lyytinen sekä HUS:n laboratorion osastonylilääkäri Esa Hämäläinen.

Syöpäklinikan Tukijat (Syöpäklinikoiden ja syöpätutkimuksen tuki ry) tukee potilaita, heidän läheisiään ja henkilökuntaa kohentamalla sairaalaympäristön viihtyisyyttä, avustamalla laitehankinnoissa ja tukemalla syöpätutkimusta.

Lisätietoja yhdistyksestä löytyy syopaklinikantukijat.fi ja Facebookissa Syöpäklinikan Tukijat

Eva Vuorenmaa-Gertz, viestintäjohtaja, Vagisan

p. +49 171 2707 535, sähköposti: e.gertz@alcina.de

Maria Faltinova, HUS:n Syöpätautien klinikan syöpätauteihin ja sädehoitoon erikoistunut lääkäri